اعتمادسازی بهترین راهکار تبلیغ وقف است
کد خبر: 4002463
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۶

اعتمادسازی بهترین راهکار تبلیغ وقف است

رئیس کل دادگستری استان اردبیل، گفت: اعتماد سازی و اطلاع رسانی مردم از مباحث مالی سازمان اوقاف از عوامل تاثیرگذار در جهت افزایش تعداد موقوفات توسط مردم است.

اعتمادسازی بهترین راهکار تبلیغ وقف استبه گزارش ایکنا از اردبیل، حجت‌الاسلام و المسلمین حسین کثیرلو، رئیس کل دادگستری استان اردبیل، ۱۲ مهرماه در جلسه‌ای که بمناسبت هفته وقف در اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل برگزار شد، گفت: اعتمادسازی، استفاده بهینه و اطلاع‌رسانی مردم از مباحث مالی سازمان اوقاف از عوامل تاثیر گذار در جهت افزایش تعداد موقوفات توسط مردم است.

حجت‌الاسلام کثیرلو، خاطرنشان کرد: ضرورت دارد تا سازمان اوقاف و امور خیریه اطلاع‌رسانی، تبلیغ و فرهنگ‌سازی لازم برای گسترش فرهنگ وقف در بین مردم را داشته باشد و با ارائه مشاوره‌های مختلف بهترین و تأثیرگذارترین زمینه‌های وقف را برای مردم بیان کند.

وی ادامه داد: در مواردی واقف موقوفه خود را ثبت نکرده است و متأسفانه در نسل‌های بعدی در اختیار دیگران قرار گرفته و در خلاف جهت وقف موقوفه را تملک کرده‌اند و نظر واقف تحقق پیدا نکرده است و اگر این موضوع به مردم اطلاع‌رسانی شود عامل ایجاد انگیزه برای واقف خواهد بود که موقوفه خود را ثبت کند.

رئیس کل دادگستری استان اردبیل، تصریح کرد: طراحی یک سازوکار که معتمدین، مردم و خیران، بر مباحث مالی سازمان اوقاف و امور خیریه اشراف داشته باشند می‌تواند به‌عنوان یک اقدام مؤثر جهت جلب اعتماد عمومی مخصوصا برای اهل سنت محسوب شود.

حجت‌الاسلام کثیرلو افزود: اگر سازمان اوقاف و امور خیریه بر روی استعداد‌ها و مزیت‌های استان از جمله معدن، کارخانه‌ها، دام‌پروری، کشاورزی و صنایع تبدیلی سرمایه‌گذاری کند علاوه بر اینکه یک کار اقتصادی جهت درآمدزایی سازمان صورت می‌گیرد، برای استان نیز اشتغال‌زایی را به وجود می‌آورد که این موضوع نیز بسیار اهمیت دارد.

وی گفت: سرمایه‌گذاری در استان اردبیل علاوه بر رشد فعالیت‌های اقتصادی، فرهنگ‌سازی عمومی را نیز به دنبال خواهد داشت که مهمترین آن ایجاد فرهنگ و روحیه کار در بین مردم خصوصا قشر جوان است.

ضرورت استفاده از منابع وقف در کاهش آسیب‌های اجتماعی

در ادامه عبداله طباطبایی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز اردبیل، اظهار کرد: گسترش فرهنگ وقف گامی در مسیر فقرزدایی در جامعه است که دین مبین اسلام نیز بر این سنت حسنه به عنوان یکی از اهرم‌های مؤثر اعتقادی و فرهنگی برای جبران نیاز‌های مادی و معنوی جامعه تاکید کرده است.

وی بیان کرد: علاوه بر وقفیات و موقوفات همیشگی، آنچه که ضرورت دارد آگاه‌سازی جامعه و خیران از آثار مهم وقف و موقوفات جدید در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی است.

طباطبایی اظهار کرد: جامعه امروز ما دچار آسیب‌هایی است که در ظاهر افراد کمی در معرض آن هستند، اما زمانی که این آسیب در جامعه جای بگیرد کلیت جامعه را درگیر می‌کند و در زندگی و پیشرفت‌ها اختلال ایجاد می‌کند.

دادستان اردبیل، تاکید کرد: وقف یک فرهنگ غنی و قدیمی است که حتی پیش از اسلام هم وجود داشته و اسلام به آن پرو بال داده و آن را توسعه داده است، فلذا در موقعیت کنونی جامعه که شیوع بیماری کرونا شرایط و زندگی همه جوامع بشریت را تحت تأثیر قرار داده، معرفی موقوفات جدید و آگاه‌سازی خیران اهمیت دوچندان دارد.

انتهای پیام
captcha