شتاب ابتلا به کرونا در چهارمحال و بختیاری نگران‌کننده است
کد خبر: 3962854
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۱

شتاب ابتلا به کرونا در چهارمحال و بختیاری نگران‌کننده است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با بیان اینکه در هفته جاری ۲۰۱۴ مورد ابتلا به کرونا در چهارمحال و بختیاری به ثبت رسید، گفت: این شتاب آسانسوری در ابتلا بسیار نگران‌کننده است، اگر تعداد موارد بستری با شیب موارد سرپایی افزایش پیدا کند، قطعاً شرایط بسیار بحرانی خواهد بود.

به گزارش ایکنا از چهارمحال و بختیاری، مجید شیرانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، امروز ۱۷ فروردین‌ماه در ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کرونا در چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه استان و کشور وارد شرایط بحرانی از نظر شیوع ویروس کرونا شده است، اظهار کرد: اگر روال شیوع کرونا به همین منوال ادامه پیدا کند به‌طور متوسط در پیک چهارم با ۳۰۰ یا ۴۰۰ فوتی روبرو خواهیم شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد ادامه داد: تصمیات ستاد کرونا و همراهی مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی تا حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد می‌تواند آمار تلفات کرونا را کم کند.

وی با بیان اینکه توزیع سنی بیماران کرونایی در حال حاضر بین ۱۶ تا ۴۵ سال حدود ۵۴ درصد را به خود اختصاص داده است، بیان کرد: شاهد افزایش ابتلای کرونا در رده سنی زیر پنج سال هستیم.

شیرانی با بیان اینکه شهرستان شهرکرد و بروجن در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد، گفت: هم‌اکنون شهرستان اردل، کوهرنگ و خانمیرزا در وضعیت زرد قرار دارند، اما روند افزایشی موارد ابتلا در شهرستان اردل افزایشی شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در خصوص وضعیت شهرستان‌های چهارمحال و بختیاری از نظر شیوع ویروس کرونا، بیان کرد: تعداد موارد ابتلا به کرونا در شهرستان بروجن در سه هفته گذشته هشت برابر شده است، همچنین در شهرستان سامان در هفته گذشته حدود ۱۶۷ مورد ابتلا به ثبت رسید، از طرفی با ثبت ۷۵۱ مورد ابتلا به کرونا در شهرستان شهرکرد رکورد ابتلا به این ویروس شکسته شد.

وی با بیان اینکه در هفته جاری ۲۰۱۴ مورد ابتلا به کرونا در چهارمحال و بختیاری به ثبت رسید، بیان کرد: این شتاب آسانسوری در ابتلا بسیار نگران‌کننده است، اگر تعداد موارد بستری با شیب موارد سرپایی افزایش پیدا کند، قطعاً شرایط بسیار بحرانی خواهد بود.

شیرانی با اشاره به اینکه برای بستری موارد کرونایی تنها ۵۰۰ تخت بیمارستانی ظرفیت داریم، افزود: در حال حاضر ۳۰۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های چهارمحال و بختیاری بستری هستند، در صورت تکمیل ظرفیت بیمارستانی با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شویم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با بیان اینکه روزانه ۱۲۰۰ تست pcr در چهارمحال و بختیاری انجام می‌شود، تصریح کرد: در گذشته از تست‌های انجام شده حدود ۲۰ درصد مثبت اعلام می‌شد، اما هم‌اکنون حدود ۴۳ درصد مثبت اعلام می‌شود، انتظار می‌رفت با شروع واکسیناسیون و شیب نزولی بیماری در ابتدای اسفند با موج جدید روبرو نشویم.

وی اضافه کرد: ورود ویروس کرونای انگلیسی که قدرت سرایت‌پذیری بالایی داشت، انتشار ویروس را در کشور افزایش داد، از طرفی ازدحام بازار در ایام منتهی به سال نو، دید و بازدیدهای نوروز و مسافرت‌ها نیز از عوامل اصلی افزایش موارد ابتلا به کرونا در است.

شیرانی با تأکید بر اینکه روزانه حدود ۵۰۰ تست کرونا در چهارمحال و بختیاری انجام می‌شود، بیان کرد: تبعات مسافرت‌های نوروزی از چند روز گذشته نمایان شده است، بی‌شک با تلفات قابل توجهی در پیک چهارم مواجه خواهیم شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی در پایان با بیان اینکه از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا روز گذشته ۲۸ هزار ۷۲۲ نفر در چهارمحال و بختیاری به کرونا مبتلا شده‌اند، گفت: آمار فوتی‌های ناشی از  کرونا به ۸۲۰ نفر رسید.

در ادامه جلسه سید راشد جزایری معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به اینکه اکنون هفته حساسی را در پیش داریم، اظهار کرد: باتوجه به قدرت سرایت‌پذیری و رفتار ویروس در چهارمحال و بختیاری نوع قالب ویروس در استان کرونای انگلیسی است.

وی ادامه داد: ۱۲ مرکز ۲۴  و ۱۶ ساعته خدمات بهداشت و درمانی سرپایی در چهارمحال و بختیاری اضافه شده است، تقویت سیستم درمان سرپایی بیماران کرونایی جزو استراتژی‌های وزارت بهداشت و درمان است.

جزایری با بیان اینکه تاکنون ۳۵۱۴  دوز واکسن در چهارمحال و بختیاری میان گروه‌های هدف توزیع شده است، توصیح داد: از این میزان ۲۷۷۰ دوز واکسن اسپوتنیک، ۱۰۸۹ دوز  سینوفارم و ۷۵۰ دوز واکسن بهارات بوده است، تا آخر فروردین‌ماه تمامی کادر بهداشت و درمان واکسینه می‌شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد افزود: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی از آذرماه ۱۳۹۹ تا فروردین‌ماه ۱۴۰۰ از ۸۵ درصد به ۵۸ درصد رسیده که میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شهرستان لردگان کمتر از ۵۰ درصد گزارش شده است.

وی در پایان گفت: طبق محدودیت‌های اعلامی در شهرستان‌های با وضعیت قرمز تنها گروه شغلی یک مجاز به فعالیت هستند.

گروه شغلی یک شامل کارخانه‌های تولیدی، مراکز صنعتی و معدنی، کشاورزی، شیلات و خدمات وابسته مراکز زیرساختی و حیاتی، مراکز تأمین و توزیع آب، برق، گاز، مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیت‌های تصفیه تهویه هوا

پالایشگاه‌ها و جایگاه‌های عرضه سوخت
  - حمل و نقل عمومی کالا و مسافر برون شهری شامل ریلی، هوایی، جاده‌ای و دریایی؛
  - حمل و نقل عمومی درون شهری
  - ادارات و مراکز نظامی، انتظامی و امنیتی، امدادی و ستادی؛
  - فروشگاه‌های زنجیره‌ای، سوپرمارکت‌ها، میوه‌فروشی‌ها و سبزی فروشی‌ها، میادین میوه و تره‌بار
  - مراکز تولید، نگهداری، توزیع و فروش محصولات غذایی و خدمات وابسته
  - مراکز تولید و عرضه فرآورده‌های لبنی نانوایی (تولید فراورده‌های نانوایی)
  - مراکز بهداشتی، درمانی، امدادی، اورژانس و تأمین آمبولانس دولتی و خصوصی
  - داروخانه‌ها، مراکز و فروشگاه‌های دامپزشکی، پخش دارو، عطاری و داروهای سنتی
  - مراکز تهیه، تولید و توزیع مواد غذایی آماده و بیرون‌بر
  - خدمات اچراتورهای ارتباطی، خدمات الکترونیک و فعالیت‌های پستی
  - شرکت‌های خدمات اینترنتی (اعم از تأمین کنندگاناینترنت، فروشگاه‌های اینترنتی و شرکت‌های خدماتی مبتنی بر اینترنت)
  - رسانه‌های مکتوب و برخط و مشاغل مشابه
  - مراکز نگهداری و خدماتی سالمندان، معلولین، جانبازان، مراکز توان‌بخشی، و مراقبتی، آسایشگاه‌ها
  - تعمیرگاه‌های انواع قطعات و لوازم یدکی
  - فروشگاه‌های انواع مصالح ساختمانی و آهن‌آلات
  - کارگاه‌های صنعتی (مانند جوشکاری و تراشکاری و مشابه آن)
  - چاپخانه‌ها
  - خشکشویی‌ها  - آرامستان‌ها.

 

انتهای پیام
captcha