علم؛ وجه اوصافی برای شخصیت و ارزش‌های انسان
کد خبر: 3970859
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۹

علم؛ وجه اوصافی برای شخصیت و ارزش‌های انسان

مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام گفت: در قرآن کریم به اهمیت علم تأکید شده است، به طوری که در کنار ایمان به خدا و شناخت اقدس الهی، عالم بودن مقام بالایی دارد و موجب درجات بالا نیز می‌شود، در حقیقت علم، وجه اوصافی برای شخصیت و ارزش‌های انسان بوده که خداوند متعال این موهبت را به انسان عطا کرده است.

به گزارش ایکنا از چهارمحال و بختیاری، وبینار «مقام علم و معلم در اسلام» امروز ۲۱ اردیبشهت‌ماه از سوی دانشگاه پیام‌نور چهارمحال و بختیاری به مناسبت گرامیداشت شهادت استاد مطهری و روز استاد، با حضور محمدحسین رجبی دوانی، مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام و استادیار دانشگاه امام حسین(ع) برگزار شد.

در این وبینار محمدحسین رجبی‌دوانی، مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام با اشاره به جایگاه علم و معلم در اسلام، اظهار کرد: خداوند متعال دارای صفات و اسماء بزرگی است که یکی از آن‌ صفات این بوده که خداوند عالم است.

وی افزود: تفاوت انسان با سایر موجودات در ناطق بودن نیست، بلکه در عالم بودن است، بنابراین ملاک برتری در خلایق، علم است و هیچ نعمتی قابل قیاس با علم نیست.

استادیار دانشگاه امام حسین(ع) گفت: در قرآن کریم به اهمیت علم تاکید شده است، به طوری که در کنار ایمان به خدا و شناخت اقدس الهی، عالم بودن مقام بالایی دارد و موجب درجات بالا نیز می‌شود، در حقیقت علم، وجه اوصافی برای شخصیت و ارزش‌های انسان است که خداوند متعال این موهبت را به انسان عطا کرده است.

رجبی‌دوانی گفت: پیامبر جزو برترین عالم و معلم بزرگ بشریت است، البته تمام انبیای الهی معلم بشریت بودند، پیامبری که خود، شهر علم بوده، مشوق مردم برای کسب علم مخصوصا در جامعه جاهلی عرب که در مکه و هنگام ظهور اسلام تنها پنج نفر قادر به نوشتن و ۱۷ نفر قادر به خواندن بودند، هستند، یعنی مردم آن زمان از لحاظ علوم و معارف تهی بودند، می‌بینیم که پیامبر طلب علم را فریضه و یک امر واجب برای مردم می‌دانند حتی انتقال علم به دورترین نقاط را تاکید و تشویق می‌کنند.

این پژوهشگر تاریخ اسلام بیان کرد: منظور از علم، فقط علوم الهی و الهیات نیست، بلکه تمام علوم موجود را دربرمی‌گیرد، بنابراین هرچه دانش بشری افزایش یابد، به رشد انسان نیز کمک می‌کند.

وی اضافه کرد: در روایتی بیان شده، فردی سوره حمد را به یکی از کودکان امام حسین(ع) آموخت، امام به قدری مسرور شد که جوایز فراوانی به او داد، برخی گفتند کار کوچکی بود چرا جایزه بزرگ، امام گفت، نه کار بزرگی بود که به یکی از فرزندانم علمی آموخت، این امر نشان‌دهنده جایگاه ویژه علم و تعلیم و تربیت در اسلام و سیره اهل‌بیت(ع) است، همچنین در حدیثی بیان شده که «علم قدرت را به همراه دارد» و مقام معظم رهبری چندین نوبت در جمع اندیشمندان به این حدیث اشاره کردند که این ناشی از توجه جدی به این حدیث است.

استادیار دانشگاه امام حسین(ع) ادامه داد: در حال حاضر کشورهای غربی و آمریکا به نوعی به دلیل اتکای علمی خود بر دنیا حکومت می‌کنند و از این طریق حرف و منطق خود را پیش می‌برند، گرچه علم را در مسیر باطل قرار دادند، یعنی اگر از علم در جهت منفی بهره‌برداری شود اقتدار را به همراه دارد.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت مقام معلم، تصریح کرد: خداوندی که خود عالم و اولین معلم بشریت است از این حیث به پدر و مادر مقام رفیعی بخشیده است، زیرا پدر و مادر اولین معلم افراد هستند، از طرفی بعد از یگانگی خدا و توحید و شناخت او، احسان به والدین سفارش شده که فضیلت گسترده‌ای را به همراه دارد.

رجبی‌‌دوانی گفت: پیامبر اکرم(ص) در مورد احترام به والدین سفارش‌هایی داشتند حتی فرمودند اگر مشرک باشند احترام به آن‌ها واجب است، نه به این خاطر که پدر و مادر فرزند خود را بزرگ کرده‌اند، بلکه به این دلیل که معلمان آن‌ها بوده‌اند.

وی یادآور شد: پیامبران هم به دلیل علم به معرفت الهی، راه رستگاری و رشد در زمینه‌های مادی و معنوی معلمان بزرگ بشریت بودند، به طوری که امام راحل(ره) که خود معلم بزرگ بودند و انسان‌ها را هدایت کردند فرمودند «معلمی شغل انبیاست»، بنابراین پیامبران معلمان بزرگ بشریت‌اند.

استادیار دانشگاه امام حسین(ع) اظهار کرد: وظیفه معلمان تنها در مسئله آموزش آن ماده درسی نیست، بلکه باید در کنار تدریس دروس تخصصی خود، معلم اخلاق و معارف الهی باشند، یعنی شاگردان خود را متخلق به ارزش‌های الهی کنند که آن زمان به مقام رفیع، دست می‌یابند و علم‌آموزی و علم آموختن به عبادت بزرگ منجر می‌شود.

وی تاکید کرد: مقام معظم رهبری که خود عالم بزرگ، اندیشمند و معلم فرهیخته از بعد الهی هستند، فرمودند «در صدد ایجاد تمدن نوین اسلامی هستیم که پدید آوردن این تمدن ریشه در دانشگاه‌ها دارد»، در حقیقت مخاطبان ایشان، شما اساتید هستید که لازم است برای رسیدن به این مهم بیش از آنچه در توان داریم، تلاش کنیم و برای تاثیرگذاری پیشرفت علمی کشور، تولید علم کنیم، بنابراین این کار شدنی و نیازمند حمایت مسئولان و همت معلمان و اساتید است.

این پژوهشگر تاریخ اسلام در پایان با اشاره به انتخابات ۲۸ خردادماه،  تصریح کرد: امید است با انتخاب درست، دولتی ولایی، انقلابی و جوان روی کار آید تا شاهد زمینه‌ساز تمدن نوین اسلامی باشیم.

انتهای پیام
captcha