مطالبه‌ای که پنج‌ ساله شد/ بلاتکلیفی دانش‌آموختگان دوره تربیت معلم آموزش عمومی قرآن
کد خبر: 3982924
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۸
ایکنا گزارش می‌دهد؛

مطالبه‌ای که پنج‌ ساله شد/ بلاتکلیفی دانش‌آموختگان دوره تربیت معلم آموزش عمومی قرآن

دانش‌آموختگان دوره آموزشی تربیت معلم آموزش عمومی قرآن کریم پنج سال پس از پایان این دوره همچنان به دلیل محقق نشدن وعده‌ها مبنی بر اعطای مدرک معادل دانشگاهی و استخدام در نهادهای قرآنی و فرهنگی معترض هستند.

مهرماه ۱۳۹۳ مؤسسه قرآنی الرحمن شهرکرد میزبان اولین دوره سراسری تربیت معلم آموزش عمومی قرآن کریم زیر نظر بنیاد فرهنگی خاتم‌الاوصیا(عج) بود که ۲۹ دانشجوی بانو و ۱۴ دانشجوی آقا از سراسر استان چهارمحال‌وبختیاری در این دوره آموزشی شرکت کردند.

طبق اساسنامه، دوره تربیت معلم آموزش عمومی قرآن کریم با توجه به خلأهای موجود در آموزش تک‌بعدی قرآن کریم طراحی و تدوین شده بود و دانشجویان پس از طی ۴ نیمسال‌، ۵۰ واحد درسی قرآنی را با برگزاری ۸۰۰ ساعت آموزشی حضوری و غیر حضوری و با کسب حدنصاب نمره به پایان می‌رساندند. این دوره آموزشی سراسری با همکاری و اجرای ۴۶ مؤسسه قرآنی سراسر کشور در ۴۶ شهر برگزار شد و ۱۶۰۰ نفر موفق شدند این دوره را با موفقیت پشت سر بگذارند.

منابع آموزشی دوره تربیت معلم آموزش عمومی قرآن کریم توسط اساتید کارگروه تالیف شد و مروری بر عناوین درسی این دوره گویای غنا و نظام‌مندی منابع است؛ دانشجویان این دوره دروسی مانند قرائت و کتابت قرآن، آداب تلاوت، ترجمه و مفاهیم، تجوید، فنون معلمی، حفظ موضوعی، تدبر، شناخت قرآن کریم، آشنایی تحلیلی با قصص، کارگاه روش تدریس، بصیرت‌افزایی قرآنی، آشنایی با منابع و تفاسیر قرآنی و... را آموزش دیدند.

مسئولان دوره با آغاز این دوره آموزشی و همچنین در طول برگزاری و پس از اتمام آن، رایزنی‌های متعددی با سازمان‌ها و نهادهای مختلف به‌منظور ایجاد امکانی برای استفاده از ظرفیت این مربیان انجام دادند و به نتایج خوبی دست یافتند که انگیزه مضاعفی برای دانشجویان شد تا با تلاش بیشتر و سطح بالاتری این دوره را به اتمام برسانند. در بحبوحه برگزاری این دوره، وزیر وقت آموزش و پرورش دستور رسیدگی به وضعیت استخدام فارغ‌التحصیلان دوره را صادر کرد اما با تغییر دولت و مخالفت وزیر جدید، این روند متوقف شد. همچنین، با نظر دفتر فعالیت‌های قرآنی وزارت آموزش و پرورش که از عوامل مؤثر تدوین برنامه دوره هم بود، مقرر شد سه نفر اول هر مؤسسه به این دفتر معرفی شوند تا مساعدت‌های لازم برای به‌کارگیری این افراد صورت گیرد اما این وعده نیز تا کنون عملیاتی نشده است؛ ضمن اینکه حتی وعده اعطای مدرک معادل دانشگاهی به دانش‌آموختگان این دوره نیز محقق نشد که باعث شد این افراد از شرکت در آزمون استخدام مربیان قرآنی آموزش و پرورش محروم بمانند. ایکنا چهارمحال‌وبختیاری در گزارش پیش‌رو به این موضوع پرداخته است که ابتدا توضیحات روح‌انگیز بهرامی، مدیر مؤسسه قرآنی الرحمن شهرکرد را در خصوص کیفیت آموزشی دوره و در ادامه، صحبت‌ها و دغدغه‌های برخی دانش‌آموختگان دوره آموزشی تربیت معلم آموزش عمومی قرآن کریم را با هم می‌خوانیم.

تربیت نیروی متخصص؛ زیرساخت اصلی نهادینه‌سازی معارف قرآن

بهرامی، مدیر مؤسسه قرآنی الرحمن شهرکرد در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه دستیابی به راهکارهای نهادینه‌سازی معارف و ارزش‌های قرآنی و ولایی بر فضای عمومی کشور به ویژه نهاد خانواده از مهم‌ترین دغدغه‌های مقام معظم رهبری و دلسوزان نظام اسلامی است، اظهار کرد: تجربه نشان داد تا زمانی‌که زیرساخت‌های مناسب برای این امر فراهم نشود، هر تلاشی محکوم به شکست است و یا با نتیجه حداقلی و مقطعی همراه خواهد بود.

وی افزود: بر این اساس، تربیت مربیان قرآنی متخصص و متعهد یکی از زیرساخت‌های اساسی است. لذا برای ایجاد این زیرساخت تأثیرگذار و حیاتی، بنیاد فرهنگی خاتم الاوصیا(عج) در سال ۹۳ طی یک برنامه جامع و حساب شده تربیت مدرس و مربی مورد نیاز عرصه فعالیت‌های قرآنی را بر مبنای جمعیت و شرایط متفاوت جغرافیایی، فرهنگی و... با همکاری نهادها و مؤسسات دولتی، عمومی و با مباشرت مستقیم مؤسسات قرآنی مردمی آغاز کرد تا با این ریل‌گذاری، سازمان‌ها و مؤسسات دولتی، عمومی و مردمی بتوانند هر یک به سهم خود در جهت تحقق آرمان‌های مقام معظم رهبری و ایجاد فضای معطر به عطر قرآن و عترت، ایفای نقش کنند.

مدیر مؤسسه قرآنی الرحمن شهرکرد با بیان اینکه این مؤسسه مجری دوره در شهرکرد بود، توضیح داد: این مؤسسه قرآنی به دلیل سابقه طولانی و موفق در عرصه آموزش، مدیریت موفق و کادر اجرایی توانمند، فضای آموزشی مناسب و استاندارد، توانایی به کارگیری اساتید و مدرسان مجرب و نیز سابقه‌ برگزاری دوره‌های تربیت معلم قرآن در استان، برای برگزاری این دوره انتخاب شد؛ مدرسان دوره نیز بر اساس ضوابط، از میان اساتید با حداقل مدرک کارشناسی ارشد یا معادل حوزوی آن انتخاب شدند و یک دوره را در مشهد مقدس گذراندند.

این فعال با سابقه قرآن در استان در خصوص روند پذيرش دانشجويان در اين دوره، گفت: مؤسسه الرحمن طبق ضوابط ابلاغی از سوی بنياد، از طریق برگزاری آزمون ورودی و مصاحبه علمی نسبت به پذیرش افراد واجد شرایط اقدام و این دوره را برگزار کرد.

وعده‌هایی که محقق نشد

در ادامه، نسیمه روحی، یکی از دانش‌آموختگان دوره آموزشی تربیت معلم آموزش عمومی قرآن کریم استان به خبرنگار ایکنا، گفت: در ابتدا مقرر شده بود این دوره آموزشی در طی شش ماه به‌صورت فشرده ارائه شود اما دو سال به‌طول انجامید که سختگیری‌های ویژه‌ای نیز برای حضور اجباری، به‌موقع و کامل در کلاس و کسب حدنصاب بالا در نمرات اعمال می‌شد.

وی ادامه داد: در ابتدای امر، به‌اعتبار سخن وزیر وقت که حامی این طرح بود و وعده به‌کارگیری دانش‌آموختگان دوره آموزشی تربیت معلم آموزش عمومی قرآن کریم را در بدنه آموزش و پرورش و مشخصا در دوره ابتدایی داده بود، به‌صورت جدی در این دوره مشارکت فعال داشتیم و امروز پس از پنج سال که از پایان دوره می‌گذرد‌، همچنان بلا تکلیف هستیم.

این مدرس قرآن در استان بیان کرد: متأسفانه به نظر می‌رسد مقوله آموزش قرآن کریم در مدارس مورد غفلت واقع شده است، اینکه دروسی مانند تربیت بدنی در دوره ابتدایی از معلم تخصصی برخوردار باشند امر خوب و امیدوارکننده‌ای است اما پرسش اینجاست که چرا برای درس قرآن این اتفاق نیفتاده است؟ لذا پرورش نیروهای متخصص و به‌کارگیری آنان در مبحث آموزش عمومی قرآن کریم به دانش‌آموزان ابتدایی یکی از ضروریات و دغدغه‌ خانواده‌هاست که مورد غفلت واقع شده است.

روحی با یادآوری محقق نشدن وعده‌ها در اعطای مدرک معادل دانشگاهی به دانش‌آموختگان دوره، بیان کرد: مدرک دانشگاهی وعده داده شده نیز به حد یک گواهی‌نامه شرکت در دوره تنزل پیدا کرد که در هیچ آزمون استخدامی اعتبار علمی ندارد.

وی با اشاره به مطالبه‌گری دانش‌آموختگان دوره آموزشی تربیت معلم آموزش عمومی قرآن کریم برای احقاق حقشان، تصریح کرد: در این راستا یک گروه متشکل از تمامی دانش‌آموختگان در بستر فضای مجازی تشکیل شده است و اطلاع‌رسانی فعالیت‌های مطالبه‌گرانه از این طریق انجام و رایزنی می‌شود. در همین راستا، دیدارهایی با نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی انجام شده و دیدارهایی در دستور کار قرار دارد.

روحی در خصوص علاقه خود به مباحث قرآنی، بیان کرد: شرکت‌کنندگان دوره غالباً از میان دارندگان مدرک حوزوی و دانشگاهی در رشته علوم قرآن و حدیث بودند و عده معدودی از جمله بنده در رشته‌ای غیر مرتبط تحصیل کرده بودیم اما علاقه به قرآن کریم باعث شد شرایط لازم برای ورود به دوره را کسب کنم. اگرچه هدف ضمنی حضور در این دوره، اشتغال بود اما مسیر هم برای ما اهمیت داشت و فرصتی دست داد تا از دریای بیکران معارف قرآن به‌قدر توان بهره‌مند شویم.

وی در خصوص مباحث ارائه شده در این دوره، توضیح داد: این دوره با حضور اساتید دوره دیده استان برگزار شد و مجموعه‌ای از مباحث کاربردی قرآن کریم را مطابق با سرفصل‌های دانشگاهی اعم از علوم و فنون قرائت، روخوانی، تجوید، حفظ تا روانشناسی، جامعه‌شناسی، تفسیر و تدبر، مهارت‌های تدریس مباحث قرآنی و... شامل می‌شد.

مطالبه دانش‌آموختگان دوره آموزشی تربیت معلم آموزش عمومی قرآن

یکی دیگر از دانش‌آموختگان دوره آموزشی تربیت معلم آموزش عمومی قرآن کریم با اشاره به دوری مسافت محل سکوتش برای حضور به‌موقع در کلاس، اظهار کرد: بجز چند نفر از دانشجویان که ساکن شهرکرد بودند، مابقی افراد باید خود را از دیگر شهرها و روستاهای استان به‌موقع به کلاس‌ها می‌رساندند، به‌ویژه اینکه مدیر مؤسسه الرحمن حساسیت و جدیت بسیاری در خصوص عدم تأخیر، حضور به‌موقع و بدون غیبت در کلاس‌ها به‌خرج می‌داد و رعایت نظم اولویت اصلی کار بود، لذا چون خودروی شخصی هم در اختیار نبود، به‌ویژه در ایام کوتاه زمستان با مشکلات فراوانی برای رفت و آمد مواجه بودیم. حضور زنان باردار یا مادران با نوازد شیرخوار از دیگر ابعاد دشواری کار بود.

این بانوی قرآنی با اشاره به سطح دوره‌، تصریح کرد: با توجه به اینکه بنده و چند تن دیگر از دانشجویان در رشته‌ای غیر مرتبط با قرآن کریم تحصیل کرده بودیم در سطح علمی پایین‌تری قرار داشتیم ولی با تلاش و علاقه در فراگیری و جدیت اساتید موفق شدیم به سطح خوبی برسیم و با نمرات مطلوب فارغ‌التحصیل شویم. با توجه به سابقه حضورم در چندین دوره آموزشی قرآنی، دوره تربیت معلم آموزش عمومی قرآن کریم را از حیث جامعیت، کاربردی بودن، بار علمی و سطح آموزشی بسیار بالاتر از سایر دوره‌ها می‌بینم. پس از پایان دوره، چند ساعت کارآموزی در مدارس ابتدایی استان نیز در دستور کار قرار داشت که این دوره کارآموزی را نیز پشت سر گذاشتیم و تجربه ارزشمندی بود.

این دانش‌آموخته دوره آموزشی تربیت معلم آموزش عمومی قرآن کریم گفت: بیم آن می‌رود که با گذشت زمان و افزایش سن امکان استخدام از ما سلب شود لذا مطالبه ما این است که یک ردیف استخدامی برای این گروه در نظر گرفته شود؛ از بدو امر نیز مقرر شده بود که افراد شرکت‌کننده در این دوره یک مدرک معادل دانشگاهی دریافت کنند و به‌عنوان مربی قرآن در یکی از نهادهای ذیربط به‌ویژه مدارس ابتدایی مشغول کار شوند اما هیچیک از وعده‌ها روی عمل به خود ندید و دانش‌آموختگان پس از پایان دوره رها شدند.

وی تأکید کرد: در صورت دریافت مدرک دانشگاهی دال بر حضور در دوره آموزشی تربیت معلم آموزش عمومی قرآن کریم امکان شرکت در آزمون استخدام مربیان قرآنی آموزش و پرورش برای ما فراهم می‌شد اما از این حق نیز محروم ماندیم، لذا از مسئولان تقاضای رسیدگی داریم.

یکی دیگر از دانش‌آموختگان دوره آموزشی تربیت معلم آموزش عمومی قرآن کریم به خبرنگار ایکنا گفت: برگزاری این دوره هم برای مؤسسه مجری و هم برای دانشجویان دشواری‌های فراوانی به‌همراه داشت اما با اراده و تلاش بر این مشکلات فائق آمدیم و این دوره در بالاترین سطح کیفی برگزار شد.

وی ادامه داد: به دلیل بُعد مسافت تا شهرکرد، بنده برای رسیدن به‌موقع سر کلاس‌ها چهار ساعت زودتر از خانه خارج می‌شدم و اگر تاخیری رخ می‌داد به‌عنوان مورد منفی در کارنامه عملکرد ما مورد توجه قرار می‌گرفت ضمن اینکه هر بار هزینه هنگفتی برای جابجایی متحمل می‌شدم.

این بانوی قرآنی گفت: انتظار می‌رود مطالبه این ۱۶۰۰ نفر در سراسر کشور از سوی مسئولان دیده شود و در این راستا تلاش می‌شود دیدارهایی با نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و سایر مسئولان و مدیران استان و کشور داشته باشیم و مطالبه خود را به آنان انتقال دهیم.

انتهای پیام
captcha