همبستگی نهادها در مبارزه با موادمخدر / از ایجاد خانه‌های ورزش روستایی تا مشاوره اعتیاد
کد خبر: 3979445
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۸
در نشست خبری کمیته‌های تخصصی مبارزه با موادمخدر چهارمحال‌وبختیاری مطرح شد:

همبستگی نهادها در مبارزه با موادمخدر / از ایجاد خانه‌های ورزش روستایی تا مشاوره اعتیاد

امروز و در نشست خبری کمیته‌های تخصصی مبارزه با مواد مخدر چهارمحال‌و بختیاری با اصحاب رسانه، موضوعات مختلفی نظیر ایجاد خانه‌های روستایی، فعالیت ۹ آزمایشگاه تشخیص اعتیاد در استان‌، مشارکت معتادان در فعالیت‌های اجتماعی، تقدیم ۲۶ شهید عرصه مبارزه با مواد مخدر از استان‌ و فعالیت خط ۰۹۶۲۸ برای ارائه مشاوره اعتیاد به هموطنان مطرح شد.

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌و بختیاری، سید قدیر مرتضوی، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان اول تیرماه در نشست خبری کمیته‌های تخصصی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر چهارمحال‌و بختیاری با اصحاب رسانه و مطبوعات به‌مناسبت روز جهانی مبارزه با موادمخدر، اظهار کرد: رویکرد ستاد مبارزه با موادمخدر به‌عنوان ستاد اصلی در برنامه‌ریزی در حوزه موادمخدر، از اقدامات تک‌بعدی به چندبعدی ارتقا پیدا کرده است.

قدیری با بیان اینکه مسئله اعتیاد، نخستین تهدید جدی در کشور است، افزود: اینکه چه عللی باعث ایجاد این تهدید می‌شود کاملا متفاوت است، از نگاه مردم شاید اصل وجود داشتن موادمخدر باعث اعتیاد می‌شود، اما از نگاه کارشناسان، تنها بودن موادمخدر عامل اعتیاد نیست.

وی خاطرنشان کرد: آمارها نشان می‌دهد که یک فرد معتاد می‌تواند تا ۲۰ نفر را به اعتیاد و مسائل پیرامون آن گرفتار کند، به‌ این دلیل و دیگر مشکلات ناشی از اعتیاد در جامعه، طرح یاریگران زندگی فعالیت خود را در مدارس و محیط کار آغاز کرده است، متأسفانه تا پایان سال ۹۹، سرعت شیوع اعتیاد که در مدارس افزایش یافته بود، اما این امر متوقف شد و امیدواریم حضوری شدن مدارس، این روند را هم‌چنان در حال توقف نگه دارد.

مرتضوی با اشاره به توسعه خانه‌های ورزش روستایی در پیشگیری از اعتیاد، گفت: یکی از بهترین اقدامات در بستر روستاها، فراهم کردن حداقل امکانات ورزشی است که در هفته مبارزه با موادمخدر، ۷۰ خانه ورزش روستایی در استان به بهره‌برداری می‌رسد.

فعالیت ۹ آزمایشگاه تشخیص مواد مخدر در چهارمحال و بختیاری

در ادامه این نشست، علیمراد سلیمیان مسئول پیگیری کمیته درمان دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه متولی اصلی درمان معتادان، وزارت بهداشت و درمان است، اظهار کرد: به ازای هر ۱۵ هزار نفر باید یک مرکز درمانی ویژه معتادان وجود داشته باشد که در استان، این رقم ۶۵ مورد است، در استان تعداد ۶۰ مرکز خصوصی و پنج مرکز دولتی ترک اعتیاد فعال است.

وی افزود: تزریق مواد مخدر، زمینه‌ساز شیوع بیماری‌هایی مانند ایدز و هپاتیت است، کاهش مصرف مواد مخدر، کاهش بیماری‌ها را در پی دارد.

مسئول پیگیری کمیته درمان دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ۹ آزمایشگاه دولتی ویژه تشخیص موادمخدر در استان وجود دارد، گفت: در سال گذشته حدود ۶۲۹۲ نفر تحت آزمایش موادمخدر و محرک قرار گرفتند.

سلیمیان تعداد افراد تحت پوشش مراکز درمانی اعتیاد را ۲۴ هزار نفر عنوان و بیان کرد: درصد زیادی از این افراد را مردان تشکیل می‌دهند.

مشارکت ۸۰۰۰ نفر از معتادان استان در گروه‌های مشارکتی

شهرام مقدس مدیرکل دفتر امور فرهنگی و اجتماعی چهارمحال و بختیاری در ادامه این جلسه با بیان اینکه در سطح نخست، هرکدام از افراد جامعه مسئول مراقبت از سلامت خود هستند، اظهار کرد: در سطح دوم خانواده‌ها قرار دارند که می‌توانند در کاهش آسیب‌های اجتماعی اثرگذار باشند.

وی با بیان اینکه ۸۵ تشکل در حوزه اعتیاد همکاری دارند، یادآور شد: علاوه بر وجود این تشکل‌ها، حدود ۸۰۰۰ نفر از معتادان استان در گروه‌های درمانی مشارکتی استان فعال هستند و باید گفت که یکی از بهترین حمایت‌ها  از یکدیگر، در این گروه‌ها شکل می‌گیرد.

افزایش ۶۱ درصدی کشفیات مواد مخدر، طی سه ماه ابتدایی سال‌جاری

منوچهر امان‌اللهی فرمانده نیروی انتظامی چهارمحال و بختیاری در ادامه با بیان اینکه ۴۰۰۰ شهید عرصه موادمخدر در کشور، تقدیم نظام شده است، اظهار کرد: سهم استان تاکنون، ۲۶ شهید بوده است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته، کشفیات مواد مخدر سه درصد افزایش یافته است، افزود: تعداد افراد دستگیرشده نیز در سال ۹۹، ۲۴ درصد افزایش داشته و ۱۳۴۱ مورد طرح مبارزه با موادمخدر استان صورت گرفته است.

فرمانده نیروی انتظامی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: در سه ماهه ابتدایی امسال، کشفیات مواد مخدر، ۶۱ درصد افزایش داشته و حدود یک تن مواد مخدر کشف شده است، تعداد افراد دستگیر شده نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۴۱ درصد صعودی بوده است.

خط ۰۹۶۲۸ آماده ارائه مشاوره اعتیاد به هموطنان

در پایان این نشست نرگس عسگری مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری با اشاره به برنامه‌های سازمان در خصوص مبارزه با موادمخدر، اظهار کرد: برنامه مبارزه با اعتیاد در سال‌جاری با محوریت اعتیاد بانوان در قالب طرح پازک صورت می‌گیرد.

وی افزود: ۱۸ مرکز اقامتی در چهارمحال و بختیاری ویژه اعتیاد وجود دارد که بیشترین تعداد در شهرکرد مستقر هستند، در هفته مبارزه با موادمخدر، تعرفه پذیرش در این مراکز شامل تخفیف می‌شود، از سال گذشته نیز، یک مرکز بازتوانی برای هر استان در نظر گرفته شده است که این مرکز در استان، در شهر گندمان قرار دارد.

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری تعداد افراد خدمت‌گیرنده معتاد از مراکز بهزیستی را در سال ۹۸، ۶۸۸۳ نفر عنوان کرد و افزود: این رقم در سال ۹۹ به ۴۶۲۶ مورد رسید و طی سه ماه ابتدایی سال‌جاری، حدود ۱۳۰۰ نفر از خدمات بهزیستی بهره‌مند شدند.

عسگری خط مشاوره اعتیاد را ۰۹۶۲۸ عنوان و خاطرنشان کرد: طی تماس با این خط، به افراد معتاد و خانواده‌های آن خدمات رایگان مشاوره‎‌ای ارائه می‌شود.

انتهای پیام
captcha