انسان با عبادت کردن پاک می‌شود/ وقت افطار هم عبادت کنیم
کد خبر: 3963601
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۹
حجت‌الاسلام پویا در گفت‌وگو با ایکنا:

انسان با عبادت کردن پاک می‌شود/ وقت افطار هم عبادت کنیم

معاون پژوهشی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) اظهار کرد: رمضان را ماه تزکیه و خودسازی نامیده‌اند، حتی انسان باید موقع افطار عبادت کند، زیرا شب تا سحر فرشتگان الهی ندا می‌دهند که آیا توبه‌‌کننده‌ای هست؟ بنابراین انسان با عبادت کردن پاک می‌شود.

حسن پویا

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن پویا، معاون پژوهشی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، در گفت‌وگو با ایکنا، در پاسخ به این سؤال که چگونه می‌توان ماه مبارک رمضان را به سکویی برای پرتاب معنوی انسان تبدیل کرد؟ گفت: در اهمیت ماه رمضان همین بس که خداوند متعال درهای رحمت خود را به صورت ویژه از ماه رجب و شعبان برای ورود به ماه مبارک رمضان باز می‌کند، چراکه این دو ماه برای استغفار و توجه به خدا هستند، مخصوصاً در مورد ماه رجب روایات متعددی داریم که درهای رحمت الهی در طول شبانه‌روز باز است و هاتفی ندا می‌دهد که آیا توبه‌کننده و استغفارکننده‌ای هست؟ 
 
وی افزود: این کار در طول سال در شب‌ جمعه و روز جمعه انجام می‌شود، اما در ماه مبارک شعبان در طول شبانه‌روز است. همچنین در مورد ماه شعبان گفته شده که ماه پیامبر(ص) است و حتی یک روز روزه گرفتن در این دو ماه چندین برابر روزه‌ در ماه‌های دیگر ثواب دارد. این دو ماه مقدمه‌ ورود به ماه رمضان هستند. از آنجا که ماه مبارک رمضان ماه مهمانی خداست، دردهای رحمت به روی همگان باز است. البته معنای این سخن این نیست که ماه‌های دیگر ماه خدا نیستند و درهای رحمت خداوند بسته است و چه کسانی‌که روزه می‌گیرند و چه کسانی‌که به دلایلی معذورند به این مهمانی دعوتند و نباید ناامید شوند که اگر امکان روزه گرفتن ندارند، از الطاف الهی محروم خواهند شد.
 
معاون پژوهشی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) تصریح کرد: این ماه برای بندگان خداست. در قرآن کریم آمده است: «نَبِّئْ عِبَادِي أَنِّي أَنَا الْغَفُورُ الرَّحِيمُ؛ ای رسول ما بندگان مرا آگاه ساز که من بسیار آمرزنده و مهربانم» (حجر/ 49) خداوند فرموده است: من غفور و رحیم هستم و هرکس در این ماه سمت من بیاید بخشیده می‌شود. حتی در روایت آمده است کسی‌که وارد ماه رمضان شود و به دلایلی گناه وی بخشیده نشود باید تا روز عرفه صبر کند تا در سرزمین عرفه گناهش بخشیده شود. پس این ماه عظمت دارد، چون وارد مهمانی کریم‌ترین کریمان عالم یعنی خدای ارحم الراحمین می‌شویم و مهمانی‌ای برتر از آن وجود ندارد.
 
وی در پاسخ به این سؤال که چرا از ماه مبارک رمضان با عنوان ماه تزکیه نفس یاد کرده‌اند؟ گفت: وقتی انسان در حال عبادت خداست، دائماً در حال تقرب الی الله است. در این ماه انسان در بیشتر ساعات روز در حال عبادت است و طبیعتاً به راحتی می‌تواند خود را تزکیه و پاک کند، چراکه در ماه‌های دیگر وقت نماز که می‌شود یا وقتی انسان دعایی می‌خواند، توجه‌اش به خدا معطوف می‌شود، ولی در این ماه به محض اینکه انسان وارد سحر می‌شود و برای روزه گرفتن آماده می‌شود در حال تقرب خداست و در این زمان طولانی انسان می‌تواند خودش را از نظر جسمی و روحی بسازد.
 
حجت‌الاسلام پویا در پایان اظهار کرد: وقتی در حال غسل کردن هستیم، دعایی می‌کنیم که خدایا همانگونه که ظاهر خود را پاک می‌کنم درون و روحم را به آب توبه پاک بگردان. ماه رمضان ماه پاکی درون و بیرون انسان است و  بهترین زمینه برای تزکیه نفس و پاکی جان و روح انسان است؛ البته نباید روزه‌اش فقط شامل گرسنگی و تشنگی نباشد، زیرا رمضان را ماه تزکیه و خودسازی نامیده‌اند، حتی انسان باید موقع افطار عبادت کند، زیرا شب تا سحر فرشتگان الهی ندا می‌دهند که آیا توبه‌‌کننده‌ای هست؟ بنابراین انسان با عبادت کردن پاک می‌شود.
 
انتهای پیام
captcha