همگرایی و وحدت جهان اسلام؛ مهم‌ترین فلسفه نامگذاری روز جهانی قدس
کد خبر: 3969343
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۶
کوشکی بیان کرد:

همگرایی و وحدت جهان اسلام؛ مهم‌ترین فلسفه نامگذاری روز جهانی قدس

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه هدف امام(ره) از اعلام روز جهانی قدس نه فقط حل و فصل مسئله فلسطین، بلکه وحدت و همگرایی مسلمانان برای حل مشکلات جهان اسلام بود، گفت: اگر فلسفه و هدف اصلی این روز درک شود، آنگاه جهان اسلام مشکلات را پشت سر گذاشته و به یک قطب قدرت در جهان تبدیل می‌شود.

محمدصادق کوشکی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره دستاوردهای ابتکار حضرت امام(ره) در نامگذاری روز جهانی قدس برای جهان اسلام، گفت: امام خمینی(ره) در سال 1358 در پیام اعلامی نامگذاری روز جهانی قدس فرمودند روز قدس، روز اسلام است. این بدان معناست که ماجرای قدس و مسئله فلسطین، محور و بهانه اتحاد جهان اسلام و هماهنگی مسلمانان است.

روز قدس و تبدیل جهان اسلام به یک قطب قدرت

وی افزود: در واقع مسئله فلسطین فرصتی برای همگرایی مسلمانان و تقویت قدرت جهان اسلام در جهت حل و فصل مشکلات دنیای اسلام است لذا حل مسئله فلسطین تنها نتیجه روز قدس نیست و اگر فلسفه و هدف اصلی این روز درک شود، آنگاه جهان اسلام مشکلات را پشت سر گذاشته و به یک قطب قدرت در جهان تبدیل می‌شود.

کوشکی اظهار کرد: البته در جهان اسلام مسئله قدس و آزادی فلسطین مورد اجماع مسلمانان است و تنها وهابی‌ها مخالف این مسئله هستند و الان هم که به طور رسمی وارد فرآیند سازش و عادی‌سازی روابط شده‌اند لذا وقتی که بسیاری از مسلمانان به مناسبت روز قدس علیه اسرائیل و دفاع از مظلومیت مردم فلسطین راهپیمایی یا هر فعالیت ضد صهیونیستی اعم از برگزاری نمایشگاه، همایش، سخنرانی، و ...می‌کنند در عین حال که اذهان عمومی جهان را در طی 40 سال گذشته متوجه مظلومیت مردم فلسطین کرده و خود نیز به سفارش پیامبر(ص) مبنی بر اهتمام به امور مسلمانان مظلوم و تحت ستم عمل کرده، به هم‌افزایی، همگرایی و وحدت بسیاری از مسلمانان حول این محور مشترک می‌انجامد و این مهم‌ترین دستاورد روز جهانی قدس برای جهان اسلام است.

سابقه طولانی عادی‌سازی روابط اعراب و اسرائیل 

کوشکی درباره برجسته شدن عادی‌سازی روابط اعراب و اسرائیل در یکی دوسال اخیر به بهانه کرونا با هدف برهم زدن همین وحدت مسلمانان حول مسئله قدس و فلسطین گفت: عادی‌سازی روابط اعراب و اسرائیل نیازی به بهانه کرونا نداشته و به سال‌های بسیار دور برمی‌گردد. طرح عادی‌سازی رابطه با رژیم صهیونیستی در سال 1980 در کنفرانس «فاس» مراکش مطرح شد و بانی این طرح ملک فهد، ولیعهد وقت و پادشاه اسبق عربستان سعودی، بود و این طرح گام به گام پیش رفته تا امروز به این نقطه رسیده است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بیان کرد: به عبارتی سال‌های سال بود که سعودی‌ها و حتی قطری‌ها و اماراتی‌ها با رژیم صهیونیستی ارتباط داشتند و حتی اخبار آن نیز اعلام می‌شد و فیلم‌هایی از این دیدارها به طور عمدی منتشر می‌شد. این مجموعه‌ها از ابتدا با مسلمانان و جهان اسلام در موضوع آزادی قدس و فلسطین همراه نبودند و خیانت‌های امروز آنها ریشه تاریخی دارد اما با این وجود مردم مصر، اردن، بحرین زیربار عادی‌سازی رابطه دولت‌‌های خود با رژیم صهیونیستی نرفته‌اند و برای نمونه مردم بحرین با وجود همه فشارها، سرکوب‌ها و تهدیدهای حکومت آل خلیفه سال گذشته با اعلام مسئله عادی‌سازی، با شدت بیشتری روز قدس را گرامی داشتند و حتی به رغم کرونا راهپیمایی خود را جدی‌تر برگزار کردند.

ایران غیراسلامی هم باید با اسرائیل مخالفت می‌کرد

کوشکی درباره شبهه‌افکنی‌های نسبت به حمایت 40 ساله جمهوری اسلامی ایران از مسئله فلسطین و زیرسؤال بردن این مسئله از سوی رسانه‌های معاند گفت: فرض کنید ایران کشوری مسلمان نبود و هیچ احساس نزدیکی به مردم فلسطین نداشت اما اولین نکته‌ای که باعث حساسیت به مسئله فلسطین می‌شود ابعاد انسانی این مسئله است.

وی ابراز کرد: اگر کسی به حقوق بشر، حتی همین الگوی حقوق بشر غربی، معتقد باشد باید گفت کل منشور حقوق بشر سازمان ملل در فلسطین از سوی صهیونیست‌ها نقض شده و این گسترده‌ترین نقض حقوق بشر در طول 80 سال گذشته در جهان است.

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه تهران اظهار کرد: کسانی که از احترام و پایبندی به اعلامیه حقوق بشر سازمان ملل سخن می‌گویند باید به نقض کامل مفاد این اعلامیه در فلسطین اعتراض کنند. لذا اگر ایران کشوری با ارزش‌های لیبرال هم بود باید در راستای حمایت از ارزش‌های غربی حقوق بشر به اقدامات صهیونیست‌ها و نقض کامل اعلامیه حقوق بشر اعتراض می‌کرد و آن را حرکتی علیه بشریت تلقی می‌کرد.

وی تصریح کرد: دلیل بعدی حمایت از مسئله فلسطین، با همان فرض اسلامی نبودن ایران، از منظر داخلی است. رژیم صهیونیستی توسط انگلیسی‌ها پایه‌گذاری شده و توسط آمریکا و اروپا حمایت شده تا حافظ منافع دنیای غرب در غرب آسیا باشد. براین اساس هدف غربی‌ها این است که رژیم صهیونیستی قدرت اول این منطقه باشد و به اشکال متفاوت هم به این رژیم کمک شده است. حال اگر ایران غیر اسلامی و لیبرالی بخواهد ظرفیت‌ها و منابع خود را به کار گیرد و تبدیل به یک کشور صنعتی، پیشرفته، مرفه و ... بشود در آن وضعیت فلسفه وجودی رژیم صهیونیستی نقض می‌شود.

کوشکی اظهار کرد: هدف غربی‌ها این است که سایر کشورهای غرب آسیا همیشه فروشنده نفت و واردکننده کالا باشد. اگر ایران تصمیم بگیرد که صنعتی شود و از وابستگی به نفت رهایی پیدا کرده و تولید ثروت کند رژیم صهیونیستی با همین ایران غیراسلامی هم دشمن می‌شود و تلاش می‌کند این ایران را هم در رسیدن به اهدافش ناکام بگذارد.

وی بیان کرد: به همین دلیل حتی اگر مسلمان نباشیم و هیچ دغدغه‌ای نسبت به نقض حقوق بشر در فلسطین نداشته باشیم حداقل دغدغه رشد و پیشرفت ایران را داریم اما این رشد و تبدیل شدن ایران به یک کشور صنعتی و مرفه، مخالف منافع و امنیت ملی اسرائیل است و اسرائیل اجازه نخواهد داد که ایران در این مسیر گام بگذارد.

کوشکی در پایان اظهار کرد: لذا یکی از موانع اصلی رسیدن کشور به این اهداف بزرگ رژیم صهیونیستی است و در کنار سایر اقدامات داخلی برای رسیدن به این اهداف به عنوان حق طبیعی ملت ایران، باید این مانع بزرگ خارجی از سر راه کشور برداشته شود.

انتهای پیام
captcha