دفاع مقدس مشمول نصرت الهی بود/ انس عملی رزمندگان با قرآن
کد خبر: 3999233
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۱

دفاع مقدس مشمول نصرت الهی بود/ انس عملی رزمندگان با قرآن

یک فرمانده دوران دفاع مقدس گفت: رزمندگان اسلام با تأسی به قرآن و اهل‌بیت(ع) و تبعیت از امر ولی‌فقیه، وعده الهی در موردشان عملی شد و در همه عملیات‌ها و صحنه‌های دفاع مقدس مشمول نصرت الهی و یاری خداوند و امدادهای غیبی می‌شدند.

داود بابایی، فرمانده سابق جبهه‌های حق علیه باطل و جانباز هشت سال دفاع مقدس در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه دفاع مقدس ملهم از متن قرآن کریم بود، اظهار کرد: آیات بسیاری در خصوص جنگ و جهاد در راه خدا و شرایط آن برای مؤمنان وجود دارد و از مجموع آن‌ها بر می‌آید که جهاد فریضه‌ای الهی بر دوش مؤمنان است.

وی با برشمردن ویژگی‌های جهاد از منظر قرآن کریم، تصریح کرد: جهاد باید برای خدا و ادای تکلیف الهی باشد و اگر از مسیر حق منحرف شود، به بیراهه می‌رود، جنگ و جهاد همچنین باید مشوق مؤمنان و بازدارنده دشمن باشد، جهاد خشم علیه کفار و معاندان است، جهاد نباید با نیت تجاوز بلکه برای برقراری دین الهی باشد، جهاد همچنین نباید در جهت دوستی با دشمنان صورت گیرد که تمام این موارد مصداق یاری دین خداوند و چنین جهادی به تصریح قرآن کریم در آیه ۷ سوره مبارکه محمد يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُم، جز نصرت الهی و پیروزی و ثبات قدم در مسیر صحیح به‌دنبال ندارد.


بیشتر بخوانید: 


بابایی امدادهای غیبی بی‌شمار در طول دفاع مقدس را مصداق نصرت الهی دانست و بیان کرد: رزمندگان اسلام با تاسی به قرآن و اهل‌بیت(ع) و تبعیت از امر ولی‌فقیه، وعده الهی در موردشان عملی شد و در تمامی عملیات‌ها و صحنه‌های دفاع مقدس مشمول یاری خداوند و امدادهای غیبی می‌شدند.

حضور داوطلبانه مردم در جبهه حق علیه باطل

فرمانده دفاع مقدس با بیان اینکه شور و شوق آحاد جوانان و مردم برای حضور در جبهه‌ها و خط مقدم وصف‌ناپذیر بود، تصریح کرد: به یاد دارم در سال ۵۳ که نوجوانی شانزده ساله بودم، ارتش پهلوی پادگانی با نام مرکز آموزش نیروهای پایداری در همه شهرها از جمله در شمال شهر فارسان احداث و برای جذب مردان در همه رده‌های سنی فراخوان داد تا از این آموزش‌های دو هفته‌ای بهره‌مند شوند که محل سکونت و غذا و دیگر امکانات نیز در اختیار شرکت‌کنندگان قرار می‌گرفت اما استقبالی از این آموزش‌ها صورت نگرفت تا جایی که افراد را به‌صورت اجباری از خیابان جمع‌آوری و در آموزش‌ها شرکت دادند. این وضعیت را با زمانی مقایسه کنید که چند سال بعد، در طول جنگ تحمیلی هر بار که امام(ره) مردم را برای حضور در جبهه فرا می‌خواندند دسته دسته داوطلب می‌شدند و با لبیک به ندای رهبرشان جان خود را بر کف گرفته و در خط مقدم حاضر می‌شدند، ضمن اینکه دوره‌های آموزشی برای حضور در جبهه شبانه‌روز ادامه داشت.

بابایی علت این شور و عشق برای حضور در میدان نبرد حق علیه باطل را تأسی به قرآن و الگوگیری از قیام امام حسین(ع) دانست و گفت: چه بسیار پدران و مادران که با تبعیت از آن حضرت که جوان خود را راهی جنگ با کفار و شهادت در مسیر حق کرد، پیشانی‌بند یا حسین را بر سر جوانشان بستند و راهی جبهه‌ها کردند و چندی بعد پیکر گلگون کفن جوانشان را تحویل گرفتند.

فارغ‌ التحصیلان ممتاز دانشگاه دفاع مقدس

نویسنده کتاب یلان فارسون عرصه جنگ و دفاع مقدس هشت ساله را دانشگاه انسان‌سازی خواند و بیان کرد: خروجی این دانشگاه میلیون‌ها شهید و جانباز و آزاده و ایثارگر و خانواده‌های آنان هستند که با از خودگذشتگی و مقاومت و شهادت‌طلبی اجازه نداند حتی یک وجب از خاک ایران به دست دشمنان و نامحرمان بیفتد. در رأس همه باید نام و یاد شهید حاج قاسم سلیمانی را گرامی بداریم که از فارغ‌التحصیلان ممتاز این دانشگاه بود که امروز شهید سلیمانی نه فقط یک فرد یا شخصیت بلکه یک مکتب است که درس‌آموزان پرشماری دارد.

بابایی افزود: فارغ‌التحصیلان این دانشگاه افرادی چون شهید کمال فاضل بود که سیمایی معنوی داشت و در عملیات محرم فرمانده دسته بود و بنده معاونش بودم، کسانی که از نزدیک با سید کمال آشنا بودند، شخصیت والای او را می‌شناختند، او فرمانده شجاع، معلم اخلاق و عارفی به تمام معنا بود و وقتی صدای الله‌اکبر اذان را می‌شنید از خود بی‌خود می‌شد و به سوی نماز می‌شتافت. شهید فاضل چنان نیروهای خود را از حیث معنوی متحول می‌کرد که توصیفش ناگفتنی است.

فرمانده دوران دفاع مقدس با تصریح اینکه امکانات و تجهیزات نظامی ایران به‌هیچ وجه قابل مقایسه با تجهیزات دشمن تا دندان مسلح نبود، گفت: بنده در آن زمان حدود ۲۴ سال سن داشتم و مسئولیت و فرماندهی بر دوشم بود، در آن زمان نبود تجهیزات و دستان خالی و نیز تجهیزات کامل نظامی دشمن برایمان کاملا محرز و آشکار بود اما با اینحال در تمامی مبارزات و عملیات‌ها به تکلیف خود عمل می‌کردیم و باید بگوییم که در طول هشت سال دفاع مقدس ایران هیچگاه شکست نخورد بلکه تنها در چند عملیات از جمله عملیات رمضان در سال ۶۰ یا کربلای ۴ در سال ۶۵ نتوانست به اهداف تعیین شده دست یابد.

بابایی پیروزی‌های ایران در هشت سال دفاع مقدس باوجود بضاعت نظامی اندک و در برابر لشگر مجهز دشمن را مصداق عملی شدن وعده الهی برشمرد و توضیح داد: خداوند در آیه ۲۴۹ سوره مبارکه بقره می‌فرماید: «كَم مِّن فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِيرَةً بِإِذْنِ اللّهِ وَاللّهُ مَعَ الصَّابِرِينَ؛ بسا گروه اندكى كه به توفيق خدا بر گروه بسيارى پيروز شدند، و خدا با صابران است» و این وعده الهی هزاران بار در جبهه‌ها محقق شد. رزمندگان اسلام به معنی واقعی کلمه در مسیر جهاد در راه خدا قرار گرفتند و به یاری دین خدا پرداختند بنابراین مشمول وعده‌های الهی قرار گرفتند و مانع از رسیدن دشمن به اهدافش شدند، همان دشمنی که به تعبیر امام راحل(ره) تمام استکبار شرق و غرب بود که در برابر یک ایران دست خالی قرار داشت.

فرمانده دوران دفاع مقدس در خصوص انس و الفت رزمندگان با قرآن و دعا در قرارگاه‌ها، بیان کرد: رزمندگان در کنار تکالیفی که بر دوش داشتند، در ساعات فراغت شبانه‌روز از هر موقعیتی برای تلاوت قرآن و برپایی مراسم زیارت و ادعیه‌خوانی استفاده می‌کردند، آموزش قرآن نیز در پشت جبهه‌ها همواره دایر بود که به یاد دارم در گردان امام سجاد(ع) چهارمحال‌وبختیاری چهره‌های قرآنی استان و به‌ویژه فرخشهر از جمله بنام شمس، آقای سمیع و کاظمی که همچنان در عرصه قرآنی استان مشغول فعالیتند، کلاس‌های آموزش قرآن را برای رزمندگان برگزار می‌کردند. در سنگرها برپایی مراسم قرائت زیارت عاشورا بعد از نماز صبح هیچگاه تعطیل نمی‌شد و زمانی که رزمندگان در عملیات بودند این مراسم ولو با حضور دو نفر برپا می‌شد.

بابایی گفت: همه رزمندگان اسلام به‌ویژه در عملیات‌ها یک کتاب جیبی قرآن و دعا همراه خود داشتند و در هر موقعیتی آن‌را باز می‌کردند و به قرائت قرآن و ادعیه مشغول می‌شدند و این بالاترین درجه فهم و انس عملی با قرآن کریم و اهل‌بیت(ع) است.

انتهای پیام
captcha