کمیته قرآن چهارمحال‌وبختیاری کار خود را آغاز کرد
کد خبر: 3984227
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۵
با تصویب شورای فرهنگ عمومی استان؛

کمیته قرآن چهارمحال‌وبختیاری کار خود را آغاز کرد

رئیس شورای فرهنگ عمومی چهارمحال‌وبختیاری گفت: با موافقت اعضای شورای فرهنگ عمومی استان، تشکیل کمیته قرآن با دبیری اداره تبلیغات اسلامی تصویب و فعالیت خود را از امروز آغاز می‌کند که امیدواریم با آغاز فعالیت این کمیته شاهد اعتلای فعالیت‌های قرآنی استان باشیم.

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام، نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال‌وبختیاری امروز ۲۳ تیرماه در دومین نشست شورای فرهنگ عمومی استان در سال ۱۴۰۰ با اشاره به در پیش بودن ۵ مردادماه مصادف با سالروز اقامه اولین نماز جمعه رسمی کشور توسط آیت‌الله طالقانی، اظهار کرد: نماز جمعه‌ای که اسلام به آن امر می‌کند باید در جامعه نقش‌آفرین باشد و امام(ره) این ظرفیت را احیا کردند و نماز جمعه در طول انقلاب پشتیبان عمیق و ارزشمند جبهه‌ها بود، در تحلیل و تبیین و روشنگری، دفع فتنه‌ها و بصیرت‌افزایی نقش داشت.

وی ادامه داد: این ظرفیت باید تقویت شود و نماز جمعه به‌عنوان پایگاه انقلابی و به‌دور از سلایق سیاسی برگزار شود و تبدیل به پایگاهی ولایی شود که مواضع کلان اسلام و نظام اسلامی در این مراسم عقیدتی و سیاسی تبیین گردد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان در ادامه با اشاره به فعالیت‌های ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان، گفت: این ستاد ظرفیت خوبی برای اصلاح‌گری جامعه به معنای دینی و قرآنی است و بر خلاف این تفکر که این ستاد خشونت‌گرا و تحکمی است، مجموعه احیای امر به معروف و نهی از منکر در پی اصلاح معنوی، فرهنگی و اخلاقی جامعه به‌دور از بگیر و ببند است.

وی تأکید کرد: ستاد امر به معروف و نهی از منکر احیا کننده این فریضه الهی است تا کل جامعه آمر به معروف و ناهی از منکر شود. این مجموعه نیازمند حمایت تمامی دستگاه‌ها است و می‌طلبد که نهادها یاری‌گر این ستاد باشند. با توجه به مشکلات ایجاد شده در مسئله رفتینگ نیز مطالبه این است که شورای اجتماعی استانداری و ستاد احیا به این موضوع ورود داشته باشند.

نماینده ولی‌فقیه در استان با تصریح اینکه مسئله غدیر در شیعه ظرفیتی ریشه‌ای دارد، بیان کرد: سال‌های سال حق مطلب در خصوص این واقعه عظیم ادا نشده است اما امروز بسیاری از علمای اهل سنت به سمت مفهوم غدیر سوق یافته‌اند. اصل غدیر را کسی نمی‌تواند منکر شود اما مظلومیت غدیر آنجاست که مفهوم ولایت مورد تحریف واقع شده و امروزه نگاه‌ها به این سمت بر می‌گردد.

نکونام گفت: ظرفیت غدیر ظرفیتی مبنایی و کلیدی است که باید برای فرزندان و نسل آینده تبیین شود چرا که اسلام ناب و حقیقی قرآنی در مسئله غدیر گنجانده شده که باید شناخته و احیا شود.

وی با اشاره به سفر آتی اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به استان، تأکید کرد: اعضای شورای فرهنگ عمومی استان هرگونه پیشنهاد، مطالبه و اعلام نیاز یا بیان مشکلات و طرح و راهکار دارند می‌توانند به دبیرخانه شورا ارائه دهند.

احیای سند راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی استان 

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان با اشاره به خدمات شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی استان و تصویب سند راهبردی قرآن استان از دل جلسات این شورا در زمان فعالیت، بیان کرد: متأسفانه در سال ۹۶ و طی یک تصمیم کشوری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت این شورا را منحل و جلسات این شورا را با جلسات شورای فرهنگ عمومی استان ادغام کرد و اجرای سند نیز که روند خوبی را طی می‌کرد از ادامه طی فرآیند معمول خود بازماند.

وی تصریح کرد: تصمیم بر آن شد که راهکاری برای احیای این شورا به‌صورت قانونی و از سرگیری اجرای سند راهبردی قرآن اندیشیده شود که این مهم با اداره تبلیغات اسلامی مطرح شد تا مطالعات لازم را در این خصوص داشته باشند؛ بر همین اساس پیشنهاد تشکیل کمیته قرآن از این نهاد دریافت شد که امروز به تصویب اعضا می‌رسد. به استناد مصوبه شورای فرهنگ عمومی استان، همه دستگاه‌ها موظفند کمیته قرآن را کمک کنند تا بتوانیم شاهد فعالیت متمرکز و منسجم قرآنی در مرکز استان و شهرستان‌ها باشیم.

نکونام با اشاره به متفرق بودن فعالیت‌های قرآنی، گفت: می‌طلبد که این فعالیت‌های پرشمار و متعدد اما متفرق با فعالیت کمیته قرآن متمرکز و هم‌افزا شوند تا آثار محسوس‌تری را شاهد باشیم.

نکونام با تصریح اینکه فعالیت شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی استان ذیل شورای فرهنگ عمومی متوقف شده است، توضیح داد: با توجه به ضرورت و اهمیت فعالیت این شورا، با موافقت اعضای شورای فرهنگ عمومی استان تشکیل کمیته قرآن با دبیری اداره تبلیغات اسلامی تصویب و فعالیت خود را از امروز آغاز می‌کند که امیدواریم با آغاز فعالیت این کمیته شاهد اعتلای فعالیت‌های قرآنی استان باشیم.

ارائه آموزش‌های کوتاه‌مدت قرآن به کارمندان دولت

اقبال عباسی، استاندار، با اشاره به مشکل ستاد امر به معروف و نهی از منکر از حیث مکان فعالیت، بیان کرد: هفته گذشته برنامه و بودجه استان یک میلیارد تومان به این امر اختصاص داده است اما اشکال کار این است که برنامه و بودجه این مبلغ را می‌تواند به یک دستگاه مجری تخصیص دهد لذا باید یکی از نهادهای تبلیغات اسلامی، فرهنگ و ارشاد اسلامی یا اداره اوقاف و امور خیریه این مبلغ را تحویل بگیرند و صرف احداث ساختمان کنند.

وی تأکید کرد: تمهیدی اندیشیده شود که آموزش‌های کوتاه‌مدت آموزش قرآن در دستگاه‌های دولتی استان با همکاری اداره تبلیغات اسلامی استان و با اعطای گواهی‌نامه از سوی این نهاد به‌صورت مجازی یا حقیقی برای کارمندان دولت و خانواده‌های آنان برگزار شود.

افزایش ۲.۵ درصدی اعتبارات فرهنگی در بودجه کل کشور

در ادامه، احمد راستینه، نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان با اشاره به سفر اعضای هیئت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به استان‌ها، اظهار کرد: سفر این کمیسیون طی یکی دو ماه آینده به چهارمحال و بختیاری انجام خواهد شد لذا از رئیس و اعضای شورای فرهنگ عمومی استان خواسته می‌شود که هر دیدگاه، پیشنهاد و موضوعی برای گنجاندن در برنامه‌های کمیسیون در استان در خصوص مباحث و نیازهای فرهنگی استان و در حوزه اختیارات کمیسیون فرهنگی مجلس دارند اعلام کنند تا پیگیری شود.

راستینه در خصوص مباحث ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر، بیان کرد: خوشبختانه شاهد تلاش‌های خوبی از سوی این ستاد در استان و تشکیل تشکل‌های جدید ناظر به موضوع امر به معروف و نهی از منکر هستیم که می‌طلبد مشکلات این ستاد در سفر کمیسیون فرهنگی مجلس به استان مطرح شود؛ در اعتبارات فرهنگی بودجه اعتبارات دستگاه‌های فرهنگی دو برابر شده است که مسئولان فرهنگی استان می‌توانند جذب اعتبارات را پیگیری کنند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: برای اولین بار اعتبارات بخش فرهنگ در بودجه کل کشور به ۲.۵ درصد افزایش یافته است و ضرورت دارد که تمامی دستگاه‌های فرهنگی استان برای جذب اعتبارات و مطالبه سهم استان حداکثر تلاش را داشته باشند و طرح این موضوع در حضور اعضای هیئت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس بسیار راهگشا خواهد بود.

حمایت فرهنگ و ارشاد اسلامی از فعالیت‌های قرآنی

ابراهیم شریفی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص حمایت این نهاد از مؤسسات قرآنی استان، گفت: در طی یک سال گذشته، اختصاص حدود ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات کرونایی با کارمزد چهار در صد، کمک‌های بلاعوض به مؤسسات از ۱.۵ تا ۱۵ میلیون تومان، حمایت از طرح‌های قرآنی برتر در حوزه فضای مجازی، اعطای تسهیلات ۹ میلیون تومانی به مربیان قرآنی استان، برگزاری یازده جشنواره در حوزه قرآن، عترت و نماز، برگزاری جشنواره قرآن، منشور انقلاب اسلامی با دریافت ۵۰۰ اثر از سراسر استان و حمایت بیمه‌ای از ۴۰ فعال قرآنی تحقق یافته است.

انتهای پیام
captcha