طرح ملی دوشنبه‌های قرآنی در چهارمحال و بختیاری برگزار شد
کد خبر: 3958424
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۱

طرح ملی دوشنبه‌های قرآنی در چهارمحال و بختیاری برگزار شد

طرح ملی دوشنبه‌های قرآنی به میزبانی دانشگاه فرهنگیان چهارمحال و بختیاری به صورت مجازی برگزار شد.

طرح ملی دوشنبه‌های قرآنی در چهارمحال و بختیاری برگزار شد

به گزارش ایکنا از چهارمحال و بختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد همتیان،معاون تهذیب حوزه‌های علمیه کشور ۱۸ اسفندماه در این طرح، اظهار کرد: امروز در دنیایی زندگی می‌کنیم که برای سالم ماندن لازم است دین، اخلاق، سبک زندگی، خانواده، اجتماع، دانشگاه، بازار و خیابان نیز سالم بماند، زیرا دنیای امروز با سالیان گذشته بسیار متفاوت بوده و آن زمان ارتباطات وجود نداشته است.

وی افزود: امروز ارتباطات لحظه‌ای است، به طوری که با کشورهای دیگر و کره زمین می‌توان ارتباط برقرار کرد، بنابراین ارتباطات که متاسفانه اسباب و ابزار آن در دست دشمنان دین، اخلاق و فرهنگ دینی بوده این کار را مشکل کرده است.

همتیان گفت: در گذشته اگر خانواده‌ای به دلیل سرمای هوا و آلوده بودن هوای بیرون، اجازه خروج از منزل را به فرزند خود نمی‌داد و درب و پنجره را می‌بست تا در امان باشد، اما امروز نمی‌توان درب و پنجره را بست، اگر بخواهیم نوجوان، جوان و فرزندمان سالم بماند باید خودش، دل و جانش و ساختار جسمانی و روحانی خود را آن‌چنان تقویت کند که با فضای آلوده‌ای که در ارتباط است سالم بماند، از طرفی می‌توان گفت در عین حال که با دیگران و فرهنگ‌های مختلف و فتنه‌انگیزی‌های دشمنان در ارتباط است اما مقاومت داشته باشد.

وی در ادامه گفت: قرآن کریم کتابی برای هدایت انسان‌هاست و لازم است از قرآن جدا نشویم و با این کتاب زندگی، مانوس شویم، بنابراین باید قرآن درس زندگی افراد قرار گیرد تا از طریق آن سعادتمند و به کمال انسانی دست یابد.

نقش دانشگاه فرهنگیان در تعلیم و تربیت

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه دانشگاه فرهنگیان مجموعه‌ای ضروری و بسیار موثر در نظام تعلیم و تربیت است، بیان کرد: باید بیش از گذشته دانشجویان و متولیان دانشگاه در تعلیم و تربیت جامعه نقش‌آفرین باشند، زیرا در آینده‌سازی جامعه و نظام اسلامی نقش مهمی برعهده دارند.

وی افزود: جامعه‌ای می‌تواند به مقصد متعالی خود برسد که از مبنای علمی غنی و معرفتی و تربیتی برخوردار باشد، در غیر این صورت به جایی نخواهد رسید، بنابراین بیش‌ترین نقش تعلیم و تربیت بر عهده نظام آموزشی و دانشگاه‌هاست.

نکونام با اشاره به اینکه تزکیه مقدم بر علم است، تاکید کرد: لازم است از آلودگی‌ها دور شویم تا در جامعه نقش‌آفرین باشیم، زیرا قرآن برای تزکیه نفس نازل شده است.

امام جمعه شهرکرد در ادامه با تاکید بر اینکه قرآن کریم تنها کتاب هدایت بشر است، اضافه کرد: کتابی تحریف نشدنی که برای همیشه ماندگار است، به طوری که تمام نیازهای بشر را دربردارد، بنابراین نباید در این کتاب شکی وجود داشته باشد، اگر کسی شک و تردید نسبت به کتاب الهی داشته باشد نمی‌تواند از آن بهره بگیرد و لازم است نگاه ما به کتاب قرآن نگاه یقینی باشد.

وی با اشاره به اینکه انواع نسخه‌ها توسط قرآن کریم پیچیده می‌شود، تصریح کرد: هر آنچه در عالم وجود دارد در قرآن بیان شده و راه را برای تمام آن‌ها مشخص کرده است، بنابراین طبق آیات ابتدایی سوره بقره نسخه این کتاب، رستگاری است که فرد به وسیله رستگاری ایمان می‌آورد.

قرآن؛نسخه شفابخش دردها و بیماری‌ها

در ادامه احمدرضا بسیج، عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان و نویسنده کتاب «یگانه راه زندگی» در رونمایی از این کتاب با عنوان تفسیر موضوعی قرآن جلد اول، افزود: راهی برای زندگی عاقلانه انسان جز کتاب قرآن وجود ندارد که خداوند متعال آن را در اختیار انسان قرار داده است، چرا که او انسان را خلق کرده و خیر و شر را می‌داند.

وی گفت: در این دنیا آمده‌ایم تا به ادراک برسیم، زمانی که به علم و معرفت دست یافتیم، لذت به دنبال آن حاصل می‌شود، لذتی بی‌نهایت که در عالم اخروی پیش می‌آید.

عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان شهرکرد تاکید کرد: برای اینکه ادراک به درستی حاصل شود، باید به قرآن توجه شود، زیرا ذکر ما، حقیقت ما و هویت ما در قرآن کریم نهفته است و اگر کسی به آن توجه نکند به خود ضرر زده است.

وی بیان کرد: با قرآن است که بشر به انسان تبدیل می‌شود، از طرفی امروز با پیشرفت‌های علمی در تمامی علوم، اعجاز قرآن بیشتر مشاهده می‌شود و روز به روز بر معجزه و اعجاز قرآن افزوده می‌شود.

بسیج تاکید کرد: امروز متوجه می‌شویم که قرآن کتاب بشر نیست بلکه کتاب انسان‌ساز و راهنماست، اگر کسی با قرآن همراه نباشد، همانند کسی بوده که دست او از دنیا کوتاه شده است.

وی با بیان اینکه قرآن کریم نسخه شفابخش تمام دردها و بیماری‌هاست، تصریح کرد: اگر جوامع بشری در بحران‌ها، جنگ‌ها، ظلم و فحشا به قرآن تمسک کنند، این مشکلات وجود نخواهد داشت، زیرا قرآن کریم یگانه راه زندگی است.

عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان شهرکرد خاطرنشان کرد: بناست هر ساله دو جلد از این تفسیر موضوعی با موضوعات مختلف نوشته شود که با توجه به جوان‌پسند بودن کتاب، تلاش شده نگارش این کتاب به زبان ساده باشد، زیرا قرآن کریم اقیانوس بی‌پایان و نسخه شفابخش است و برای هر فرد با تفکر و با هر عقیده‌ای، حرف‌ها دارد.

انتهای پیام
captcha