مؤمن با قرآن به ساحت حجت حق راه می‌یابد + فیلم
کد خبر: 3968937
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۶

مؤمن با قرآن به ساحت حجت حق راه می‌یابد + فیلم

هرکسی می‌خواهد متوجه امام زمان(عج) شود و راهی به ساحت قدس او پیدا کند، راهش ماه رمضان است و قرآن؛ قرآن آدرس خانه امام زمان(عج) است که با انجام واجبات و ترک محرماتش و با تطبیق اخلاق و تصحیح عقایدی که قرآن از ما خواسته، به حجت حق نزدیک می‌شویم.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام سیدابراهیم موسوی، از اساتید حوزه علمیه و دین‌پژوه، به مناسبت ماه مبارک رمضان به ارائه توضیحاتی درباره اهمیت این ماه و قرآن پرداخت که در ادامه می‌خوانید؛

خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِنْدَ اللَّهِ اثْنَا عَشَرَ شَهْرًا فِي كِتَابِ اللَّهِ يَوْمَ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ». به مقتضای این کریمه، خداوند می‌فرمایند که سال، متشکل از دوازده ماه است و عجیب اینکه در قرآن مجید فقط از یک ماه نام برده می‌شود و خدا اسم ماه مبارک رمضان را در سوره بقره می‌آوردد؛ یعنی سال است و ماه مبارک رمضان و عمده مطلب برای اهل قرآن و اهل تدبر در قرآن، این است که خدا با چه الفاظ و ادبیاتی از ماه مبارک یاد می‌کنند. اولاً که این حرف و تعریف خدا از ماه رمضان است و باید به نحوه تعریف توجه کرد که فرمود: «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ» و ماه رمضان را ماه نزول قرآن معرفی فرمود.

بزرگان اینجا قاعده‌ای دارند و می‌گویند تعلیق حکم به وصف مشعر به علیت است. ماه رمضان به نزول قرآن وصف شده و نه به صیام. حتی در روایات معتبره داریم که راوی پرسید چرا در ماه رمضان روزه واجب شد؟ حضرت(ع) فرمودند به احترام نزول قرآن خداوند روزه را در این ماه واجب کرد؛ یعنی سِر وجوب تشریع صیام به جهت نزول قرآن است و تمام برکاتی که در این ماه نهفته است، به جهت نزول قرآن است. این است که باید توجه کرد ماه مبارک رمضان ماه قرآن است و به قداست قرآن روزه به عنوان یک امر واجب تشریع می‌شود و باید به قرآن عنایت بیشتری داشته باشیم.

سال است و ماه رمضان و ماه رمضان است و قرآن و قرآن است و وجود مقدس امام زمان(عج). چراکه فرمود: «إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ وَيُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِينَ الَّذِينَ يَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا كَبِيرًا»؛ یعنی این قرآن که بین‌الدفتین و در دست مردم است، به راه درست‌تر هدایت می‌کند. اما این طریق اقوم کدام است؟ در زیارت جامعه کبیره می‌خوانیم که اهل بیت(ع) سبیل اعظم هستند و معصومین(ع) صراط اقوم خداوند محسوب می‌شوند.

این روزها مباحث مهدویت گاه با افراط و تفریط در جامعه مؤمنین مطرح می‌شود و سخن از دیدار و ملاقات با امام است، اما هرکسی می‌خواهد متوجه امام زمان(عج) شود و راهی به ساحت قدس او پیدا کند، راهش ماه رمضان است و قرآن؛ قرآن آدرس خانه امام زمان(عج) است که با انجام واجبات و ترک محرماتش و با تطبیق اخلاق و تصحیح عقایدی که قرآن از ما خواسته، به حجت حق نزدیک می‌شویم.

انتهای پیام
captcha