موقوفات قرآنی در تبریز به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسد
کد خبر: 4003674
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۸

موقوفات قرآنی در تبریز به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسد

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه ۲ تبریز گفت: تعداد موقوفات قرآنی در این شهرستان و حتی در سطح استان آذربایجان شرقی شاید به اندازه تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسد.

موقوفات قرآنی در تبریز به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسدبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام محمدرضا خلیلی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه ۲ تبریز، امروز، در مراسم تجلیل از خادمان و یاوران قرآنی جامعة‌القرآن به مناسبت دهه وقف، گفت: تعداد موقوفات قرآنی در این شهرستان و حتی در سطح استان آذربایجان شرقی شاید به اندازه تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسد.

وی اظهار کرد: برای اجرای برنامه‌ها و ایجاد محافل قرآنی در شهر قرآنی و اولین‌های تبریز، هر ساله نیازمند کمک خیران هستیم، در حالی که افراد خیراندیش واقف می‌توانند با عشق خود به اهل بیت(ع) در راستای تأسیس این نوع محافل، موقوفات خود را انجام دهند.

خلیلی، افزود: با انجام وقف‌های قرآنی از سوی واقفان نیک اندیش، نسل‌های امروز و فردا می‌توانند از آن منتفع شوند.

رئیس اداره اوقاف ناحیه 2 تبریز، با تأکید بر این‌که نام و یاد واقفان حتی بعد از چندین صد سال هم ماندگار می‌ماند، ادامه داد: برای انجام وقف، نیازی به سرمایه گزاف نیست، چرا که سازمان اوقاف به‌عنوان متولی اصلی وقف در کشور طی سال‌های اخیر، راهی برای وقف کردن حتی سرمایه‌های اندک هم ایجاد کرده که به‌عنوان وقف‌های گروهی یا جمعی شناخته می‌شود.

وی گفت: در راستای انجام این روش از وقف، افراد بسیاری می‌توانند هر چه در توان دارند را با سایر افراد حتی به تعداد ۱۰۰۰ نفر تجمیع کرده و موقوفات دسته جمعی و گروهی به خصوص در حوزه قرآنی را انجام دهند.

خلیلی، با اشاره به توافقات اداره اوقاف با شهرداری در این خصوص، افزود: اداره اوقاف و شهرداری تبریز می‌توانند به مقوله موقوفات قرآنی ورود یابد. شهرداری، پتانسیل خوبی در این راستا دارد و می‌تواند مکانی را برای این امر در اختیار واقفان قرار دهد.

وی در ادامه با اشاره به این‌که مسئله وقف از دوران پیش از اسلام تاکنون در جامعه ما و دنیا مرسوم است، اظهار کرد: بعد از نزول دین اسلام و پیامبر اکرم(ص) این مسئله، رویه و مشخصه جدیدی به خود گرفت و بر این اساس، بحث وقف به‌عنوان پشتوانه اقتصادی برنامه‌های فرهنگی، قرآنی و اجتماعی اسلام محسوب شد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه ۲ تبریز با بیان این‌که در روایات مختلف و قرآن به بحث وقف اشاره شده است، گفت: در این راستا پیامبر(ص) می‌فرمایند «وقتی انسان از دنیا می‌رود، نامه عمل او بسته شده و در روز قیامت به حساب و کتابش رسیدگی می‌شود، اما سه گروه از انسان‌ها هستند که نامه اعمالشان بعد از مرگ بسته نشده و همچنان ثواب، ضبط و ثبت می‌شود. انسان‌هایی که از خود صدقه جاریه (مثل مسجد و مدرسه ) علم و عمل صالح و یا اولاد صالح بر جای می‌گذارند.»

وی اظهار کرد: متاسفانه کم‌کاری متولیان وقف در طول تاریخ باعث شده تا عموم مردم، مفهوم مناسبی از وقف را درک نکنند در حالی که سیطره بحث وقف بسیار عظیم بوده و نیات مختلفی را شامل می‌شود.

خلیلی، افزود: وقف‌هایی در حوزه فرهنگی، آموزشی، قرآن، احکام دینی، تعزیه داری اهل بیت (ع)، مهدویت، مباحث اجتماعی، کمک‌های تحصیلی نیازمندان، معیشت خانواده‌ها و غیره از جمله حوزه‌های مرسوم در حوزه وقف است.

انتهای پیام
captcha