دعای فرج؛ بهترین دعای شب بیست و سوم + فیلم
کد خبر: 3968265
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۸
اخلاق بندگی / 3

دعای فرج؛ بهترین دعای شب بیست و سوم + فیلم

حجت‌الاسلام والمسلمین آقاتهرانی در بخش سوم درس‌گفتار «اخلاق بندگی» تصریح کرد: فرج و ظهور امام عصر(عج) فرج و گشایش همه انسان‌ها و بلکه همه موجودات عالم است. انشالله تحقق پیدا کند؛ پرسیدند بهترین دعا در شب بیست و سوم ماه رمضان چیست که در پاسخ فرمودند دعای فرج.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی آقاتهرانی، معلم اخلاق و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم، در سلسله در‌س‌گفتارهایی با عنوان «اخلاق بندگی» به بیان نکات و توصیه‌های اخلاقی برای بهره‌مندی معنوی بیشتر از فرصت ماه مبارک رمضان پرداخته که در ایام ماه مبارک بر روی خروجی خبرگزاری قرار می‌گیرد.

بخش سوم «اخلاق بندگی» به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

روزها و شب‌ها و زمان‌ها یکی نیستند و فرصت‌ها یک‌ جور نیستند و با هم فرق می‌کنند. گاهی از اوقات آدم در یک لحظه کاری می‌کند و این کارش مصداق «یک دمی غافل شدم صد سال راهم دور شدم، آنقدر بی‌راهه رفتم تا که چشمم کور شد»؛ دیدید سر امتحان اگر یک لحظه آمادگی نداشته باشیم امتحان را خراب می‌کنیم و دیگر جای جبران ندایم و باید سال بعد دوباره امتحان بدهیم. گاهی اوقات نیز برعکس است در یک لحظه حواس خود را جمع می‌کنیم و درست عمل می‌کنیم و همه چیز عوض می‌شود. برادر! ابن‌الوقت باش، وقت را غنیمت بشمار، فرصت‌ها را دریاب؛ «ان الامور مرهونه باوقاتها» کارها در گرو وقت خودش است و هر کاری وقتی دارد و اگر از وقتش گذشت ممکن است دیگر به دردی نخورد. مثلاً کسانی امام حسین(ع) را در کربلا و عاشورا یاری کردند اما اگر کسی شب‌هنگام می‌ر‌سید دیگر فایده‌‌ای نداشت. ببینید وقت خیلی مهم است.

در دعای سمات اهمیت وقت و ساعت خوب و بد بیان شده است. یکی از فرصت‌ها همین شب و روز قدر است که در قرآن آمده است که «إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ* وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ»؛ در واقع درک شب قدر هم بسیار مهم است چون «لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ» که از هزار ماه بهتر است. به عبارتی اگر یک لحظه شب قدر را درک کنیم از هزار ماه برتر است؛ در این شب قرآن نازل شده، ملائکه فرود می‌آیند و روح به پایین می‌آید.

در این شب‌ها برای اینکه آمادگی بیشتری پیدا کنید حتماً از خودتان حسابرسی کنید، بدهی‌های خود به دیگران را بپردازید و روز را کمی استراحت کنید. در روایات داریم که حضرت فاطمه زهرا(س) بچه‌ها را روز می‌خواباندند تا شب بیدار باشند. اهل بیت(ع) از امام حسن(ع) و امام حسین(ع) روایت می‌کنند که اگر ما خوابمان می‌گرفت حضرت فاطمه(س) به صورت ما آب می‌پاشید و نمی‌گذاشت که خوابمان ببرد. انسانی که عمری بیدار است این لحظات را نباید از دست بدهد و آنهایی که خواب بودند باز این فرصت را غنیمت را بشمارند و روز را قدری استراحت کنند که شب بتوانند بیدار باشند و حتما برنامه احیا گرفتن که زیر سایه قرآن می‌روید را انجام دهید و بخواهید خدا دستتان را بگیرد که می‌گیرد، خدا خیلی خوب است. امیدوارم در این شب‌های خوب ظهور حضرت ولی عصر(عج) را قم بزنید و همه ما از بهترین یاران حضرت ولی عصر(عج) باشیم که عالم هستی با ظهور ایشان نجات پیدا می‌کند.

مرحوم حضرت آیت‌الله بهجت می‌فرمودند که یک آشیخ حسن نامی بود که حاجتی داشت و روا نمی‌شد و تصمیم گرفت هرطور هست خدمت حضرت ولی عصر(عج) برسد که مثلاً اگر نجف بود به مسجد سهله برود. وقتی خدمت حضرت مشرف شد صدای آقا را شنید که می‌فرمود آشیخ حسن تو دعا کن من بیایم که اگر من بیایم هم مشکلات تو و هم مشکلات خیلی افراد دیگر حل می‌شود.

دوستان! فرج و ظهور امام عصر(عج) فرج و گشایش همه انسان‌ها و بلکه همه موجودات عالم است. انشالله این تحقق پیدا کند؛ پرسیدند بهترین دعا در شب بیست و سوم ماه رمضان چیست که در پاسخ فرمودند دعای فرج. خدایا ما را از یاران آقا قرار بده.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.

انتهای پیام
captcha