داغ‌هایی که تازه‌تر شد؛ از فوت خبرنگاران تا بیماران کرونایی
کد خبر: 3981114
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۷
برخط جامعه/

داغ‌هایی که تازه‌تر شد؛ از فوت خبرنگاران تا بیماران کرونایی

پیگیری حادثه واژگونی اتوبوس خبرنگاران محیط زیست، افزایش آمار ابتلا، بستری‌ها، فوتی‌‌ها و شهرهای قرمز کرونایی، رونمایی از واکسن نورا، واکسینه شدن 60 درصد از سالمندان و .... از جمله مهمترین اخبار سرویس اجتماعی طی هفته گذشته بود.

ورود ایران به موج پنجم کرونا و داغ‌هایی که از فوت خبرنگاران تاره‌تر شدبه گزارش ایکنا، سرویس اجتماعی این خبرگزاری طی هفته‌ای که گذشت، اقدام به انتشار اخبار مهمی همچون پیگیری حادثه واژگونی اتوبوس خبرنگاران محیط زیست، افزایش آمار ابتلا، بستری‌ها، فوتی‌‌ها و شهرهای قرمز کرونایی، میزان ارسال آثار به هفتمین جشنواره «وقف چشمه همیشه جاری»، آغاز طرح ویژه «مسجد، مدرسه، تابستان» ویژه دانش‌آموزان، آغاز دهمین دوره مسابقات ملی مناظرات دانشجویان ایران، برگزاری مراسم افتتاحیه کشوری فعالیت‌های تابستانی دانش‌آموزان، افتتاح برج فناوری جهاددانشگاهی در کرمانشاه با فرمان رئیس جمهور، برگزاری سی و سومین آئین پویش «ره سلامت»، واکسینه شدن 60 درصد از سالمندان، ادغام ۳ مرکز در سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی، برگزاری نشست رسانه‌ای سومین اجلاسیه بین‌المللی فعالان مهدوی، رونمایی از واکسن نو ترکیب «نورا»، انتصاب اعضای کمیته طرح و برنامه کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت، آغاز واکسیناسیون افراد بالای ۶۵ سال، قانون حمایت از اطفال و نوجوانان در آستانه اجرایی شدن، ... کرد که در ادامه به برخی از مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم.

ارسال نشود/////ورود ایران به موج پنجم کرونا و داغ‌هایی که از فوت خبرنگاران تاره‌تر شد

پیگیری حادثه واژگونی اتوبوس خبرنگاران محیط زیست

طی هفته‌ای که گذشت خبرنگاران نسبت به عملکرد رئیس سازمان حفاظت محیط زیست انتقادات شدیدی را مطرح کردند. در سرویس اجتماعی ایکنا نیز چند یادداشت در این مورد منتشر شد. از جمله در یادداشتی با عنوان «مقصران؛ همان‌هایی که به جای استعفا تسلیت می‌گویند» آمده است: «براساس آنچه تاکنون مورد تأیید است، مقصران اصلی کاملاً روشن هستند و همانطور که در اطلاعیه سازمان محیط زیست آمده، سازمان محیط زیست (که بخش زیرمجموعه آن یعنی اداره‌کل محیط زیست استان آذربایجان غربی اتوبوس را تهیه کرده بود) و ستاد احیای دریاچه ارومیه که برنامه‌ریز این تور خبرنگاری بود عامل اصلی بروز این فاجعه هستند. دو بخشی که تاکنون هیچ یک از مسئولان آن عذرخواهی نکرده‌اند، چراکه عذرخواهی به معنای پذیرش اشتباه است و آنها همچنان معتقدند اشتباه نکرده‌اند! انتظار استعفا نیز از مسئولانی که معتقدند اشتباهی از آنها سر نزده توقع به جایی نیست، حتی وقتی فقط مدت کوتاهی از تصدی پست و مقامشان باقی مانده است. در نهایت نیز همه در تلاشند راننده را مقصر جلوه دهند اما آیا راننده و اتوبوس از سوی سازمان محیط زیست استخدام نشده بود؟»

همچنین، طی یادداشت دیگری که با عنوان «دلایلی برای عذرخواهی مسئولان با نگاهی به اندیشه امیرالمؤمنین(ع)» منتشر شده، آمده است: «امام على(ع) به کارگزاران خود خاطرنشان می‌‏کنند: «پس خود داد مردم را بدهید و در معاشرت با آنان انصاف را فرو مگذارید و براى برآوردن نیازهایشان، حوصله به خرج دهید. شما خازنان رعیت هستید و وکیلان امت و سفیران امامان.

امام والیان را نه فقط به انصاف با مردم بلکه به خوش‌رفتارى و مهرورزى سفارش بسیار فرموده است، چنان که به مالک اشتر نیز می‌‏نویسد: «مهربانى به رعیت و دوست داشتن آنها و لطف در حق ایشان را شعار دل خود ساز. چونان حیوانى درنده مباش که خوردنشان را غنیمت شمارى، زیرا آنان دو گروهند؛ یا هم‌کیشان تو هستند یا همانند تو در آفرینش ...

کارگزارى در دولت علوى با توجه به اهداف بلند و انسان‌ساز دولت، قبل از تخصص نیازمند تعهد و خودسازى است؛ هرچند تنظیم دقیق وظایف و حقوق کارگزاران و نظارت بر عملکرد آنان از سیاست‏‌هاى مهم دولت علوى بوده است. آنکه خود را پیشواى مردم می‌سازد، پیش از تعلیم دیگرى باید به ادب کردن خویش پردازد و پیش از آن که به گفتار تعلیم فرماید باید به کردار ادب نماید و آن که خود را تعلیم دهد و ادب اندوزد، شایسته‌‏تر به تعظیم است از آن که دیگرى را تعلیم دهد و ادب آموزد.

کارگزار نظام اسلامی، نمی‌تواند خود را جدا بافته از دیگران بداند و غم خوار مردم نباشد. مسئولیت دولت مردان، در قبال مشکلات و دردهای آحاد جامعه، سنگین و طاقت فرساست. همدردی پیامبر(ص) و احساس مسئولیت ایشان درباره سرنوشت مردم به قدری بود که گاهی از شدت اندوه و غم در آستانه مرگ قرار می‌گرفتند؛ به طوری که قرآن مجید به ایشان دلداری می‌دهد و می‌فرماید: ای رسول گرامی! از این که می‌بینی مردم به راه حق نمی‌گرایند و ایمان نمی‌آورند، از شدت غصه، جان خود را از دست می‌دهی». (کهف. آیه ۶).

در واکنش به رفتار نامناسب مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست نیز تشکل‌های رسانه‌ای اقدام به انتشار بیانیه‌ای برای پیگیری حادثه واژگونی اتوبوس خبرنگاران کردند که در بخش‌هایی از این بیانیه آمده است: «تا زمانی که سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به رسیدگی و برخورد با مسببان این حادثه اقدام نکند و گزارش آن را همراه با عذرخواهی از خانواده‌های داغدیدگان و جامعه رسانه‌ای منتشر نکند، انعکاس اخبار مثبته آن سازمان را در رسانه‌ها متوقف و سکوت خبری در قبال این سازمان در پیش می‌گیرند.

همچنین، تشکل‌های رسانه‌ای از دستگاه‌های نظارتی و ذیصلاح انتظار دارند به منظور جلوگیری از تکرار این قبیل سهل انگاری‌ها و حوادث تلخ، با جدیت و فوریت نسبت به بررسی و اعلام دلایل بروز این حادثه جانگداز و برخورد قاطع با مسببان آن، اقدام کرده و نتایج آن را به اطلاع عموم مردم برسانند».

تشکل‌های رسانه‌ای از جمله انجمن مدیران روزنامه‌های غیر دولتی، انجمن مدیران رسانه‌های کشور، انجمن مدیران نشریات ایران، انجمن مدیران نشریات تخصصی کشاورزی و انجمن مدیران رسانه‌های ورزشی، با انتشار این بیانیه همچنین خواستار پیگیری جدی مطالبات اهالی رسانه درخصوص این حادثه غمبار توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از تکرار این قبیل حوادث تلخ برای جامعه خبری شدند.

همچنین، طی روز سه‌شنبه، هشتم تیرماه نیز مراسمی با حضور گسترده مدیران کشوری و مسئولان جهاددانشگاهی در یادبود مهشاد کریمی، خبرنگار فقید ایسنا در محل این خبرگزاری برگزار شد.

ارسال نشود/////ورود ایران به موج پنجم کرونا و داغ‌هایی که از فوت خبرنگاران تاره‌تر شد

افزایش آمار ابتلا، بستری‌ها، فوتی‌‌ها و شهرهای قرمز کرونایی

طی هفته‌ای که گذشت با افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در کشور مواجه بودیم به نحوی که تعداد شهرهای با وضعیت قرمز کرونایی در طول هفته از 13 شهر به 62 شهر رسید. تعداد مبتلایان روزانه نیز از 10 هزار نفر گذشت. تعداد بستری‌ها نیز که در هفته‌های گذشته از هزار نفر کمتر شده بود، به بیش از یک هزار نفر رسید.

ارسال نشود/////ورود ایران به موج پنجم کرونا و داغ‌هایی که از فوت خبرنگاران تاره‌تر شد

ارسال ۵ هزار اثر به هفتمین جشنواره «وقف چشمه همیشه جاری»

دبیر هفتمین جشنواره سراسری وقف چشمه همیشه جاری از ارسال نزدیک به ۵ هزار اثر به این جشنواره خبر داد و به تشریح جزئیات برگزاری مراسم اختتامیه این جشنواره سراسری پرداخت.

محمد مهرابی درباره آخرین جزئیات این جشنواره اظهار کرد: هفتمین جشنواره سراسری وقف چشمه همیشه جاری» ۲۹ مهر ماه ۱۳۹۹ همزمان با رونمایی از فراخوان، کار خود را آغاز کرد؛ ارسال آثار به این جشنواره از ابتدای آبان ماه آغاز شد و ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ همزمان با عید سعید فطر نیز آخرین مهلت ارسال آثار بود.

وی با اشاره به اینکه هفتمین جشنواره سراسری وقف چشمه همیشه جاری در هشت بخش و ۲۷ رشته تخصصی برگزار می‌شود، افزود: در این دوره از جشنواره نسبت به دوره‌های قبل به‌دلیل حضور داوران سرشناس و صاحبنظر و شرکت‌کنندگان متخصص و فعالیت‌های هدفمند دبیرخانه، رشد کمی و کیفی قابل توجهی داشته‌ایم.

آغاز طرح ویژه «مسجد، مدرسه، تابستان» ویژه دانش‌آموزان

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور از آغاز طرح تابستانه «مسجد، مدرسه، تابستان» و برقراری ارتباط بین مساجد و مدارس برای برگزاری برنامه‌های تابستانه خبر داد.

حجت‌الاسلام ارزانی به افرادی که علاقه‌مند هستند در این طرح حضور داشته باشند اعلام کرد که می‌توانند با ورود به سامانه بچه‌های مسجد به نشانی bachehayemasjed.ir در این طرح ثبت‌نام کنند و گفت: سامانه این طرح در سامانه شاد نیز معرفی شده است و دانش‌آموزان در هر بخشی که علاقه‌مند باشند می‌توانند ثبت‌نام کنند. مسابقات کتابخوانی، جشنوا‌ره‌های هنری، فیلم کوتاه و کلاس‌های آموزشی متعدد از جمله بخش‌های مختلف این طرح است.

وی تصریح کرد: در شهرهایی که وضعیت کرونا سفید است و دانش‌آموزان مشکلی برای حضور در مساجد ندارند بخش‌های مختلف این طرح به صورت حضوری اجرا خواهد شد.

آغاز دهمین دوره مسابقات ملی مناظرات دانشجویان ایران

رئیس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی با اعلام آغاز دهمین دوره مسابقات مناظره دانشجویان ایران در استان‌ها گفت: در صورت انجام واکسیناسیون دانشجویان و بازگشایی دانشگاه‌ها، آماده برگزاری مرحله منطقه‌ای و کشوری این دوره از مسابقات به‌صورت حضوری هستیم.

به گفته عباسی، این مسابقات اطلاعات و آگاهی دانشجویان را درخصوص مسائل و موضوعات مختلف جامعه تقویت می‌کند و در عین حال، پایبندی به قوانین و مقررات را در عین رعایت اخلاق و احترام به دانشجویان می‌آموزد.

عباسی یکی از اهداف مسابقات مناظره را آزمودن توان منطقی دانشجویان در اقامه استدلال و اقناع مخاطب دانست و گفت: مسابقات مناظره دانشجویان ایران فرصتی برای تقویت فضای آزاداندیشی مورد تأکید مقام معظم رهبری است.

ارسال نشود/////ورود ایران به موج پنجم کرونا و داغ‌هایی که از فوت خبرنگاران تاره‌تر شد

برگزاری مراسم افتتاحیه کشوری فعالیت‌های تابستانی دانش‌آموزان

مراسم افتتاحیه کشوری فعالیت‌های تابستانی دانش‌آموزان، روز ششم تیرماه با حضور محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش و سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسئولان معاونت پرورشی و فرهنگی در ساختمان شهید رجایی و به‌صورت ویدئو کنفرانس و شبکه آموزشی دانش آموزان(شاد) برگزار شد.

محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش طی سخنانی در این مراسم اظهار کرد: تمام جوامع اهدافی دارند که برای تحقق آن اهداف، همواره تلاش می‌کنند. مهم‌ترین مرحله در این تلاش، رمزگشایی از مسیرهایی است که می‌تواند در تحقق اهداف جامعه به ما کمک کند و همین مسیرها می‌تواند به‌عنوان نقطه عزیمت و تحول در ارتقای کشور باشد.

حاجی‌میرزایی با اشاره به این‌که لازم است بر شناخت و آگاهی از نقطه عزیمت و تحول، برای پیشرفت در یک جامعه و رسیدن به اهداف، تأمل و تفکر کنیم، افزود: مطمئناً در مسیر تحقق اهداف، نتوانستیم برخی از اهداف را آن‌چنان‌که انتظار داشتیم، محقق کرده و به نتیجه برسانیم، در این صورت باید به نقطه عزیمت و ابتدای مسیر حرکت به‌سوی هدف بازگردیم و در آن تأمل‌کنیم.

افتتاح برج فناوری جهاددانشگاهی در کرمانشاه با فرمان رئیس جمهور

در هفتاد و ششمین پویش تدبیر و امید برای جهش تولید آیین افتتاحیه برج فناوری کرمانشاه به عنوان بزرگترین برج فناوری کشور و نماد فناوری غرب ایران، طی ارتباط تصویری با حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رییس جمهور و سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و با سفر حمیدرضا طیبی، رییس جهاددانشگاهی به استان کرمانشاه و حضور هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه و دیگر مقامات استانی دوشنبه ۷ تیرماه برگزار شد.

روحانی با ابراز خوشنود از راه‌اندازی برج‌های فناوری و کارخانه‌های نوآوری در سطح کشور گفت: امیدوارم این برج برای تمام شرکت‌های دانش بنیان، فناور و استارتاپ‌های غرب کشور مفید باشد.

ستاری از برج فناوری کرمانشاه به عنوان مکانی برای کمک به استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در این استان نام برد.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه برج فناوری و کارخانه نوآوری کرمانشاه توسط جهاددانشگاهی و با همکاری استانداری راه‌اندازی شده است گفت: این برج فناوری به نوعی شاخص‌ترین ساختمان شهر است و با توجه به کمبود فضای استارتاپ‌ها در کرمانشاه می‌تواند مکانی برای گسترش فعالیت آنها باشد.

ارسال نشود/////ورود ایران به موج پنجم کرونا و داغ‌هایی که از فوت خبرنگاران تاره‌تر شد

برگزاری سی و سومین آئین پویش «ره سلامت»

سی و سومین آئین پویش «ره سلامت» با حضور سعید نمکی، وزیر بهداشت روز دوشنبه، هفتم تیر آغاز و طی آن ۹۲ خانه بهداشت سیار به منظور ارائه خدمات به عشایر کشور رونمایی و راهی این مناطق شدند.

در این مراسم سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: کوچ و کوچ‌نشینی فقط یک حرفه نیست، بلکه مبدع تولید است؛ یک فرهنگ ناب در ایران زمین با قدمتی هزاران ساله است که اگر آن را از صفحه فرهنگ و تاریخ این سرزمین حذف کنیم تکه‌های مهمی از فرهنگ این مملکت را حذف کرده‌ایم. کوچ و هجرت مبدع تاریخ ما در اسلام است. در دین حضرت مسیح تولد حضرت عیسی(ع) مبدع تاریخ است اما در اسلام کوچ پیامبر(ص) و هجرت ایشان از مکه به مدینه مبدع تاریخ شده است. بارها و بارها در قرآن خوانده‌ایم «هاجَروا وَجاهَدوا في سَبيلِ اللَّهِ» هجرت و کوچ نه فقط جزئی از فرهنگ ایران اسلامی بلکه جزئی از تاریخ بشریت است.

وی ادامه داد: برای نظام خدمت طراحی عالمانه‌ای داشته‌ایم و بعد از انقلاب به توسعه نظام خدماتی کشور موفق شده‌ایم و با افتخار اکنون ۱۷ هزار و ۵۰۰ خانه بهداشت در دورترین نقاط کشور داریم و هیچ جمعیت روستانشینی که بهورز و خانه سلامت روستا نداشته باشند، نداریم.

واکسینه شدن 60 درصد از سالمندان

مدیرکل بهزیستی استان تهران ضمن انتقاد از اولویت قائل نشدن برای پرسنل بهزیستی در تزریق واکسن کرونا، گفت: در حال حاضر بیش از ۶۰ درصد مراکز سالمندان ما واکسینه شده‌اند و درخواست چهار هزار دز واکسن کوایران برکت را داده‌ایم.

امین شاهرخی به تشریح وضعیت واکسیناسیون گروه‌های هدف بهزیستی پرداخت و با اشاره به اینکه باید واکسن در اختیار بهزیستی قرار گیرد تا همانند اقدامی که برای تزریق واکسن آنفولانزا صورت گرفت، به سرعت گروه‌های هدف بهزیستی واکسینه شوند، گفت: واکسن کرونا محدود است و باید براساس پروتکل‌ها و سهمیه‌بندی ستاد ملی مقابله با کرونا سهمیه به ما اختصاص داده ‌شود. اولویت اول ما نیز در تزریق واکسن سالمندان هستند و در حال حاضر بیش از ۶۰ درصد مراکز سالمندان ما واکسینه شده‌اند.

وی با تأکید بر نظارت شدید و قوی بر تزریق واکسن به سالمندان ساکن در مراکز بهزیستی و سایر گروه‌های هدف این سازمان، گفت: مراکز بهزیستی را به دانشگاه‌های علوم پزشکی معرفی می‌کنیم و آنها تزریق واکسن را انجام می‌دهند و تاکنون هیچ موردی از سوء استفاده از واکسن کرونا و تزریق آن به غیر از سالمندان و افراد اعلام شده، گزارش نشده است.

ارسال نشود/////ورود ایران به موج پنجم کرونا و داغ‌هایی که از فوت خبرنگاران تاره‌تر شد

ادغام ۳ مرکز در سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی

رئیس جهاددانشگاهی با تأکید بر اهمیت سازمان دانشجویان از ادغام مرکز گردشگری، مرکز امام و انقلاب و ولایت فقیه جهاددانشگاهی در این مرکز خبر داد.

سیدحمیدرضا طیبی در چهل و پنجمین جلسه شورای مرکزی سازمان دانشجویان، این سازمان را از مجموعه‌های بسیار ضروری برای فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی جهاددانشگاهی در داخل دانشگاه‌ها دانست و گفت: مقرر شد به جهت تقویت بیشتر این سازمان، فعالیت‌های مرکز گردشگری، مرکز امام و انقلاب و ولایت فقیه جهاد دانشگاهی که مرتبط با حوزه دانشجویی است در این سازمان ادغام شود تا سازمان دانشجویان به یک سازمان قوی در جهاددانشگاهی و دانشگاه‌ها تبدیل شود.

وی ادامه داد: برای اثرگذاری بیشتر برنامه‌های فرهنگی، سازمان دانشجویان باید موضوعات مهم مد نظر را انتخاب و با کمک واحدهای مختلف جهاددانشگاهی شبکه‌سازی اولیه را انجام دهد و سپس واحدهای ما در استان‌ها نشر دهنده این فعالیت در دانشگاه‌های استان‌های خود شوند.

ارسال نشود/////ورود ایران به موج پنجم کرونا و داغ‌هایی که از فوت خبرنگاران تاره‌تر شد

برگزاری نشست رسانه‌ای سومین اجلاسیه بین‌المللی فعالان مهدوی

نشست رسانه‌ای سومین اجلاسیه بین‌المللی فعالان مهدوی روز سه‌شنبه، هشتم تیرماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، رئیس مجمع راهبردی اندیشه مهدویت، محمد مهدی زاهدی، رئیس فراکسیون مهدویت مجلس شورای اسلامی و محمدعلی کریمی، دبیر سومین اجلاسیه بین‌المللی فعالان مهدوی در محل سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

حجت‌الاسلام صدیقی طی سخنانی در این نشست رسانه‌ای، ضمن گرامیداشت ایام دهه کرامت و تقارن آن با برگزاری هشتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و نیز سالروز شهادت آیت‌الله بهشتی(ره) و ۷۲ نفر از یاران ایشان که ۷۲ سنگرنشین آرمانی و علاقه‌مند به تمدن مهدوی بودند، اظهار کرد: خداوند متعال بشر را برای رسیدن به کمال آفریده و به او این استعداد را عطا فرموده تا به جایی برسد که خدا در بشر دیده شود.

وی افزود: یکی از احتمالات مسئله استخلاف که در قرآن کریم بیان شده، این است که زمانی برسد که تمامی انسان‌ها آئینه تمام‌نمای خداوند شوند. در آن روز صفات الهی و اسماء حسنای خدا در وجود بشر تجلی کرده و اراده بشر همان اراده خدا خواهد شد. آن روز، روزی است که انسان خودکفا شده و از بیرون بی‌نیاز می‌شود. همانند بهشت که انسان هر آنچه در آن بخواهد در اسرع وقت مهیا خواهد شد.

رونمایی از واکسن نو ترکیب «نورا»

مراسم رونمایی از واکسن کرونای ایرانی پروتئینی نوترکیب دانشگاه علوم‌ پزشکی بقیه الله(عج) با نام «نورا» و فاز اول کارازمایی بالینی آن روز ششم تیرماه برگزار شد.

این مراسم با حضور حسین سلامی، فرمانده کل سپاه، سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو و جمعی از مسئولان در دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله(عج) برگزار شد.

حسن ابوالقاسمی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله(عج) طی سخنانی در این مراسم اظهار کرد: امروز شاهد رونمایی از یک محصول تمام بومی و ملی که به دست توانمند پژوهشگران و محققان کشورمان در دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله و دانشگاه امام حسین(ع) ساخته‌ شده است هستیم.

کمیته طرح و برنامه کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت

سیماسادات لاری، معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در احکامی جداگانه، اعضای کمیته طرح و برنامه کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت را منصوب کرد.

بر این اساس، رحیم قربانی، دبیر گروه قرآن، عترت و سلامت فرهنگستان علوم پزشکی، مهدی مصری، رئیس دانشکده علوم پزشکی ساوه، رضا سلامت‌پناه، معاون دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، فاطمه فلاح رستمی، رئیس گروه نظارت و ارزشیابی پژوهش‌های مراکز تحقیقاتی معاونت تحقیقات و فن‌آوری، لیلا افشار، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و مسئول بسته اعتلای ارزش‌های اخلاقی و معنوی در علوم پزشکی، مرتضی مجاهدی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل و معاون تعالی اداره‌کل طب ایرانی و حسام‌الدین علامه، عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی به عنوان اعضای این کمیسیون در احکامی جداگانه منصوب شدند.

آغاز واکسیناسیون افراد بالای ۶۵ سال از هفته آینده

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از آغاز واکسیناسیون افراد بالای ۶۵ سال از هفت آینده خبر داد و اعلام کرد: از هفته آینده به صورت هفتگی نزدیک به یک میلیون و ۷۰۰ هزار دز واکسن ایران و خارجی به دست ما می‌رسد.

علیرضا رئیسی اعلام کرد: ۸۵ درصد از افراد بالای ۷۰ سال سن در تهران واکسن دز اول را گرفته‌اند و به بقیه نیز واکسن اختصاص داده شده است.

رئیسی افزود: از هفته آینده به صورت هفتگی نزدیک به یک میلیون و ۷۰۰ هزار دز واکسن ایران و خارجی به دست ما می‌رسد. این روند شش هفته ادامه خواهد داشت و تقریباً احتمال بالای ۹۰ درصد در شش هفته آینده ۹ میلیون دز واکسن به ما می‌رسد و به محض اینکه اولین یک میلیون و ۷۰۰ هزار دز به دست ما رسید، افراد بالای ۶۵ سال فراخوان خواهندشد و یک هفته فرصت خواهیم داد تا واکسن بزنند. جمعیت افراد بالای ۶۵ سال تا ۷۰ سال در کشور، یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر است. یک هفته تا ۱۰ روز بعد از آن، افراد ۶۰ تا ۷۰ سال را برای تزریق واکسن فراخوان خواهیم کرد که جمعیت آنها دو میلیون و ۴۶۰ هزار نفر است.

ارسال نشود/////ورود ایران به موج پنجم کرونا و داغ‌هایی که از فوت خبرنگاران تاره‌تر شد

قانون حمایت از اطفال و نوجوانان در آستانه اجرایی شدن

معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری از تصویب آئین نامه اجرایی «قانون حمایت از اطفال و نوجوانان» در هیئت دولت خبر داد و طی توئیتی اعلام کرد: دیروز بعد از چندین ماه تلاش آیین نامه اجرایی قانون حمایت از اطفال و نوجوانان به تصویب دولت رسید؛ تقسیم کار بین دستگاه‌ها برای شناسایی و حمایت از کودکان آسیب دیده، تقویت اورژانس اجتماعی ۱۲۳ و پیشگیری و آموزش حقوق کودکان برخی از مفاد این آیین نامه است.

یادآوری می‌شود، قانون حمایت از اطفال و نوجوانان پس از حدود ۱۰ سال معطلی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و با تصویب آئین نامه اجرایی این قانون از سوی دولت، زمینه اجرای آن در کشور فراهم شده است.

ارسال نشود/////ورود ایران به موج پنجم کرونا و داغ‌هایی که از فوت خبرنگاران تاره‌تر شد

خراش‌های کوچکی که دردهای عمیق در خانواده بر جای می‌گذارند

یکی از سوژه‌ها و موارد مورد پیگیری از سوی سرویس اجتماعی خبرگزاری ایکنا، مبحث خشونت‌های خانوادگی است که طی هفته جاری نیز  گفت‌وگوهایی با اساتید روان‌شناسی کشور انجام شد. در بخش‌هایی از یکی از این گفت‌و‌گوها با عنوان «خراش‌های کوچکی که دردهای عمیق در خانواده بر جای می‌گذارند» آمده است: «برای حل معضلات اجتماعی که در جوامع انسانی رخ می‌دهد، لازم است که ابتدا تمامی مشکلات به دقت ریشه‌یابی شده و به دور از افراط و تفریط‌ها و سطحی‌نگری‌هایی که بعضاً انجام می‌شود، شناخت دقیقی نسبت به معضلات جامعه و رفتارهایی که از این ریشه‌ها بروز پیدا می‌کند، انجام شود.

زمانی که این رفتارها شناسایی شد، به دلیل اینکه نظام موجود در جوامع مختلف یک نظام اجتماعی و تشکیل شده از حکومت و مردم است و این دو مقوله نیز همواره در تقابل و مواجهه با هم هستند، وضعیت و رفتار حاکمان بنا بر روایات و نیز بررسی اجتماعات گوناگون در رفتار مردم (که مخاطب جامعه هستند)، مؤثر است، لذا این مسئله موجب می‌شود که رفتارهای متفاوتی به عنوان بازخورد از رفتار مدیران و حاکمان در میان مردم جامعه رواج پیدا کند.

برای برطرف کردن خشونت و یا خشونت‌هایی که بعضاً در بین رفتار مردم بروز و ظهور پیدا می‌کند، باید ضمن ریشه‌یابی دقیق، مشخص شود که چه عواملی موجب بروز خشونت در رفتار می‌شود. این عوامل ممکن است عوامل فیزیکی و مادی بوده و یا عوامل متافیزیکی باشند. زمانی ممکن است که این عوامل برگرفته از یک رشته خلقیات و از کار افراد در جامعه بروز پیدا کند که این مسئله به مباحث فیزیکی مربوط شده و نیاز به ورود صاحب‌نظران است که برای مثال بررسی و اظهارنظر کنند که یکی از عوامل بروز خشونت در هوای گرم، افت انرژی‌های بدن است».

برای مشاهده مشروح این گفت‌و‌گو اینجا کلیک کنید!

انتهای پیام
captcha