کرونا خانه‌نشینی مربیان قرآنی را سرعت بخشید
کد خبر: 3995117
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۳

کرونا خانه‌نشینی مربیان قرآنی را سرعت بخشید

یک حافظ کل قرآن کریم گفت: بلیه کرونا مزید بر علت شد تا خانه‌نشینی مربیان و مهجوریت فعالیت‌های قرآنی در جامعه تسریع شود و در طی دو سال گذشته و البته پیش از آن، روند کمرنگ شدن فعالیت‌ها و برنامه‌ها و دورهمی‌های قرآنی آغاز شد.

اعظم همتیار، حافظ کل قرآن کریم و مربی باسابقه حفظ در چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به سابقه چندین ساله خود در حفظ قرآن کریم و آموزش حفظ در مراکز و مؤسسات قرآنی شهرستان بروجن و استان، اظهار کرد: حفظ قرآن کریم یک امر لذت‌بخش و از روی عشق و علاقه است و هر چه از عمر حافظ قرآن می‌گذرد، این عشق و اشتیاق به قرآن افزایش می‌یابد.

وی در خصوص سطح حفظ در استان، توضیح داد: چندین بانوی حافظ کل توانمند و مستعد در استان سراغ دارم که برخی از این نام‌ها ظرفیت مطرح شدن در سطح کشوری را دارند. در سال‌های اخیر در فضای مجازی تعامل نصفه و نیمه حافظان استان در این بستر و بحث و تبادل‌نظر و نیز ترتیب دادن برنامه‌های حفظ و مرور و تثبیت را شاهد هستیم و جلسات مجازی مباحثه تشکیل می‌شود که یقینا در ارتقای سطح حفاظ استان مؤثر است.

همتیار با گلایه از نبود برنامه برای حمایت از قرآنیان به‌ویژه حافظان و مربیان حفظ در استان، تصریح کرد: این افراد غالبا به جز در مواردی که خودشان اقدام به تشکیل کلاس برای علاقه‌مندان کنند، در هیچ مرکز قرآنی یا مؤسسه قرآنی و مدارس از آنان استفاده نمی‌شود.

این حافظ کل قرآن کریم با اشاره به سابقه ۱۰ ساله خود در آموزش حفظ قرآن، بیان کرد: بنده ۱۰ سال پیش به حفظ کل قرآن نایل شدم و تمام مراحل ترجمه و مفاهیم و حفظ را گذرانده‌ام و چندین مدرک مربیگری حفظ از جمله مدرک تخصصی درجه ۳ دارم و در برهه‌های مختلف زمانی به تدریس حفظ پرداخته‌ام اما عدم توجه به امثال بنده و بلا استفاده ماندن این قابلیت برایم آزاردهنده است و هیچ کلاس یا دوره‌ای که بتوانیم از حاصل چندین سال تلاشمان استفاده کنیم، وجود ندارد.

همتیار با بیان اینکه حفظ در استان ما نادیده گرفته شده است، افزود: بنده برای گریز از بیکاری و بهره‌مند کردن علاقه‌مندان از آموزش‌های حفظ به‌صورت خودجوش یک گروه مجازی متشکل از نوجوانان تشکیل داده‌ام و به آموزش آنان می‌پردازم و این کلاس‌ها کاملا رایگان است در حالی که در طی این سال‌ها حتی یک بار پیشنهاد یک کلاس یا تدریس در یک دوره حفظ از سوی نهادهای متولی قرآنی استان به بنده نشده است.

این مربی حفظ قرآن در استان گفت: تلاش حافظان قرآن در استان دیده نمی‌شود و تشکیل خودجوش کلاس‌ها با نیت رضایت الهی و برای استفاده از توانمندی تدریس حفظ قرآن انجام می‌شود تا این تلاش فی سبیل الله رضایت درونی را نیز به‌ همراه داشته باشد.

همتیار با بیان اینکه برگزاری کلاس و دوره‌های آموزشی برای ارتقای سطح حفاظ از دیگر مواردی است که جای خالی آن محسوس است و ادامه داد: حافظان قرآن باید پیوسته در حال تمرین و مرور محفوظات باشند ضمن اینکه اشراف کافی بر ترجمه و مفاهیم آیات و نیز قواعد تلاوت مانند تجوید و... داشته باشند و تا می‌توانند سطح خود را در این مباحث ارتقا بخشند که لازمه آن تشکیل کلاس‌های مستمر و منظم با حضور اساتید تراز اول است.

وی تصریح کرد: بنده به‌عنوان مدرس در طرح‌هایی از استان قم دعوت شده‌ام و دغدغه و تلاش مسئولان برگزاری این دوره‌ها برایم قابل تحسین بود، اما چنین دوره‌هایی در استان برای بهره‌گیری از توان مدرسان و مربیان حفظ برگزار نمی‌شود و از مسئولان انتظار می‌رود که تمهیدی در این خصوص بیندیشند.

همتیار با بیان اینکه در سال‌های قبل کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی فراوانی برای علاقه‌مندان حفظ قرآن کریم برگزار می‌شد، بیان کرد: کم‌کم این دوره‌ها تقلیل یافتند و حافظان و مربیان حفظ کم‌کم خانه‌نشین شدند؛ بلیه کرونا نیز مزید بر علت شد تا این خانه‌نشینی مربیان و مهجوریت فعالیت‌های قرآنی در جامعه تسریع شود و در طی دو سال گذشته و البته پیش از آن، روند کمرنگ شدن فعالیت‌ها و برنامه‌ها و دورهمی‌های قرآنی آغاز شد که امیدواریم در دولت تازه‌نفس این آسیب‌ها ترمیم شود.

وی با اشاره به اُفت مشهود در حافظان توانمند استان به‌ویژه در طی دو سال اخیر، بیان کرد: این نکته در جریان برگزاری مرحله شفاهی آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان که چندی پیش در شهرکرد برگزار شد کاملا محسوس بود و حافظان کل به هر دلیلی ضعیف حاضر شدند و افت سطح محفوظات آنان مشهود بود.

همتیار بیان کرد: ایران اگرچه در عرصه‌های زیادی اعم از علمی و پزشکی و فناوری و غیره پیشرفت‌های خوبی داشته است اما در زمینه فعالیت‌های قرآنی و تبلیغ و ترویج این کتاب وحیانی رشد چندانی نداشته و می‌طلبد در دولت جدید بذل و توجه بیشتری به عرصه قرآنی کشور و استان‌ها وجود داشته باشد.

این حافظ کل قرآن کریم گفت: در سال‌های اخیر اهالی قرآن در حسرت برگزاری یک دورهمی یا همایش یا اردوی قرآنی ماندند و هر چه زمان گذشت گرد مهجوریت بر چهره فعالیت‌های قرآنی استان محسوس‌تر و مشهودتر شد و خروجی این کم‌کاری‌ها در کف جامعه بروز و ظهور می‌یابد.

انتهای پیام
captcha