سعدی: جای سریال طنز در ماه مبارک خالی است
کد خبر: 3968363
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۹
آسیب‌شناسی تولیدات رمضانی سیما / 6

سعدی: جای سریال طنز در ماه مبارک خالی است

تهیه‌کننده سریال «بچه مهندس» گفت: سریال‌هایی طنز برای ایام ماه مبارک یک انتخاب به‌جا و شایسته است، بنابراین جای چنین کاری را در رمضان 1400 خالی می‌دانم.

سعید سعدی، تهیه‌کننده سینما و تلویزیون در گفت‌‌وگو با ایکنا درباره سریال‌های مناسبتی سیما چنین اظهار نظر کرد: از نگاه من سریال مناسبتی تنها به کاری گفته نمی‌شود که در آن شواهد ماه مبارک مد نظر بوده و تنها اوقات فراغت بعد از افطار را پر ‌‌می‌کند، بلکه تولیدات این حوزه باید بتواند جریان‌سازی داشته و مخاطب را تحت تأثیر خود قرار دهد. برای رسیدن به این خواسته نیز تنها یک شکل کار مقبول نظر نیست، بلکه هر تمامی گونه‌های سریال‌سازی قادر است به هدف مورد نظر نزدیک شود.

وی در پاسخ به این سوال که دلیل فقدان یک سریال طنز در میان سریال‌های رمضانی امسال چیست؟ گفت: من نیز جای یک سریال طنز را در میان تولیدات مناسبتی امسال بسیار خالی می‌دانم، چون ترجیح مردم این است بعد از افطار اولین مجموعه نمایشی که نگاه می‌کنند اثری طنز باشد تا حال آنها را بهتر کند.

تهیه‌کننده سریال «بچه مهندس» درباره آسیب‌های کار‌های مناسبتی سیما نیز چنین توضیح داد: بار‌ها تاکید شده مهمترین آسیب کار‌های مناسبتی سیما تعجیلی است که در کار‌های اینچنین وجود دارد، مشکلی که به نظرم روی کیفیت تولیدات تاثیر مستقیم داشته، البته این مشکل به راحتی قابل برطرف شدن است، اما نمی‌دانم چه مشکلی وجود دارد که هر سال شاهد تکرار این مسئله هستیم، در صورتی که به نظرم تولیدات اگر در زمان خود تولید شود، حتی به لحاظ اقتصادی نیز آن کار به صرف‌تر خواهد بود. مشکل دیگری که وجود دارد به بحث مفهومی کار‌ها مربوط می‌شود. عموماً انتخاب‌هایی خوبی در این حوزه نداریم، چون لازم است چینش برنامه‌ها به گونه‌ای باشد که همخوانی لازم را با موضوع داشته باشد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا ساخت تولیدات مناسبتی سیما تنها در اختیار افراد خاصی است؟ گفت: من با این گفته موافق نیستم. برای صدق گفتارم نگاهی به تولیدات مناسبتی سیما بیندازید، آیا تنها یک یا چند کارگردان را می‌بینید؟ البته ممکن است سریالی نظیر «بچه مهندس» که دنباله‌دار است از سوی یک گروه تولید شود که اتفاقی طبیعی است، اما برای کار‌های دیگر چنین نیست. سال‌هاست در تلویزیون مشغول کار هستم، برای همین به جرئت می‌گویم هر طرح یا فیلمنامه‌ای که کیفیت مطلوبی داشته باشد، امکان ساخت را دارد.
وی افزود: یک نکته را باید مدنظر داشت آن هم اینکه فردی که می‌خواهد سریالی دینی و مناسبتی را روی آنتن ببرد باید حتماً نسبت به موضوع مشرف باشد. این مسئله نیز به این معنا نیست که سریال‌های مناسبتی را تنها آدم‌های خاص مد نظر قرار می‌دهند. این نکته‌بینی به نظرم اوج حرفه‌ای‌گری است، چون اگر فیلمسازی برای مثال نسبت به فرایضی نظیر حج، مطلع یا معتقد نباشد نمی‌تواند بانی یک کار خوب باشد، بنابراین آیا به چنین فردی به بهانه اینکه باید به همه اجازه کار داد می‌توان ساخت یک اثر دینی را محول کرد؟

این تهیه‌کننده سیما درباره سریال «بچه مهندس» نیز چنین اظهار نظر کرد: فصل اول و دوم این سریال به لحاظ برخورداری از مضمونی انسانی به نوعی تمامی سلیقه‌ها را مد نظر قرار داشت، اما در فصل سوم و چهارم بنا به توصیه‌های سیما موضوعات استراتژیک هم به کار اضافه شد که به نظرم این شکل کار کیفیت خاص خود را دارد، برای همین نباید گفت، چون موضوع در فصل‌های اخیر تغییر کرده، افت مخاطب در کار داشته‌ایم.

وی در پایان گفت: پذیرش تغییر بازیگر نقش نخست سریال (جواد جوادی) به دلایل مسائل کاری کمی در ابتدا برای مخاطب دشوار بود، اما هر اندازه زمان جلوتر رفت، اثر بیشتر با تماشاگر ارتباط برقرار کرد. درباره فصل بعد این سریال هم سیما مشخص می‌کند این مجموعه ادامه داشته باشد یا خیر.
انتهای پیام
captcha