آیا پژوهشکده رویان بر روی آسیب‌های کرونا پژوهش می‌کند؟
کد خبر: 3957266
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۹

آیا پژوهشکده رویان بر روی آسیب‌های کرونا پژوهش می‌کند؟

رئیس جهاد دانشگاهی در پاسخ به این سؤال که آیا پژوهشکده رویان بر روی کرونا پژوهش می‌کند؟ از فعالیت این پژوهشکده بر روی ترمیم بافت ریه به کمک سلول‌های بنیادی خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ مراسم افتتاح مرکز مدیریت اورژانس کسب و کار کشور امروز سه‌شنبه 12 اسفندماه با حضور محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و حمید‌رضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی در محل دانشگاه علم و فرهنگ ایران برگزار شد.

حمید‌رضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی در خصوص افتتاح مرکز مدیریت اورژانس کسب و کار کشور، گفت: خوشبختانه نگاه علمی و کاربردی در وزارت کار نسبت به مسائل کشور وجود دارد و ما با تجربه علمی ـ فناورانه خوبی که در جهان دانشگاهی به دست آمده خوشبختیم که جهاد دانشگاهی را به عنوان یکی از مراکز علمی برای همکاری با خودشان و حل مسائل کشور انتخاب کرده‌اند. ما در زمینه‌های مختلف، اقداماتی مشترک و موفقیت‌آمیزی با وزارت کار انجام دادیم و امروز شاهد یکی از این پروژه‌ها بودیم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا پژوهشکده رویان بر روی ویروس کرونا پژوهش می‌کند؟ گفت: رویان استفاده از سلول‌های بنیادی برای ترمیم بافت ریه را دنبال می‌کنند. برنامه‌های دیگری هم دارند؛ در رویان همیشه رویش کارهای نو را می‌بینیم.

 

محمد شریعتمداری نیز در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سؤال که آیا دولت تسهیلات جدیدی برای کسب و کارهای آسیب‌دیده از کرونا در نظر گرفته است؟ گفت: در ستاد ملی کرونا، حمایت از واحدهای تولیدی آسیب‌دیده از ویروس کرونا به تصویب رسیده بود که بخشی از آن اجرا شد. امیدواریم مسئله کرونا با واکسن تا اوایل 1400 حل شود، اما اگر مشکلات کسب و کارها ادامه پیدا کند، تسهیلات جدیدی را پیش‌بینی خواهیم کرد که برنامه‌هایی نیز برای حمایت داریم.

وی با تأکید بر اینکه در فضای عمومی کشور باید به دنبال راه کارهای بلندمدت برای حفظ اشتغال موجود و کمک به رشد اقتصادی کشور باشیم، گفت: ایده‌ای در این خصوص در ذهن نخبگان کشور بود که واحدهای تولیدی ما وقتی که دچار مشکل می‌شوند و می‌خواهند چرخه فعالیت خود را به صورت ناقص طی کنند، ما متوجه شده و زمانی وارد مرحله کمک به آنها می‌شویم که دیر است، لذا باید علائم هشداردهنده‌ای را از سازمان‌ها دریافت کنیم که واحدهای تولیدی قبل از اینکه به مرحله بحرانی برسند، به آنها کمک شود.

شریعتمداری افزود: این ایده در دانشگاه علم و فرهنگ تحت رهبری جهاد دانشگاهی کشور با همکاری وزارت تعاون توسعه پیدا کرده و تبدیل به برنامه عمل شد و امروز شاهد رونمایی از این فکر و اندیشه در قالب مرکز مدیریت اورژانس کسب و کار کشور هستیم.

وی با اعلام این خبر که واحدهای تولیدی به صورت حضوری، تلفنی یا از طریق روش‌های مجازی مشکلشان را به این مرکز مطرح و پیگیری می‌کنند، گفت: این مرکز از سال 1400 به صورت عملیاتی مورد استفاده قرار خواهد گرفت، به گونه‌ای که تمام واحدهای تولیدی کشور برای مشکلاتی که بر سر راه ادامه تولید برایشان پیش می‌آید و ممکن است منجر به کاهش میزان اشتغال موجود و از دست دادن نیروی انسانی شوند، به این مرکز مراجعه کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار امیدواری کرد این طرح در آینده نتایج ثمربخشی داشته باشد و خدمتگزار کسب و کار کشور باشد.

وی در مورد بودجه مرکز مدیریت اورژانس کسب و کار کشور، گفت: تأسیس این مرکز روشی برای رصد و پایش واحدهای تولیدی است و یک برنامه مالی دارد که بخشی با کمک‌های دولت و بخشی هم با کمک‌های دیگر تأمین می‌شود. این مرکز در یک برنامه پنج ساله می‌تواند روی پای خود بایستد، بدون اینکه نیازی به بودجه عمومی داشته باشد.

شریعتمداری در مورد همسان‌سازی حقوق بازنشستگان که در مجلس مطرح شده است، گفت: ما قدم به قدم در بحث همسان‌سازی پیش رفتیم و بعد از 14 سال، برای اولین بار همسان‌سازی در سازمان تأمین اجتماعی از مردادماه به اجرا درآمد. قدم دوم در مورد صندوق‌های دیگر بازنشستگی بود که کامل‌تر بود و از منابع مالی بیشتری برخوردار بود. اما اصلاً به این معنی نبود که حق موجود در این بخش که سه و نیم میلیون نفر از بازنشستگان را دربر می‌گیرد، نادیده گرفته شود، همواره در مذاکرات با رئیس سازمان برنامه و بودجه آن را در نظر داشتیم.

وی در خصوص زمان اجرایی شدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، گفت: این طرح ادامه گام‌های موجود است و هم به نوعی در راستای از بین بردن فاصله‌ای است که تحت عنوان تبعیض از آن یاد می‌شود. اگر مجلس بودجه را تصویب کند، این طرح از اول فروردین 1400 اجرا می‌شود.

انتهای پیام
captcha