توسعه یافتگی از مسیر اندیشیدن در توحید محقق می‌شود
کد خبر: 3957258
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۳
بیژن زنگنه:

توسعه یافتگی از مسیر اندیشیدن در توحید محقق می‌شود

وزیر نفت در آیین افتتاحیه مرحله نهایی پنجمین دوره مسابقات قرآن کارکنان این وزارتخانه، با بیان اینکه تاریخ بشریت جز عبادت نیست، اما این عبادت می‌تواند عبادت طاغوت یا خدای متعال باشد، گفت: مهمترین دستور قرآن برای ما توحید است و توحید را نمی‌توان شناخت، مگر اینکه شرک را بشناسید؛ لذا باید در مسیر قرآن فکر کرد و اندیشید، چراکه توسعه‌یافتگی انسان به اندیشیدن است و مسیر اندیشیدن در توحید است.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ آیین افتتاحیه مرحله نهایی پنجمین دوره مسابقات قرآن کارکنان وزارت نفت، امروز سه‌شنبه، ۱۲ اسفندماه، به میزبانی شرکت ملی گاز ایران با حضور بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت، احمد مجیدی‌نسب، مشاور فرهنگی وزیر نفت، حسن منتظرتربتی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، حسین ربیعیان، مسئول دارالقرآن وزارت نفت و دیگر مسئولان این عرصه در سالن جلسات شرکت ملی گاز ایران برگزار شد.

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت، در این مراسم، ضمن تقدیر از برگزارکنندگان این مسابقات و کسانی که با شرکت در این مسابقات تلاش می‌کنند دلشان را با قرآن نورانی کنند، گفت: قرائت قرآن و صوت خوش را دستگاه‌های دیگر اهتمام دارند، اما آنچه که ما تأکید داریم، روخوانی و خواندن قرآن است؛ اینکه کارکنان وزارت و خانواده‌های آنان بتوانند قرآن را درست بخوانند، چراکه این کار دریچه ورود به آموزه‌های قرآن است و این یک فضیلت بزرگ است.

وزیر نفت با بیان اینکه خواندن قرآن با صوت زیبا و حفظ کردن آن در جایگاه بسیار بالا و والایی قرار دارد و می‌تواند در جذب افراد به آموزه‌های قرآنی کمک‌کننده باشد، اما همه این‌ها برای این است که انسان انس و رقبت به کتاب خدا پیدا کند، افزود: قرآن یکی از بزرگترین نعمت‌های خداوند بر ما است؛ کتابی که یکی از بی‌مانندترین و تحریف نشده‌ترین کتبی است که از پیامبر(ص) به دست ما رسیده است و قول خداست و ما مطمئن هستیم که کلام خداست. در ادبیات دینی هیچ کتابی مانند قرآن اینگونه نیست که اعتقاد داریم تماما کلام خدا باشد. شاید برخی کتب مورد اختلاف نظر باشد، اما در قرآن هیچ اختلاف نظری وجود ندارد و این بسیار باارزش است.

وی تصریح کرد: آنچه که می‌شود از قرآن فهمید و در آیات و سوره‌های قرآن می‌توان استنباط کرد، سه بخش اصلی دارد. یکی از آن استمرار و تأکیدی است که قرآن به بحث توحید و وحدانیت خدا دارد. اینکه قرآن می‌فرماید: «یاایهاالناس اعبدوا ربکم الذی خلقکم والذین من قبلکم لعلکم تتقون»؛ یعنی خدا را بندگی کنید و غیر از او را بندگی نکنید. دین همیشه بوده است و ما تاکنون جامعه بی‌دین نداشته‌ایم؛ لذا آنچه که مهم است، توحید است.

وزیر نفت در ادامه گفت: دومین بخش قرآن اخلاق است. اینکه انسان‌ها چگونه با مسلمانان و غیرخودشان و حتی با طبیعت زندگی کنند و این بسیار مهم است. سومین بخش شریعت است. شریعت یعنی نحوه انجام عبادات، احکام و معاملات است و همه این‌ها در شریعت آمده است. اما اساس قرآن و ادیان، توحید است و هیچ‌چیزی به این اندازه در قرآن مورد تأکید قرار نگرفته است؛ چراکه همه چیز تحت تأثیر توحید است. خداوند می‌فرماید: «إِنَّ اللَّهَ لَا یَغْفِرُ أَنْ یُشْرَکَ بِهِ وَیَغْفِرُ مَا دُونَ ذَٰلِکَ لِمَنْ یَشَاءُ» یعنی خداوند متعال شرک را تحت هیچ شرایطی نمی‌بخشد؛ شاید چیز‌های دیگر را به اشکالی مورد بخشش قرار دهد، اما شرک را نمی‌بخشد.

وی با بیان اینکه طرف دیگر توحید شرک است و تا شرک شناخته نشود، توحید شناخته نخواهد شد، گفت: شرک یعنی عبادت غیر خدا و پرستش غیر او؛ عبادت به معنی بندگی است و خدا درحالی می‌فرماید که ما بندگی او را کنیم که به بندگی ما نیازی ندارد، لذا بندگی خدا به معنی کامل رهایی از وابستگی‌ها و آزادی است. آزادگی در بندگی خداست. یعنی خدا می‌فرماید، بنده تمنیات بی‌ارزش نشوید و از مادیات آزاد شوید و تنها بنده خدا باشید تا از این‌ها رها شوید. بنده خدا شدن انسان را از همه رنج‌ها رها می‌کند، اما هرچیز دیگری که انسان بنده و برده او باشد اسیری است و برایش رنج و عذاب به همراه خواهد داشت.

زنگنه ادامه داد: تاریخ بشریت جز عبادت نیست، اما این عبادت می‌تواند عبادت کفر و طاغوت باشد یا عبادت خدای متعال؛ عبادت غیر خدا و عبادت الله؛ مهمترین چیز برای ما توحید است و توحید هم نمی‌توان شناخت، مگر اینکه شرک را بشناسید. به همین دلیل است که قرآن اصرار بسیاری به دوری از شرک دارد و می‎فرماید او بپرستید و جز او را پرستش نکنید. خدا که قصد برده‌داری ندارد، اما بندگی خدا در این است که او را پرستش کنیم تا آزاده شویم. باید در این مسیر فکر کرد و اندیشیدن در آن مهم است؛ لذا در قدم اول خواندن قرآن مهم است، تا ما به این دنیای زیبا ورود کنیم و از آنجا به اندیشیدن راه پیدا کنیم.

وی اظهار کرد: توسعه‌یافتگی انسان به اندیشیدن است. مسیر اندیشیدن در توحید است و راه شناخت توحید شناخت شرک است. اینکه پیامبر(ص) می‌فرماید: «قولوا لا إله إلا الله، تفلحوا»؛ یعنی‌ای مردم! بگویید: «لا إله إلا الله» تا رستگار شوید. همه انبیا همین کلمه را گفته‌اند و همگی حرفشان یکی است که عبادتی جز خدا نکنید. توحید اصل دین است و قرآن هم به آن تأکید فراوان دارد و اگر توحید را داشته باشیم، همه چیز خواهیم داشت.

زنگنه گفت: خداوند مسیری را برای رشد انسان مشخص کرده است که انسان در این مسیر خودش را می‌سازد و به یک موجود برتر یا پست می‌رسد، اما اگر مسیر را تغییر دهیم، دیگر به توحید نخواهیم رسید و این اشتباه رفتن در مسیر در زندگی و اخلاق هم اثر می‌گذارد. شریعت زمانی در زندگی انسان اثر می‌گذارد که ایمان و توحیدش درست باشد و ما قلباً با شرک مخالف باشیم و در رفتار خود هم آن را نشان دهیم. امیدوارم همه کسانی که قرآن را می‌خوانند به این موضوع که اصل رسالت همه پیامبران و انبیا است، فکر و از همه بیشتر از شرک اجتناب بکنند.
انتهای پیام
captcha