رسانه ابزار روایت‌ فرهنگی است / ظرفیت ایکنا در ایجاد جریان‌ قرآنی
کد خبر: 3996115
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۳
طاهری با حضور در خبرگزاری ایکنا مطرح کرد؛

رسانه ابزار روایت‌ فرهنگی است / ظرفیت ایکنا در ایجاد جریان‌ قرآنی

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری گفت: باید باور داشته باشیم که در فضای فرهنگی اصل مسئله، مسئله روایت‌هاست که رسانه ابزار این روایت است و روایتی که غلبه گفتمانی داشته باشد و ذهن و افکار عمومی را به سمت خود بیاورد، روایت برتر خواهد بود.

رسانه ابزار روایت‌ فرهنگی است / ظرفیت ایکنا در ایجاد جریان‌ قرآنی

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طاهری، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان امروز، 17 شهریورماه با همراهی رئیس اداره امور قرآنی در بازدید از خبرگزاری ایکنا ضمن تشریح مهم‌ترین برنامه‌ها و اولویت‌های قرآنی استان، با اشاره به حدیث «فَإِذَا الْتَبَسَتْ عَلَیْکُمُ الْفِتَنُ کَقِطَعِ اللَّیْلِ الْمُظْلِمِ فَعَلَیْکُمْ بِالْقُرْآنِ» از پیامبر(ص)، اظهار کرد: حضرت فرمودند که هرگاه فتنه‌ها مانند پاره‌های شب تاریک شما را دچار شبهه کرد، به قرآن مراجعه کنید؛ قرآن در سخت‌ترین برهه‌هایی که جامعه دچار شبهه و تاریکی می‌شود، نور هدایت برای متقین و مؤمنان است و به تعبیر خود قرآن، «لا رَيْبَ فِيهِ» يعنى در اينكه قرآن از سوى خداست، شكى نيست.

وی ادامه داد: به نظرمی‌رسد که در فضای فرهنگی، آرایش فرهنگی استان یک آرایش جنگی نیست و هنوز به این باور نرسیده‌ایم که مسئله فرهنگی جامعه نیاز به یک حضور فعالِ میدانی و جهادی دارد؛ حتی در ذهن فرهنگی‌ترین دستگاه‌ها نیز این باور وجود ندارد که قرآن کریم بُن‌مایه و اساس این دعوای فرهنگی و جنگ تمام‌عیار جریان باطل علیه جریان حق و نیز بُن‌مایه نرم‌افزار نشاط بخش برای جریان فرهنگی حق است.

طاهری با ذکر اینکه دو گلایه در این خصوص وجود دارد، تصریح کرد: نخست آنکه جریان فرهنگی حتی دینداران جامعه نیز آرایش جنگی فرهنگی علیه جبهه باطل ندارند و دوم آنکه «باور قلبی» به قرآن کریم به عنوان تنها نجات‌بخش در جامعه حس نمی‌شود.

مدیرکل بیان کرد: باید باور داشته باشیم که در فضای فرهنگی اصل مسئله، مسئله روایت‌هاست که رسانه ابزار این روایت فرهنگی است، روایت انقلاب اسلامی با محتوای توحیدی و قرآنی در برابر روایت جریان غرب با محتوای اومانیستی و اندیشه‌های باطل منقطع از وحی است، در این دو جریان روایتی که غلبه گفتمانی داشته باشد و ذهن و افکار عمومی را به سمت خود بیاورد، روایت برتر خواهد بود، همچنان که در زمان پیامبر(ص) روایت قرآن کریم در مقابل سایر روایات فرهنگی جاری در جامعه به گفتمان برتر تبدیل می‌شود چرا که بعثت روایتی مبتنی بر فطرت است که با ازلیت و ابدیت خداوند ارتباط دارد، بنابراین حتماً ماندگار است.

طاهری با استناد به آیه 9 سوره مبارکه حجر و با ذکر اینکه قرآن کریم به اراده الهی ماندگار است، ادامه داد: اما بسط مبانی قرآن963+2 به اراده مؤمنان وابسته است که قاعدتاً باید برای بسط معارف قرآنی بکوشیم تا آن‌را به یک فراروایت تبدیل کنیم. در بیانات مقام معظم رهبری همواره شاهد ارجاع کلام به آیات قرآن کریم هستیم اما پرسش اینجاست که نسبت مجموعه حاکمیتی با قرآن کریم تا چه حد است؟

ایجاد جریان قرآنی؛ ضرورت جامعه امروز

وی راه انداختن جریان قرآنی در جامعه را یک ضرورت برای جامعه امروز خواند و گفت: خبرگزاری قرآنی ایکنا یکی از ظرفیت‌هایی است که به‌صورت تخصصی می‌تواند به روایت این جریان قرآنی بپردازد؛ تکرار واژه قرآنی بودن اذهان و افکار عمومی را برای پذیرش این جریان قرآنی مهیا می‌کند؛ بنابراین روایت‌گری این جریان باید به ذهن مردم رسانده شود و سخن از قرآن باید در جامعه رواج یابد.

طاهری با اشاره به آیه «وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْسَاهُمْ أَنْفُسَهُمْ» (حشر/19)، تصریح کرد: خداوند متعال از ما می‌خواهد در زمره کسانی نباشیم که به کلی خدا را فراموش کردند چرا که در این صورت خودتان را هم فراموش می‌کنید و این مصداق نهیلیسم و پوچ‌گرایی است؛ قرآن تنها یک کتاب مقدس بی‌اثر نیست بلکه کتاب هدایت و حرکت و تعالی جامعه است.

وی با اشاره به حرکت اداره تبلیغات اسلامی در راه‌اندازی «پنجشنبه‌های قرآنی»، بیان کرد: مطالبه ما این است که این حرکت قرآنی حکایت و روایت شود؛ خبرگزاری ایکنا همچنین می‌تواند در این جریان قرآنی در راستای رسالت خود ورود کند و پیشنهاد این است که هر پنج‌شنبه به روایت و معرفی فعالیت‌های یکی از مؤسسات و خانه‌های قرآنی استان و اقدامات قرآنی که در گوشه و کنار استان در جریان است، بپردازد. ایکنا همچنین می‌تواند میزبان و مجری جلسات معارف قرآنی با حضور اصحاب رسانه و خبرگزاری‌ها و رسانه‌های استان باشد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان با تأکید بر ضرورت افزایش مخاطبان قرآنی، بیان کرد: اصل و اساس در فراز قرآنی «الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ» (احزاب/39) رسانه است بدان معنا که این پیام باید به همگان ابلاغ شود، کارهای قرآنی خوبی در جای‌جای استان در جریان است که جا دارد این جریان‌های قرآنی ناشناخته در هر پنج‌شنبه قرآنی از سوی ایکنا معرفی شود.

طاهری در خصوص اقدام تبلیغات اسلامی در جهت اجتماعی کردن مفاهیم قرآنی، اظهار کرد: این مهم مبحثی جدی است که باید به آن پرداخته شود و باید گفت که صرفاً مفهوم قرآن کریم تربیت‌بخش و تعالی‌بخش نیست و اگر در حوزه اعتقاد و ایمان بمانیم و به مرحله عمل به قرآن نرسیم، نتیجه مطلوب حاصل نمی‌شود. عمل مربوط به اجتماع است و در پهنه اجتماع محقق می‌شود که برپایی پوشش «و اما الیتیم» در راستای حمایت از یتیمان استان با همکاری مؤسسات خیریه با همین رویکرداز این دست اقدامات بود و در جاهایی مانند لردگان تمامی یتیمان تحت پوشش قرار گرفتند؛ شبکه مدافعان انفال نیز با همکاری منابع طبیعی نیز در راستای اجتماعی ساختن آموزه‌های قرآن شکل گرفته است.

 در پایان این جلسه، مدیرکل تبلیغات اسلامی با اهدای هدایایی از زحمات خبرنگاران خبرگزاری ایکنا قدردانی کرد.

انتهای پیام
captcha