نگرش عمیق به عبادات را جایگزین کمیت کنیم + فیلم
کد خبر: 3969515
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۵:۲۴
زمزمه صحیفه جان / 23

نگرش عمیق به عبادات را جایگزین کمیت کنیم + فیلم

در ماه رمضان بیش از آنکه به فکر کمیت و زیادی عمل باشیم، به مسئله کیفیت و عمق عمل فکر کنیم. برای نمونه، به‌جای اینکه به دنبال این باشیم که چندبار قرآن را ختم می‌کنیم بهتر است ببینیم چقدر برای خدا قرآن خوانده‌ایم و چقدر در این تلاوت‌ها توجه داشته‌ایم که خدا ما را می‌بیند. از این رو باید توجهات خود را نسبت به خدا و ولی او بیشتر کنیم، به ویژه در این شب‌ها که اعمال ما به دست ولی‌عصر(عج) می‌رسد.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین کاوس روحی‌برندق، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس و از شاگردان آیت‌الله بهجت، در درس‌گفتارهای رمضانی ایکنا به شرح ادعیه زبور آل محمد(ص) در صحیفه سجادیه می‌پردازد. این جلسات در ایام ماه مبارک رمضان هر روز  در صفحه اندیشه ایکنا منتشر می‌شود. در ادامه بیست‌وسومین جلسه از این درس‌گفتار از نظر می‌گذرد؛

در این جلسه از دعای 46 صحیفه سجادیه، فقراتی را تبیین می‌کنیم؛ امام سجاد(ع) می‌فرمایند: «يَا مَنْ يَجْتَبِي صَغِيرَ مَا يُتْحَفُ بِهِ وَ يَشْكُرُ يَسِيرَ مَا يُعْمَلُ لَهُ وَ يَا مَنْ يَشْكُرُ عَلَى الْقَلِيلِ وَ يُجَازِي بِالْجَلِيلِ»؛ یعنی ای خدایی که اگر کسی حتی تحفه کوچکی هم به درگاه تو آورد، آن را برمی‌گزینی و قبول می‌کنی؛ یعنی اگر کسی حتی عمل کوچکی را با اخلاص و فقط برای خدا انجام دهد مورد قبول قرار می‌گیرد و خداوند از آن سپاسگزاری می‌کند و به آن پاداش بزرگ می‌دهد.

این دعا نشان می‌دهد که ما باید در ماه رمضان بیش از اینکه به فکر کمّیت و زیادی عمل باشیم، به مسئله کیفیت و عمق عمل فکر کنیم. برای نمونه، به‌جای اینکه به دنبال این باشیم که چندبار قرآن را ختم می‌کنیم به دنبال این باشیم که ببینیم چقدر برای خدا قرآن خوانده‌ایم و چقدر در این تلاوت‌ها توجه داشته‌ایم که خدا دارد ما را می‌بیند.

ابن‌عربی در فصوص‌الحکم داستانی را نقل کرده و می‌گوید: یک نفر نزد استادی حاضر شد و گفت: من روزی یک دور قرآن را ختم می‌کنم، برای سیر و سلوک به من راهنمایی بدهید. استاد گفت: از فردا بنا را بر این بگذار که من کنار تو نشسته‌ام و بعد قرآن بخوان. شاگرد می‌رود و وقتی برمی‌گردد می‌گوید یک جزء بیشتر نتوانستم بخوانم. سپس استاد می‌گوید: فردا بنا را بر این بگذار که رسول خدا(ص) نزد تو نشسته‌ است و قرآن بخوان. شاگرد رفت و برگشت و گفت: یک صفحه بیشتر نتوانستم قرآن بخوانم. سپس استاد می‌گوید: فردا بنا را بر این بگذار که خدا در کنارت نشسته است. روز بعد دید از شاگرد خبری نیست، رفتند و دیدند از دنیا رفته است.

البته ابن‌عربی می‌گوید که استاد اشتباه کرده است، چون قصد داشته خیلی زود این شاگرد را بالا ببرد، اما ما با این داستان کاری نداریم، منظور این است که بتوانیم به عمق اعمال توجه کنیم. امام(ع) فرمود: نه‌تنها خدا این عمل خالص را می‌پذیرد، بلکه قدرشناسی هم می‌کند و آثارش را به دیگران نیز نشان می‌دهد. بنابراین سعی کنیم در ماه رمضان توجهات خود را نسبت به خدا و ولی او بیشتر کنیم، به ویژه در این شب‌های احیا که  اعمال ما و تمام خلق به دست ولی‌عصر(عج) می‌رسد و ما نیز باید توجهات خود را بیشتر کنیم.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha