از متن تا حاشیه مراسم تجلیل از خادمان قرآن
کد خبر: 3988230
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۲
یادداشت

از متن تا حاشیه مراسم تجلیل از خادمان قرآن

بیست‌وششمین مراسم تجلیل از خادمان قرآن کریم چهارم مردادماه در واپسین نفس‌های کاری دولت دوازدهم برگزار شد. همایشی که پس از هشت روز از برگزاری همچنان نکات و پرسش‌هایی «از متن تا حاشیه» را در اذهان جامعه قرآنی و رسانه‌ای بی‌پاسخ گذاشته است.

نگاهی به تمامی حاشیه‌های مراسم تجلیل از خادمان قرآنهر لحظه در حال انتخاب‌های مختلف در اطراف خود هستیم، اما کمتر کسی است که انتخاب را مقوله‌ای آسان بداند، چه آنکه بخواهیم، این انتخاب را گسترده کرده و از میان طیفی وسیع برای دریافت نشان و عنوانی مهم و ارزنده، تعداد معدودی را برگزینیم. اگر این انتخاب برای انجام حرکت و فرایندی مقدس باشد، این انتخاب بسی سخت‌تر خواهد شد.

بیست‌وششمین مراسم تجلیل از خادمان قرآن کریم چهارم مردادماه در واپسین نفس‌های کاری دولت دوازدهم برگزار شد. رویدادی که برپایی هر ساله آن در ماه مبارک رمضان و با حضور رئیس‌جمهور از افتخارات و دستاوردهای مهم قرآنی کشور پس از انقلاب شکوهمند اسلامی محسوب می‌شود و نمی‌توان به راحتی از آن گذشت، هر چند در این دوره، رئیس‌جمهور میزبانی این مراسم را نپذیرفت و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی میزبان خادمان شد.   

با انتشار اسامی خادمان برگزیده دوره بیست‌وششم، نام 12 نفر به میان آمد و فعالان قرآنی در فضای مجازی و رسانه‌ها طی یادداشت و گفت‌وگوهایی به بررسی شاخص‌ها و دلایل این انتخاب‌ها پرداختند. ایکنا نیز در راستای رسالت اطلاع‌رسانی سریع و شفاف بر مسایل و رویدادهای قرآنی کشور به این موضوع پرداخت و ضمن انتشار مطالب منتقدان که پیش از این به مجموع نقدها در اندر حکایت آخرین رویداد ملی قرآنی در دولت دوازدهم به آن اشاره شد با برخی از مسئولان کارگروه‌های انجمن خادمان قرآن تماس برقرار شد که پاسخ روشنی را از جانب آنان دریافت نکرد و تنها به این اکتفا شد که در صورت ضرورت و نیاز به پاسخ، خود با خبرگزاری تماس خواهند گرفت.

محمدرضا پورمعین، دبیر انجمن خادمان قرآن کریم نیز بارها در اظهارات خود بر انتخاب خادمان قرآن براساس شاخص و سنجه‌های تدوین شده و جمع‌آوری ملاحظات و نظرات کارگروه‌های هشت‌گانه انجمن خادمان قرآن و اینکه خود را موظف می‌دانند هر ساله از تمامی دستگاه‌های قرآنی، مشخصات شایستگان دریافت این عنوان را اخذ کنند، تأکید کرد و از جمع‌آوری اطلاعات بیش از دو هزار نفر سخن به میان آورد. البته در مقابل، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در گفت‌وگویی بر اینکه انتخاب این دوره را گروهی سه نفره برعهده داشتند، اشاره داشت و این موضوع را در ذهن مخاطب شکل داد که پس جایگاه کارگروه‌‌های انجمن خادمان قرآن در انتخاب‌ها کجاست؟

از دیگر حواشی، پس از نقدهای وارده به این رویداد ملی، این بود که دبیر انجمن خادمان قرآن کریم شب گذشته در برنامه زنده تلویزیونی «مصباح» شبکه قرآن و معارف سیما، به بخشی از سؤالات و حاشیه‌های به وجود آمده پاسخ داد. محمدرضا پورمعین در این برنامه بار دیگر بر مواضع خود تأکید و اظهار کرد: انجمن خادمان قرآن کریم صرفاً پیشنهاددهنده اسامی خادمان قرآن بوده و تأییدکننده نهایی، مراجع بالادستی هستند. در این برنامه با موافقت پورمعین، تماس‌های تلفنی با مسئولان کارگروه‌ها صورت گرفت تا از آنان روند انتخاب خادمان به ویژه در دوره اخیر پرسش شود، که تنها یکی از این تماس‌ها، از سوی مسئول کمیته هنر نمایشی انجمن خادمان قرآن پاسخ داده شد. اظهارات او در همین برنامه، باعث شد تا حاشیه‌های بیست و ششمین دوره مراسم خادمان قرآن کریم که می‌رفت تا رنگ ببازد، پیچیده‌تر از قبل شود و ابهامات و سؤالاتی را برای جامعه رسانه‌ای و فعالان قرآنی پدید آورد. 

ایکنا تلاش دارد تا طی روزهای آینده، گفت‌وگوها و نشست‌های تخصصی با حضور مسئولان انجمن خادمان قرآن کریم و منتقدان این حوزه داشته باشد تا ضمن روشن کردن زوایای تخصصی این دوره از همایش خادمان قرآن به مسائل مهمتری همچون بررسی شاخص‌ها و سنجه‌های انتخاب خادمان قرآن کریم بپردازد.

صدیقه صادقین

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha