افزایش انعطاف‌پذیری مدیریتی دانشگاه‌ها در ایام کرونا
کد خبر: 3968761
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۱
رئیس دانشگاه الزهرا(س) بیان کرد:

افزایش انعطاف‌پذیری مدیریتی دانشگاه‌ها در ایام کرونا

ملانظری اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های خاص شرایط یک سال اخیر، تمرین در مدیریت انعطاف‌پذیر بوده و ما هر روز و هر هفته بر اساس اطلاعیه‌هایی که از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا می‌رسید، نیازمند تصمیماتی بودیم و این مشق انعطاف‌پذیری نیز از خیرهای بزرگی بوده که در زمان سختی‌های کرونا برای فضاهای آموزش و دانشگاهی فراهم شده است.

به گزارش خبرنگار ایکنا، مهناز ملانظری، رئیس دانشگاه الزهرا(س)، امروز یکشنبه 12 اردیبهشت‌ماه در مراسمی به مناسبت روز معلم و گراميداشت استاد شهید مطهری به ایراد سخنرانی پرداخت و ضمن تبریک هفته سرآمدی آموزش و عرض تسلیت به مناسبت ایام شهادت مولای متقیان حضرت علی(ع) گفت: هفته آموزش را در شرایطی شروع می‌کنیم که در یک سال گذشته تحت تأثیر پدیده مخرب کرونا بوده‌ایم که علی رغم گستردگی و مخرب بودن، اما در دل خود فرصت‌ها و امکانات بسیار خوبی برای ما فراهم کرد و ما را در شرایط و مسیری قرار داد که شاید پاسخ سؤالی که دائما در موضوعات مختلف داشتیم، امروز به راحتی با نگاه به یک سال گذشته به دست بیاوریم.
 
وی ادامه داد: همیشه صحبت از تغییر نسل‌های دانشگاهی، تغییر از نسل اول به دوم پژوهشی، نسل سوم و چهارم کارآفرینی و حل مسائل جامعه می‌شد، اما برخی همکاران خرده می‌گرفتند که چرا بر این موضع تأکید کرده و آموزش را فراموش کرده‌اید، اما مسیر یک سال گذشته به ما نشان داد که همه ما باور داریم آموزش، سنگ بنایی بوده که پژوهش بر آن قرار گرفته و نسل‌های سوم و چهارم کارآفرینی و ورود به حل مسائل جامعه همگی بر اساس یک آموزش با کیفیت هستند.
 
ملانظری بیان کرد: اگر قرار بود به این مسئله بی‌توجه باشیم، قطعاً در یک سال اخیر مسیر دیگری را طی می‌کردیم، اما همگی مشاهده کردید که در همه دانشگاه‌های ایران و جهان به سرعت به دنبال این بودند که پایه‌های آموزشی که امروز به دلیل شرایط خاص امکان حضور در دانشگاه‌ها وجود ندارد، محکم شود و برقراری آموزش غیر حضوری در همه دانشگاه‌ها نیز ثابت کرد که آموزش شاکله دانشگاه است و توجه به این مهم است که می‌توانیم سایر مسئولیت‌های دانشگاه را بر آن محور سوار کنیم. این یک یادآوری خوبی بود که هیچکدام از ما نسبت به آموزش بی‌توجه نیستیم.
 
وی تصریح کرد: لازم به ذکر است که کوچ به فضای مجازی صرفاً به این معنا نیست که همان آموزش حضوری را به این فضای جدید منتقل کرده و با همان دیدگاه حرکت کنیم. شاید آموزش مجازی برای ما نیازمند برخی از فعالیت‌های فرهنگی و ترویجی در درون دانشگاه‌ها است تا نگاه ‌خود را به آموزش عوض کنیم و استفاده از این فضا برای آموزش قطعاً نیازمند تمهیدات خاص است، چراکه پیشبرد طرح درس در کلاس باید متناسب با شرایط مجازی تغییر کند. ما در حوزه آموزش مجازی اقدامات خاصی به صورت اختصاصی در زمینه آموزش داشتیم و تمرکز امروز ما نیز در مورد همین فعالیت‌های آموزشی است.
 
رئیس دانشگاه الزهرا(س) یادآور شد: یکی از اقدامات اختصاصی دانشگاه الزهرا(س) در این زمینه ایجاد یک جنبش فراگیر برای ارتقای کیفیت کلاس‌های مجازی با آموزش مداوم به اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه بود. البته این فعالیتی مستمر است که ادامه خواهد داشت، چراکه همه ما نیازمند آموزش و یادگیری هستیم و مرتباً دوره‌هایی گذاشته می‌شود که امکان استفاده از فضای مجازی آموزش داده ‌شود. آشناسازی اعضای هیئت علمی و کارکنان با پلتفرم‌های قابل استفاده از حوزه فضای مجازی و الکترونیک یکی از اقداماتی بوده که شروع شده و این اقدام نیز ادامه خواهد داشت. 
 
ملانظری ادامه داد: همه ما یاد گرفته‌ایم در این شیوه آموزشی، نحوه ارتباط با دانشجویان به گونه‌ای است که نیازمند به ارزیابی‌های مستمر برای ارزشیابی دقیق‌تر دانشجویان هستیم. در دانشگاه الزهرا سعی کردیم تمهیدات لازم برای تأمین نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای کاربردی نیز داشته باشیم؛ هرچند هنوز با شرایط هدفگذاری شده از جمله تشکیل استودیو‌های لازم فاصله داریم و امیدواریم به زودی این هدف نیز محقق شود.
 
وی افزود: اختصاص فضای ابری مناسب برای حفظ دروس ارائه شده، یکی از اقدامات ارزشمندی بوده که انجام شده است تا این دروس در سرورهای دانشگاهی قرار بگیرد و فرصت بسیار خوبی نیز برای حفظ دروس ارائه شده داشته است. یکی از ویژگی‌های خاص شرایط یک سال اخیر تمرین در مدیریت انعطاف‌پذیر بوده و ما هر روز و هر هفته بر اساس اطلاعیه‌هایی که از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا می‌رسید نیازمند تصمیماتی بودیم و این مشق انعطاف‌پذیری نیز از خیرهای بزرگی بوده که در زمان سختی‌های کرونا برای فضاهای آموزش و دانشگاهی فراهم شده است.
 
سعید رضایی شریف‌آبادی، معاون آموزشی دانشگاه الزهرا(س) نیز در این مراسم به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار کرد: لازم است روز شهادت شهید مطهری و روز معلم و همچنین هفته سرآمدی آموزش را گرامی بداریم و بسیار هم خوشبختیم که روز معلم با ایام قدر همراه شده است. بنده گزارشی از عملکرد معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه در سال 99 ارائه می‌دهم که نتیجه تلاش همگانی همکاران در دانشگاه الزهرا(س) از جمله اعضای هیئت علمی، کارشناسان و سایر کارکنان دانشگاه است که در سالی که گذشت، مسیری بسیار سخت را طی کردند تا به امروز یعنی دوازدهم اردیبهشت 1400 رسیدیم.
 
وی ادامه داد: ابتدا با عملکرد هیئت ممیزه شروع می‌کنیم که یکی از بخش‌های مهم دانشگاه است و در سال گذشته هفده جلسه هیئت ممیزه دوره نهم برگزار شد و در همین جلسات، 9 مورد دانشیاری تصویب و متأسفانه سه مورد نیز تصویب شد. در جلساتی که دفتر هیئت ممیزه برگزار کرد کمیسیون‌های تخصصی ابتدا پرونده را بررسی می‌کردند و در همین راستا نیز جلسات متعددی برگزار شد. یکی از فعالیت‌هایی که کمیسیون تخصصی انجام می‌دهد، تبدیل وضعیت به رسمی قطعی، ماندگاری بیش از پنج سال در وضعیت رسمی و آزمایشی است.
 
رضایی شریف آبادی بیان کرد: اتفاقی که شایان ذکر و یکی از کارهایی است که دانشگاه الزهرا(س) در این مسئله پیشرو بوده، برگزاری الکترونیکی انتخابات دور دهم بود که از اسفندماه سال گذشته آغاز و تاکنون دو جلسه نیز برگزار شده است. تمام اعضای هیئت علمی نیز در این انتخابات به صورت الکترونیکی شرکت کردند و اطلاع‌رسانی‌های مختلف از طریق شبکه اجتماعی و روابط عمومی انجام شد و خوشبختانه انتخابات بسیار موفقی را داشتیم.
 
وی گفت: از سوی دیگر الان که وضعیت سخت کرونایی در کشور وجود دارد، بسیاری از فعالیت‌های خدمات آموزشی و بخش‌های دیگر به صورت پیشخوان و الکترونیکی درآمده و امروزه به خوبی قابل ارائه است. علاوه بر خدمات آموزشی، مدیریت برنامه‌ریزی و توسعه آموزشی از اهمیت بالایی برخوردار است و شاید اعضای هیئت علمی بیشتر با این بخش سر و کار دارند. در این راستا نیز جلسات متعددی در راستای تصویب دروس و رشته‌های مختلف و همچنین تغییر نام رشته یا فعالیت‌هایی که به گروه، رشته یا دروس مربوط است برگزار شده است.
 
معاون آموزشی دانشگاه الزهرا(س) ادامه داد: یکی دیگر از برنامه‌های آموزشی، ترفیع سالانه همکاران است که همه همکاران پرونده‌های خود را ارسال می‌کنند و در سال گذشته بالغ بر سیصد پرونده در کمیته ترفیع بررسی شده و لازم است از اعضای این کمیته نیز تشکر کنم. بحث ارزشیابی اعضای هیئت علمی پیمانی و قراردادی که رابطه‌ای متقابل نیز با هیئت جذب دارد، از دیگر اقدامات این بخش است. اقدامات لازم برای آیین‌نامه‌هایی از جمله فعالیت‌های تشویقی نیز انجام شده است.
 
رضایی افزود: خوشبختانه در سال گذشته جهشی برای افزایش ارتباط با اعضای هیئت علمی ایرانی ساکن خارج کشور انجام شد که کاری ارزنده بوده است. موضوع الکترونیکی کردن فرآیندها و فعالیت در راستای تحقق دولت الکترونیک از اقدامات دیگری است که از اهمیت ویژه‌ای است که دانشگاه الزهرا(س) در بخش‌های مختلف برای آن اقدام کرده است. یکی از جدیدترین اتفاقات رخ داده درباره شیوه‌نامه تخصیص پایان‌نامه ارشد و رساله دکتری به اعضای هیئت علمی است.
 
وی در پایان سخنان خود گفت: امیدواریم هرچه زودتر شر ویروس منحوس کرونا از همه جای دنیا برچیده شود، اما این سنگ بنایی که در حوزه آموزش مجازی گذاشته‌ایم، قطعاً می‌تواند سنگ بنای خوبی برای ادامه مسیر و برگزاری آموزش‌های مجازی در دوران پساکرونا باشد که با بخشنامه وزارت علوم تا پنجاه درصد امکان برگزاری این آموزش‌های مجازی وجود دارد، اما تأکید ما باید بر روی کیفیت آموزش باشد.
 
فریبا عدلی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه آموزشی دانشگاه الزهرا(س) نیز در ادامه با موضوع «نظام نامه اخلاق آموزشی» به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: اخلاق آموزشی به معنای هدایتگری فعالیت‌های آموزشی بر پایه اصول و اهداف اخلاقی است. این اخلاق همانند همه دارایی‌های ارزشی پنهان از مواردی همانند فضا و نتایج اثر می‌پذیرد، لذا همواره برای سازمان‌ها مزیت رقابتی پایدار ایجاد می‌کند. اخلاق آموزش علی رغم اهمیتی که در جهان داشته است، اما بسیار دیر وارد عرصه آموزش شده است و بر اساس مستندات، در ابتدا در آموزش پزشکی و سپس در دانشگاه‌های علوم انسانی مهندسی و ... مورد توجه قرار گرفت.
 
وی افزود: در ایران نیز از تابستان 98 به همت معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با همکاری انجمن اخلاق کاربردی انجام شد. این معاونت با نشست‌های متعددی که با انجمن کاربردی اخلاق داشتند توانستند در سال 99 از این سند ارزشمند رونمایی و به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی ابلاغ کنند. دانشگاه الزهرا(س) بلافاصله عملیاتی کردن این نظامنامه اخلاق را در دستور کار قرار داده است، لذا تشکیل کارگروهی برای عملیاتی کردن این مرامنامه را در دستور کار قرار داد و همچنین رابطی تعیین شد تا از تجربیات سایر دانشگاه‌ها استفاده کند.
 
عدلی گفت: آنچه در دست اقدام است، تشکیل کمیته اخلاق و آموزش در سطح دانشکده‌ها و همچنین برگزاری کارگاه‌های آموزشی است. نظام‌نامه اخلاق آموزش، توجه ما را به این موضوع جلب می‌کند که در مقابل همه صاحبان حق احساس مسئولیت کنیم، حقوق آنها را بشناسیم و به آن پایبند باشیم. این موضوع همه سطوح سازمان را در بر می‌گیرد.
انتهای پیام
captcha