نقش باور به معاد در صیقل روح و اصلاح رفتار انسان
کد خبر: 3969681
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۶
حجت‌الاسلام رستم‌نژاد تأکید کرد:

نقش باور به معاد در صیقل روح و اصلاح رفتار انسان

معاون آموزش حوزه علمیه در جلسه تفسیر آیات قرآن اظهار کرد: صفحه‌ای از صفحات قرآن نیست که به معاد نپرداخته باشد و شامل دو هزار آیه می‌شود؛ باور به قیامت نقش مهمی در اصلاح رفتار و اخلاق و صیقل دادن روان انسان دارد و قرآن هم از این باور استفاده زیادی برده است.

رستم‌نژاد:به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی رستم‌نژاد، عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی(ص) العالمیة، 16 اردیبهشت‌ماه، در ادامه مباحث تفسیری به آیه 78 یس «وَضَرَبَ لَنَا مَثَلًا وَنَسِيَ خَلْقَهُ قَالَ مَنْ يُحْيِي الْعِظَامَ وَهِيَ رَمِيمٌ» اشاره کرد و گفت: فردی استخوان پوسیده‌ای را پیدا کرد و در نزد پیامبر(ص) به هوا پرتاب کرد و گفت این استخوان‌های پوسیده و متلاشی شده را چه کسی قرار است، دوباره زنده کند و قرآن جواب داد که همان کسی که شما را از عدم آفرید.

وی با بیان اینکه یکی از راه‌های قرآن برای کنترل از درون، تقویت باور به قیامت است، افزود: انسان باید بداند مسئول است و روزی باید پاسخ به کارهای خود را بدهد؛ این کنترل از درون براساس اراده انسان جز با اصلاح اندیشه نخواهد شد و قرآن دنبال تغییر اندیشه است تا رفتار هم درست شود؛ زیرا رفتار حاکی از اندیشه درون انسان است البته قرآن گاهی هم از طریق اصلاح رفتار وارد می‌شود.

رستم‌نژاد تصریح کرد: نام حدود 30 سوره متخذ از حالات قیامت و اسامی و صفات آن است؛ انفطار، قیامت، کورت، واقعه، قارعه، جاثیه؛ در قرآن توحید در کنار معاد تکرار شده است؛ معاد از نگاه قرآن از توحید می‌جوشد و انکار معاد انکار خدا و رحمت و حکمت الهی است؛ زیرا خدا عالم را عبث و بیهوده نیافرید. صفحه‌ای از صفحات قرآن نیست که به معاد نپرداخته باشد و شامل دوهزار آیه می‌شود؛ معاد نقش مهمی در رفتار و اخلاق انسان دارد. قرآن که در مورد بسیاری از مسائل سخن گفته و عبور کرده، ولی در مورد معاد براهین متعدد ذکر کرده است.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه ادامه داد: از جمله در آیه مورد بحث استدلال کرده است که اعاده و دوباره زنده کردن خیلی آسان‌تر از خلق ابتدایی است؛ زیرا خلقت ابتدایی مسبوق به عدم است و نبود، بود شده است، ولی اعاده یعنی قرار است بود را برگرداند. خداوند در آیه 27 روم فرموده که «وَ هُوَ الَّذِي يَبْدَأُ الْخَلْقَ ثُمَّ يُعِيدُهُ وَ هُوَ أَهْوَنُ عَلَيْهِ» براساس منطق و برهان بشری خلقت مجدد برای خدا اهون و آسانتر است، ولی در نزد خدا آسان و آسان‌تر معنا ندارد، بلکه همین که خدا بفرماید باش، موجود می‌شود.

رستم‌نژاد با بیان اینکه معاد، جسمانی روحانی است برخلاف برخی کسانی که جسمانی بودن را زیر سؤال می‌برند، تصریح کرد: قرآن فرموده است که اگر می‌خواهید منکر شوید، خلق از عدم را منکر شوید نه اعاده خلق را؛ این از بشری که مدعی عقل است به دور است.

استاد جامعة المصطفی(ص) افزود: خداوند متعال در آیه 80 سوره مبارکه یس «الَّذِي جَعَلَ لَكُمْ مِنَ الشَّجَرِ الْأَخْضَرِ نَارًا فَإِذَا أَنْتُمْ مِنْهُ تُوقِدُونَ» مثال زیبایی زده و فرموده که شما همین الان در دنیا هم شاهد رستاخیزهایی هستید؛ این قیامت را کسی ایجاد می‌کند که از درخت سبز برای شما آتش بیرون می‌آورد که خودش رستاخیز انرژی است. در گذشته درختان سبزی در عربستان بود که وقتی اصطکاک می‌یافت از آن آتش ساطع می‌شد.

وی با بیان اینکه البته امروز تحلیل علمی‌تری ارائه می‌کنند، اظهار کرد: درخت از خورشید انرژی دریافت و ذخیره کرده و با ترکیب با آب برگ و میوه می‌دهد، ولی وقتی چوب خشک شد تمامی انرژی و نور و کربن‌هایی را که ذخیره کرده در تماس با آتش آزاد می‌کند که همان انرژی برگرفته از خورشید است. باور به قیامت در صیقل دادن روح‌ها بسیار مهم است و قرآن هم از این باور استفاده زیادی برده است.

انتهای پیام
captcha