جایگاه پدر و مادر را در کنار دیگر اعضای جامعه قرار ندهیم
کد خبر: 3968204
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۷
حجت‌الاسلام صغیرا؛

جایگاه پدر و مادر را در کنار دیگر اعضای جامعه قرار ندهیم

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: متاسفانه امروزه جایگاه پدر و مادر را در کنار دیگر اعضای جامعه قرار داده و هر نوع رفتار و ارتباطی که با دیگران داریم نسبت به پدر و مادر هم انجام می‌دهیم، در حالی که قرآن کریم بر احترام به والدین سفارش بسیار کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین صغیرا مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری اظهار کرد: احترام به والدین، جزو اصول اساسی در قرآن و روایات بوده، به طوری که قرآن کریم احترام به والدین را در ردیف توحید قرار داده است.

وی افزود: شهید دستغیب در کتاب گناهان کبیره، عاق والدین را یکی از بزرگترین گناهان برشمرده، یعنی همانطور که شرک به خداوند جزو گناهان کبیره بوده، عاق والدین نیز جزو گناهان کبیره شمرده شده است.

استاد گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد ادامه داد: مضمون آیاتی از قرآن کریم بر این است که عبادت خدای تبارک و تعالی در کنار احترام به والدین قرار دارد، به عبارتی همانگونه که برای اعتقاد به خداوند باید زحمت کشیده شود، احترام به والدین نیز نیازمند علم و دانش کافی است، بنابراین لازم است از لحاظ بینشی اهمیت احترام به پدر و مادر را در خود نهادینه کنیم.

وی گفت: دعای بیست و چهارم صحیفه سجادیه از امام سجاد(ع) دعایی در وصف پدرو مادر است که مهجور واقع شده است، به اندازه‌ای شرایط احترام به پدر و مادر تعلیم داده شده که بیان می‌شود خداوندا آنچه موجب شده که من به پدر و مادرم آزاری برسانم یا کار ناپسندی انجام دهم، خودت به درجات آن‌ها بیفزای و این گناه را از من کم کن، یا در کتاب رساله حقوق امام سجاد(ع) تمام حقوق افراد، اشیا، حق اعضا و جوارح را در آن کتاب ذکر کرده و یکی از آن موارد، حق پدر و مادر است.

صغیرا بیان کرد: متاسفانه امروزه جایگاه پدر و مادر را در کنار دیگر اعضای جامعه قرار داده و هر نوع رفتار و ارتباطی که با دیگران داریم نسبت به پدر و مادر هم انجام می‌دهیم، یعنی در جامعه مشاهده می‌شود که جوانان و حتی بزرگسالان نسبت به افراد بزرگتر احترامی قائل نیستند در حالی که قرآن کریم بر احترام به والدین تاکید و سفارش بسیار کرده است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد عنوان کرد: امروزه در کشوری زندگی می‌کنیم که مورد هجمه‌های مختلف فرهنگی، اعتقادی و اخلاقی قرار دارد که برای در امام ماندن از این هجمه‌ها باید به پناهگاه محکم که همان اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) هستند پناه ببریم، بنابراین لازم است این پناهگاه معنوی برای افراد جامعه تبیین شود.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم جامعه را از هجمه‌ها حفظ کنیم، باید احترام به پدر و مادر در جامعه نهادینه شود و مراکز تعلیم و تربیت بینش و آگاهی را در افراد تقویت کنند که در این میان علاوه بر نقش مهم و تاثیرگذار رسانه ملی، وظیفه رسانه‌ها نهادینه کردن این امر است که می‌توان به صورت برگزاری مسابقات یا کتابخوانی، مردم را به این سمت حرکت دهیم و قطعا نتیجه چنین تربیتی به مرور زمان تاثیر خود را نشان خواهد داد.

این کارشناس مذهبی افزود: در روایات بسیاری نقل شده که چند مورد موجب رزق و روزی در خانواده و حتی جامعه می‌شود که یکی از آن موارد احترام نسبت به پدر و مادر است، بنابراین اگر بخواهیم زندگی خوب و سعادتمندی داشته باشیم نقش پدر و مادر در این امر بسیار مهم است.

وی خاطرنشان کرد: ‌احترام به والدین و فرزندان ارتباط دو طرفه است یعنی همانطور که بر احترام به پدر و مادر سفارش شده، بر احترام پدر و مادر به فرزندان نیز تاکید شده است که در این ارتباط دو طرفه، باید یکدیگر را حمایت کنند.

صغیرا بیان کرد: نباید موضوعات اقتصادی را با دیگر مسائل تلفیق کنیم، نباید بی احترامی نسبت به والدین را با مسائل اقتصادی گره بزنیم.

انتهای پیام
captcha