رسالت و ویژگی‌های مسئولان آینده جمهوری اسلامی براساس بیانیه گام دوم انقلاب
کد خبر: 3966212
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
یادداشت وارده/

رسالت و ویژگی‌های مسئولان آینده جمهوری اسلامی براساس بیانیه گام دوم انقلاب

همه دلسوزان اسلام و انقلاب رسالت تاریخی داشته و مکلفند براساس تدابیر بیانیه گام دوم انقلاب نسبت به انتخاب کاندیدای اصلح فعالیت نموده تا بساط سازش به دامان آمریکا و غرب بسته شده و رویکرد توجه به داخل فراگیر شود و گام دوم انقلاب از آفات گذشته دور گشته و با ایجاد تمدن نوین اسلامی، زمینه‌ ظهور مهدوی فراهم شود.

بیانیه گام دوم انقلاب

به گزارش ایکنا، یکی از مسائل مهم در نظام اسلامی گزینش و انتخاب حکمرانان صالح و کارآمد از سوی مردم است و اکنون که کمتر از دو ماه تا انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا باقی مانده باید در این جهت آگاهی‌بخشی های لازم را انجام داد.

در این راستا سیدجواد هاشمی فشارکی، مؤلف کتاب فرهنگ موضوعی بیانیه راهبردی گام دوم انقلاب اسلامی، در یادداشتی به تبیین رسالت و شرایط تصدی مسئولیت کارگزاران آینده دولت جمهوری اسلامی و شوراهای شهر، با استناد به بیانیه گام دوم انقلاب، پرداخته است.

انقلاب کبیر و شکوهمند اسلامی ایران در حالی چهلمین سالگرد پیروزی خود را پشت سر گذاشت و قدم به دهه‌ پنجم و چله دوم حیات پرافتخار خود نهاد، که فراز و نشیب‌های فراوانی را طی کرده و شیرینی‌ها و تلخی‌های گوناگونی را چشیده و اگرچه دشمنان مستکبرش و عناصر نفوذی‌شان گمان‌های باطلی در نابودی این حکومت الهی را در سر داشتند، اما امام امت و یاران انقلابی‌اش همواره در تلاش و مجاهدت بوده و دوستانش در سراسر جهان، امیدوارانه آن را در گذر از چالش‌ها و به دست آوردن پیشرفت‌های خیره‌کننده، همواره سربلند و سرافراز دیده‌اند.

در چنین پیچ تاریخی و نقطه‌ عطفی، رهبر حکیم انقلاب اسلامی با صدور «بیانیه‌ گام دوم انقلاب» و برای ادامه‌ این راه روشن، به تبیین دستاوردهای شگرف و بی نظیر چهار دهه‌ گذشته پرداخته و توصیه‌هایی راهبردی به‌منظور «جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ» ارائه فرموده‌اند.

بیانیه‌ «گام دوم انقلاب اسلامی» تجدید مطلعی است خطاب به ملت ایران و به‌ویژه جوانان مومن انقلابی که به ‌مثابه منشوری راهبردی برای برداشتن گام بلند انقلاب و «دومین مرحله‌ خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی » خواهد بود و انشاالله «فصل جدید زندگی جمهوری اسلامی» را رقم زده و شکل خواهند داد.

این گام دوم، انقلاب را «به آرمان‌های والایش که همانا ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع و ظهور خورشید ولایت عظمیٰ (ارواحنافداه) هست در جهان ظلمت‌زده» هموار خواهد کرد.

گام دوم انقلاب بیانیه‌ای است راهبردی که برای استمرار راه انقلاب اسلامی و به منظور تجربه‌اندوزی و عبرت‌آموزی به تبیین دستاوردهای چهل سال گذشته می‌پردازد. ایشان در این بیانیه با هدف «جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ» توصیه‌هایی ارائه می‌دهند. مخاطب اصلی این بیانیه به دولت و سازمان‌ها نبوده و بلکه ملت ایران و به ویژه جوانان عزیز که امید امام و اسلامند را مورد خطاب قرار می‌دهد و به توضیح و روشن کردن مسئله برداشتن «گام دوم» به سوی آرمان‌های انقلاب اسلامی در ۷ فصل راهبردی (علم و پژوهش، معنویّت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزت ملی، روابط خارجی، مرزبندی با دشمن و سبک زندگی) می‌پردازد.

از آنجا که سند مذکور از اهمیت والایی برخوردار بوده و نقطه عطفی برای نهادها و اشخاص خواهدبود، لذا ضرورت دارد، سیاست‌ها و الزامات آینده جمهوری اسلامی که بایستی مورد توجه مسئولان و نهادهای ذی‌ربط قرار گیرد و یا به عبارتی ریاست جمهوری اسلامی سیزدهم بایستی چنین ویژگی‌هایی را دارا بوده و ملت نیز داوطلبانی که به این معیارها نزدیک هستند انتخاب کنند، تا کشور و انقلاب در گام دوم به اهداف انقلاب نایل گردد:

1) جمهوری اسلامی و رسالت مسئولان

در جمهوری اسلامی دل‌های مسئولان به‌طور دائم باید برای رفع محرومیت‌ها بتپد و از شکاف‌های عمیق طبقاتی به‌شدت بیمناک باشد. در جمهوری اسلامی کسب ثروت نه‌تنها جرم نیست که مورد تشویق نیز هست اما تبعیض در توزیع منابع عمومی و میدان دادن به‌ویژه خواری و مدارا با فریب گران اقتصادی که همه به بی‌عدالتی می‌انجامد، به‌شدت ممنوع است؛ همچنین غفلت از قشرهای نیازمند حمایت، به‌هیچ‌وجه مورد قبول نیست. (بند چهارم توصیه چهارم بیانیه گام دوم)

2) طهارت اقتصادی شرط مشروعیت مقامات جمهوری اسلامی

طهارت اقتصادی شرط مشروعیت همه مقامات حکومت جمهوری اسلامی است. (بند دوم توصیه چهارم بیانیه گام دوم)

3) جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی

اینک در آغاز فصل جدیدی از زندگی جمهوری اسلامی،... جوانان عزیزم... بخش دیگری از جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ را آغاز کنند...(عبارت هفتم در آغاز بیانیه گام دوم)

4) فعال‌سازی ظرفیت‌های طبیعی و انسانی کشور

همت‌های بلند و انگیزه جوان و انقلابی، خواهند توانست آن‌ها (ظرفیت‌های طبیعی و انسانی) را فعال و در پیشرفت مادی و معنوی کشور به معنی واقعی جهش ایجاد کنند. (مقدمه هفت سرفصل توصیه‌ها، بیانیه گام دوم)

5) کار بیشتر برای برقراری عدالت

عدالت در صدر هدف‌های اولیه همه بعثت‌های الهی است و درجمهوری اسلامی نیز دارای همان شأن و جایگاه است ...؛ و جمهوری اسلامی ایران در این راه گام‌های بلندی برداشته است و البته باید کارهای بیشتری صورت گیرد. (بند سوم توصیه چهارم گام دوم انقلاب)

6) نظام جمهوری اسلامی و الگوسازی نظام پیشرفته اسلامی

راه طی شده فقط قطعه‌ای از مسیر افتخارآمیز به‌سوی آرمان‌های بلند نظام جمهوری اسلامی است. مدیران جوان، کارگزاران جوان، اندیشمندان جوان، فعالان جوان، در همه میدان‌های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و بین‌المللی و نیز در عرصه‌های دین و اخلاق و معنویت و عدالت، باید... ایران عزیز را الگوی کامل نظام پیشرفته اسلامی بسازند .(مقدمه هفت سرفصل توصیه‌ها، بیانیه گام دوم انقلاب)

7) جهاد پیش رو برای دست‌یابی به قله‌های دانش جهان

این راه طی شده، با همه اهمیتش فقط یک آغاز بوده است و نه بیشتر. ما هنوز از قله‌های دانش جهان بسیار عقبیم، باید به قله‌ها دست‌یابیم ... اینک مطالبه عمومی من از شما جوانان آن است که این راه را با احساس مسئولیت بیشتر و همچون یک جهاد در پیش گیرید... به پا خیزید و دشمن بدخواه و کینه‌توز را که از جهاد علمی شما بشدت بیمناک است ناکام سازید (بند دوم توصیه اول بیانیه گام دوم)

8) وظیفه حراست دولت جمهوری اسلامی

همه -مخصوصاً دولت جمهوری اسلامی- موظف به حراست از آن (دستاورد استقلال و آزادی کنونی) با همه وجودند (توصیه پنجم گام دوم انقلاب)

9) جمهوری اسلامی و ضرورت مرزبندی با دشمنان

جمهوری اسلامی، متحجر و در برابر پدیده‌ها و موقعیت‌های نوبه نو فاقد احساس و ادراک نیست، اما به اصول خود به‌شدت پایبند و به مرزبندی با رقیبان و دشمنان به‌شدت حساس است، با خطوط اصلی خود هرگز بی‌مبالاتی نمی‌کند و برایش مهم است که چرا بماند و چگونه بماند (عبارت پنجم در آغاز بیانیه گام دوم)

10) مجاز نبودن مذاکره با امریکا به علت زیان‌بار بودن آن

در مورد آمریکا حل هیچ مشکلی متصور نیست و مذاکره با آن جز زیان مادی و معنوی محصولی نخواهد داشت (بند دوم توصیه ششم گام دوم)

11) راه‌حل مسائل کشور در داخل کشور

همه راه‌حل‌ها در داخل کشور است. (بند پنجم توصیه سوم بیانیه گام دوم)

12) تداوم یافتن دفاع از مظلومان و مستضعفان جهان

با صراحت و شجاعت در برابر زورگویان و گردنکشان ایستاده و از مظلومان و مستضعفان دفاع کرده است ... و همواره چنین باد (عبارت ششم در آغاز بیانیه گام دوم)

13) راه‌حل مشکلات کشور، اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی

راه‌حل این مشکلات، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است (هفت سال است ابلاغ شده ولی ...) که باید برنامه‌های اجرایی برای همه بخش‌های آن تهیه و باقدرت و نشاط کاری و احساس مسئولیت، در دولت‌ها پیگیری و اقدام شود. (بند چهارم توصیه سوم بیانیه گام دوم)

14) مدیران جوان، کارگزاران جوان، اندیشمندان جوان، فعالان جوان

در همه میدان‌های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و بین‌المللی ونیز عرصه‌های دین و اخلاق و معنویت و عدالت، باید شانه‌های خود را زیر بار مسئولیت دهند. (مقدمه هفت سرفصل توصیه‌ها، بیانیه گام دوم)

15) سپردن زمام اداره جمهوری اسلامی به جوانان مؤمن و انقلابی و دانا و کاردان

برای اجرای شایسته آن (سیاست‌های ابلاغی و تدابیر و توصیه‌های رهبری) چشم امید من به شما جوان‌ها است؛ و اگر زمام اداره‌ی بخش‌های گوناگون کشور به جوانان مؤمن و انقلابی و دانا و کاردان -که بحمدالله کم نیستند- سپرده شود، این امید برآورده خواهد شد. (بند چهارم توصیه چهارم بیانیه گام دوم)

ـ سخن پایانی

ـ همه دلسوزان اسلام و انقلاب رسالت تاریخی داشته و مکلفند براساس تدابیر فوق نسبت به انتخاب کاندیدای اصلح عمل نموده، تا بساط سازش و دریوزگی به دامان آمریکا و غرب بسته شده و رویکرد توجه به داخل فراگیر شده و گام دوم انقلاب از آفات گذشته به دور شده و با ایجاد تمدن نوین اسلامی، زمینه‌ ظهور مهدوی فراهم گردد.

ـ در جمهوری اسلامی دل‌های مسئولان به‌طور دائم باید برای رفع محرومیت‌های مردم بتپد و از شکاف‌های عمیق طبقاتی به‌شدت بیمناک باشند و در توزیع منابع عمومی و میدان دادن به‌ ویژه‌خواری و مدارا با فریب‌گران اقتصادی که همه به بی‌عدالتی می‌انجامد، به شدت اجتناب کنند و توجه به قشرهای نیازمند حمایت در اولویت قرار گیرد و کارها در راستای برقراری عدالت واقع باشد.

ـ مسئولان جمهوری اسلامی باید مسئولیت خود را جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی دانسته و به دنبال فعال‌سازی ظرفیت‌های طبیعی و انسانی کشور و تلاش درجهت کسب قله‌های دانش جهانی باشند و از اهداف و شعارهای انقلاب حراست کرده و ضرورت دارد مرزبندی با دشمنان را به عنوان یک خط قرمز نظام تلقی کرده و عزت ملت و کشوراسلامی را پاسداری کنند. به جای دنبال کردن مذاکره و سازش با غرب وحشی به علت زیان‌بار بودن آن، به دنبال یافتن راه‌حل‌های مسائل کشور در داخل کشور و به خصوص اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باشند. همچنین با دفاع از مظلومان و مستضعفان جهان، از نظام مقدس جمهوری اسلامی، یک الگوی نظام پیشرفته اسلامی ارایه دهند.

ـ براین اساس مدیران جوان، کارگزاران جوان، اندیشمندان جوان، فعالان جوان باید شانه‌های خود را زیر بار مسئولیت دهند و ما نیز مکلفیم که زمام اداره جمهوری اسلامی به جوانان مؤمن و انقلابی و دانا و کاردان بسپاریم و از آنجا که طهارت اقتصادی شرط مشروعیت همه مقامات حکومت جمهوری اسلامی است، به خصوص کسانی که در این سال‌ها خود و یا اطرافیان‌شان آلوده می‌باشد، اساسا مجال جولان ندهیم.

ـ از آنجا که بسیاری از مشکلات چند ساله اخیر ناشی از سو مدیریت و کاهلی مدیران بوده، لذا بایستی در انتخابات خرداد ۱۴۰۰ با بصیرت لازم، به افراد اصلح رای داده و با روی کارآمدن مدیران انقلابی با روحیه جهادی و با انگیزه‌های قوی، اهداف گام دوم انقلاب اسلامی را بتوان محقق کرد و با ایجاد تمدن نوین اسلامی، زمینه‌سازی ظهور مهدوی فراهم گردیده و مقدمات ظهور فراهم شود که بهار حقیقی، تحقق وعده موعود با ظهور حضرت مهدی(ع) و تشکیل دولت عدالت‌گستر است؛ همان بهار دل‌انگیز و فرح‌بخشی که هستی به دنبال زمستانی طولانی به انتظارش نشسته است و بهاری از جنس نور و معنویت به همراه خواهد آورد.

انتهای پیام
captcha