ضرورت محله‌محور شدن مباحث امر به معروف و نهی از منکر
کد خبر: 3970999
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۵

ضرورت محله‌محور شدن مباحث امر به معروف و نهی از منکر

نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری گفت: لازمه عملیاتی شدن اقدامات ستاد امر به معروف و نهی از منکر شکل‌گیری مطالبه مردمی در حوزه‌های مختلف است، بنابراین باید مباحث امر به معروف و نهی از منکر محله‌محور شود.

به گزارش ایکنا از چهارمحال و بختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام، نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری ۲۱ اردیبهشت‌ماه در جلسه ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر در سطح کشور در حال خودیابی است، فعال بودن این ستاد همواره یکی از دغدغه‌های فعالان در این حوزه در سطح کلان بود، زیرا عموما حرکات در این حوزه از سطح کلان آغاز و به استان‌ها سرایت می‌کند.

وی با بیان اینکه نقش آمریت در امر به معروف و نهی از منکر به معنای واقعی ایفا نمی‌شود، افزود: به‌نظر می‌رسد اخیرا حرکاتی در حوزه امر به معروف و نهی از منکر در کشور آغاز شده است که این حرکات  موجب بیداری در سطح جامعه خواهد شد.

 نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه اختیارات ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر در کشور افزایش پیدا کرده و جایگاه این ستاد نیز در حال تثبیت است، یادآور شد: بر اساس قانون ستاد امر به معروف این مجموعه موظف خواهد بود که پیگیری‌هایی لازم را انجام داده و مصوبات را اجرایی و عملیاتی کند.

وی بر مسئله‌محور بودن فریضه امر به معروف و نهی از منکر تاکید و تصریح کرد: باید این فریضه در بین آحاد مردم فراگیر شود و لازمه تحقق این امر، سوق پیدا کردن امر به معروف و نهی از منکر در جامعه است.

 نکونام خاطرنشان کرد: لازمه عملیاتی شدن اقدامات ستاد امر به معروف و نهی از منکر شکل‌گیری مطالبه مردمی در حوزه‌های مختلف است، بنابراین باید مباحث امر به معروف و نهی از منکر محله‌محور شود، اگر این ستاد از بطن جامعه آغاز نشود، فعالیت‌های آن ثمره‌ای نخواهد داشت.

در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالفضل احمدی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: این ستاد از بهمن‌ماه سال گذشته در استان افتتاح شد و امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری این ستاد طبق رویکردهای مبتنی بر نظر رهبر معظم انقلاب شکل گرفت.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر چهارمحال و بختیاری افزود: رابطان ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر  برای پیگیری مطالبات مردمی معرفی شده‌اند، همچنین اداره‌کل راه و شهرسازی استان برای واگذاری مسکن و ساختمان اداری به این ستاد وعده‌هایی داده است، امکانات نرم‌افزاری ستاد نیز با رویکرد احیای امر به معروف و نهی از منکر در میان آحاد جامعه و با هدف پرچم‌داری مطالبه‌گری در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه به طرح محله‌محور امر به معروف و نهی از منکر تحت عنوان «محله پیشران، شهر پیشرفته» اشاره و بیان کرد: این طرح به‌مدت یکسال در شهر شهرکرد اجرا می‌شود، آغاز به‌کار این طرح از محلات شهر خواهد بود.

احمدی با اشاره به اهداف طرح محله‌محور امر به معروف و نهی از منکر، تصریح کرد: احیای امر به معروف و نهی از منکر در سطح جامعه، زمینه‌سازی مشارکت مردم در تحقق اهداف و آرمان‎‌های انقلاب اسلامی، زمینه‌سازی مشارکت مردم در کمک به دولت و حاکمیت و کمک در تحقق شاخص‌های پیشرفت به‌صورت محله‌محور از اهداف این طرح هستند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر چهارمحال و بختیاری در بخشی از سخنان خود با تاکید بر اینکه امر به معروف و نهی از منکر حوزه‌های گوناگونی دارد، اظهار کرد: مهم‌ترین حوزه مربوط به مسئولان است، مردم باید از متصدیان دولتی کار مفید را طلب کنند، اما باید به این نکته توجه کرد که این مطالبه نباید به‌صورت خواهش و تقاضا بیان شود.

وی تاکید کرد: زمانی‌که گناه در جامعه منتشر شود و مردم نیز به گناه عادت کنند، قطعا کار کسی که در رأس جامعه قرار دارد و می‌خواهد مردم را به خیر و صلاح سوق دهد با مشکل مواجه می‌شود، یعنی نمی‌تواند کار خود را به درستی انجام دهد و حتی ممکن است با صرف هزینه فراوان این کار را انجام دهد.

در ادامه جلسه سید محمد موسوی، معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: بزرگ‌ترین معروف‌ها در جامعه ایجاد نظام و حفظ آن نظام است، هر کس در این مسیر تلاش کند آمر به معروف و ناهی از منکر است.

وی به طرح محله‌محور ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر اشاره و تصریح کرد: اگر قرار باشد شاخصه‌های پیشرفت و توسعه یک محل به‌صورت حداقلی محقق شود، شش عرصه سلامت و پیشرفت، جهاد و پیشرفت، مدرسه و پیشرفت، نشاط و پیشرفت، رسانه و پیشرفت و دولت و پیشرفت را در بر می‌گیرد.

در پایان این جلسه ابراهیم شریفی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه برگزاری جلسات با ادارات تابعه درخصوص مسئله امر به معروف و نهی از منکر در پیشبرد اهداف موثر است، اظهار کرد: تنها نباید یک دستگاه برای ارائه طرح‌های ستاد امر به معروف و نهی از منکر معرفی شود.

وی خاطرنشان کرد: حضور برخی از دستگاه‌ها و ارگان‌ها مانند پایگاه‌های مقاومت بسیج، اداره‌کل فنی و حرفه‌ای، کانون‌های پرورش فکری و هنری، کتابخانه‌های عمومی و سازمان تبلیغات اسلامی در یاری رساندن به برنامه‌های ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر ضروری به‌نظر می‌رسد.

 

انتهای پیام
captcha