رمان آیت‌الله‌العظمی حسینی شاهرودی تألیف می‌شود / برپایی کنگره در سال 1400
کد خبر: 3957205
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۹

رمان آیت‌الله‌العظمی حسینی شاهرودی تألیف می‌شود / برپایی کنگره در سال 1400

دبیر کنگره بزرگداشت آیت‌الله‌العظمی حسینی شاهرودی ضمن اعلام خبر برگزاری کنگره بزرگداشت آن مرحوم، از تالیف رمانی بر اساس زندگی وی خبر داد.

رمان آیت‌الله العظمی حسینی شاهرودی تالیف می‌شود/ برپایی کنگره در سال 1400به گزارش ایکنا؛ نشست خبری کنگره بزرگداشت آیت‌الله‌العظمی سیدمحمود حسینی شاهرودی، از مراجع تقلید با حضور حجج اسلام و المسلمین حسن آقانظری شاهرودی، دبیر علمی کنگره، عباس نصیری‌فرد، دبیر کنگره و فرشید فلاح، دبیر شورای سیاستگذاری کنگره برگزار شد.

حجت‌الاسلام آقانظری در این نشست گفت: علما از دوره شیخ مفید تاکنون اصرار داشته‌اند اندیشه و مکتوبات را در اختیار طالبان علم قرار دهند، لذا گاهی این اندیشه از سوی خود ایشان و گاهی از سوی شاگردانشان منتقل می‌شد؛ نشر اندیشه علمای شیعه به عنوان یک فرایند علمی محسوب می‌شود و در سایه این فرایند، امروز اندیشه اهل بیت(ع) به عنوان اندیشه جاویدان و پرجاذبه شکل گرفته و در اختیار ما قرار دارد.

وی افزود: با توجه به اینکه روش فقهای شیعه این بود که آثار علمی را در اختیار دانش‌پژوهان قرار دهند، برگزاری کنفرانس و کنگره‌های علمی هم در این راستا قابل تحلیل است تا حوزه‌ها بتوانند از این اندیشه‌ها بهره ببرند.

آقانظری با بیان اینکه مقام معظم رهبری به این کنگره‌ها توجه دارند، افزود: آیت‌الله شاهرودی بیش از نیم قرن در حوزه نجف تدریس و بحث خارج داشته‌اند، اما تنها نیمی از آثار ایشان منتشر شده است، لذا بنا داریم از مقداری از زحمات آیت‌الله سیدمحمود حسینی شاهرودی تجلیل کرده و دروس اصول و فقه و دیگر مبانی علمی وی را در اختیار علاقه‌مندان و دانش‌پژوهان قرار دهیم.

دبیر علمی این کنگره اظهار کرد: ایشان چندین دوره بحث خارج اصول داشت و بسیاری از ابواب فقهی را درس دادند که برخی از آنها چاپ شده و مقداری هم باقیمانده است. آیت‌الله شاهرودی از علمای تأثیرگذار دوره خود و از افرادی بود که در حد توان اندیشه‌های میرزای نائینی را به خوبی به نسل بعد منتقل کرده است، چون همواره با وی مرتبط بود و به گونه‌ای مورد اعتماد میرزای نائینی بود که  او را به عنوان ذوالشهادتین قبول داشت.

وی از زحمات و حمایت‌های وزیر ارشاد و معاون وی، نماینده طلاب شاهرودی در حوزه و مدیر کل ارشاد سمنان در برگزاری این همایش تقدیر و تشکر و تأکید کرد: ارج نهادن به زحمات عالمان بزرگ که عمر خود را صرف مذهب شیعه کردند، از وظایف همه حوزویان است و بنده هم به عنوان طلبه کوچکی نهایت تلاش خود را در این راه به کار خواهم گرفت.

در ادامه حجت‌الاسلام عباس نصیری‌فرد، دبیر کنگره در سخنانی گفت: آیت‌الله‌العظمی حسینی شاهرودی در دوره حیات خویش به عنوان مرجع عام دارای مرجعیت جهانی به خصوص بعد از رحلت آیت‌الله بروجردی بودند و علما نسبت به دقت علمی ایشان شهادت داده‌اند.

خدمات عمرانی و اجتماعی آیت‌الله شاهرودی

وی با بیان اینکه احصاء مطالب علمی فقه و اصول و معرفی آیت‌الله شاهرودی در ابعاد مختلف از اهداف مهم کنگره است، اظهار کرد: ایشان جزء مراجعی بود که ابتکارات خاصی داشتند؛ برای اولین بار بعثه حج را ایجاد کرد، احیای پیاده‌روی اربعین و مردمی کردن این پیاده‌روی از ابتکارات ایشان بود؛ اولین مرجع تقلیدی بود که شهرک مسکونی برای طلاب ساختند، اولین مرجع تقلید بود که بیمه خدمات درمانی برای طلاب راه‌اندازی کرد و مدارس ابتدایی تا انتهای دبیرستان را برای ایرانی‌های مقیم عراق در نجف تأسیس کردند.

نصیری‌فرد با بیان اینکه جامعه نیازمند چنین عالمان و مراجعی است و باید این افراد را به جامعه بشناسانیم، افزود: فعالیت‌های عملی کنگره در بخش‌های علمی، تبلیغی و ترویجی با دبیری علمی آیت‌الله نظری در حال انجام است و ده تیم چهار نفره از فضلای حوزه کارهای علمی ایشان را تحقیق، تصحیح، استنتاج و استخراج می‌کنند.

برخی آثار آیت‌الله شاهرودی

دبیر کنگره بیان کرد: آثار اصولی ایشان در سه عنوان و در هفت جلد؛ آثار فقهی استدلالی در چهار عنوان و هشت جلد در حال تدوین است و آثار فقهی فتوایی هم سه عنوان در 5 جلد و مباحث علمی عمومی هم مانند زندگینامه جامع آن عالم بزرگوار هم در 700 صفحه در حال تدوین است. همچنین مستندات خطی اعم از وکالت‌نامه‌ها، اجازه‌نامه‌ها و توصیه‌نامه‌ها از داخل و خارج کشور در حال جمع‌آوری است و به عنوان مستندات خطی جمع می‌شود، ضمن اینکه سیره عملی و اخلاقی آیت‌الله مخصوص طلاب و دانشجویان به صورت مجزا در دو جلد آماده چاپ است.

نصیری‌فرد با بیان اینکه کتاب دیگر در دست تدوین، مجموعه مقالات و مصاحبه‌ها پیرامون این عالم بزرگ است، ادامه داد: کتاب دیگر در حال تدوین هم رمانی درباره این عالم است؛ چون رمان‌های شهید صدر و شیخ انصاری خیلی مورد استقبال قرار گرفت، لذا ما هم از یکی از رمان‌نویسان برتر کشور درخواست کردیم این کار را شروع کنند و نیمی از آن انجام شده است. همچنین یکی از فعالیت‌های دیگر کنگره همکاری با مرکز نور برای نرم‌افزاری کردن تمامی تولیدات علمی ایشان است که در روز کنگره رونمایی می‌شود.

دبیر کنگره آیت‌الله‌العظمی شاهرودی با بیان اینکه در بخش تبلیغی و ترویجی هفت کار انجام می‌شود، اظهار کرد: تولید مستند تلویزیونی و 10 نمایشنامه رادیویی براساس زندگینامه آیت‌الله شاهرودی تهیه شده و  در ایام کنگره پخش خواهد شد. همچنین تبدیل زندگینامه به کتاب صوتی از دیگر فعالیت‌های مرتبط با این کنگره است، ضمن اینکه مطالبی به صورت اینفوگرافی و کلیپ هم در حال تولید است.

وی گفت: کنگره در تیرماه 1400 در قم با حضور علما برگزار می‌شود. در شاهرود نیز یک پیش کنگره و یک نشست علمی هم در اردیبهشت‌ماه در مشهد برگزار می‌شود. همچنین چون آیت‌الله شاهرودی قریب به 70 سال در نجف زندگی کردند. براین اساس، یک نشست علمی در خردادماه در نجف با محوریت علمای این شهر  برگزار می‌شود. همچنین نشستی فرهنگی در معرفی شخصیت این عالم بزرگوار در بغداد یا کاظمین برگزار خواهد شد.

برگزاری 14 نشست

نصیری‌فرد تصریح کرد: مردم عراق بسیار شیفته آیت‌الله شاهرودی هستند. بنابراین به کمک جامعةالمصطفی، فراخوان علمی به همه کشورها ارسال شده و قرار شد در 14 کشور نشست‌ها و برنامه‌های علمی و فرهنگی برگزار شود، ایشان در کشورهای اسلامی دارای مرجعیت عام بودند و مقلدان ایشان در کشورهای دیگر از ایران بیشتر بود.

دبیر کنگره اظهار کرد: یکی از نقش‌های اساسی ایشان حمایت از نهضت امام خمینی بود که از این نهضت دفاع جانانه‌ای کرد. وقتی امام دستگیر شدند، نامه به شاه نوشت و از شاه خواست که امام را آزاد کند؛ وی 80 ماشین کرایه کرد و مردم را به استقبال امام در نجف فرستاد.

مرجعیت تراز

وی با بیان اینکه رهبر انقلاب فرمودند اولین مرجع تقلید من آیت‌الله شاهرودی بود، گفت: ایشان شخصیت جامع‌الاطرافی داشت؛ بنده وی را مرجعیت تراز می‌دانم که در همه عرصه‌های خانوادگی، اجتماعی، سیاسی و ... ورود کرده بدون آن که خبط و خطایی هم سر زده باشد. ساواک نجف هرقدر جست‌وجو کرده بود تا نقطه ضعفی از ایشان پیدا کند، نتوانسته بود، در حالی که امروز آقازادگی از مسائل بحث‌برانگیز کشور است؛ به تعبیر امام، وی صد سال با قداست زندگی کرد و رهبری هم تعبیر مرجعیت پاک را برای ایشان به کار بردند.

همچنین فرشید فلاح، دبیر شورای سیاستگذاری کنگره در سخنانی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد بنابر وظیفه ذاتی خود برای ترویج فرهنگ دینی، اقدام به تکریم عالمان و شخصیت‎‌های علمی و فرهنگی می‌کند و تکریم مفاخر را با هدف الگوسازی و ترویج روحیه خودباوری پی می‌گیرد.

وی افزود: برپایی چنین کنگره‌هایی می‌تواند الگو برای نسل جدید باشد، زیرا تواضع، فروتنی، سختکوشی و علمیت از شئون الگوگیری این عالم بزرگوار است؛ ایشان شخصیتی بی‌نظیر است، گرچه در بین حوزه کمتر شناخته شده‌اند، ولی ما به ایشان به عنوان گنج می‌نگریم.

رمان آیت‌الله شاهرودی

فلاح از چاپ رمان آیت‌الله شاهرودی از سوی معاونت قرآن وزارت ارشاد خبر داد و گفت: همچنین نشست‌های علمی در 14 کشور با همکاری المصطفی و بیت آیت‌الله سیستانی برگزار می‌شود و سفارش مقالات هم در میراث فقهی و اصولی، اجتهاد، سرگذشت علمی، سیره علمی و اخلاقی، ارتباط با امام و انقلاب و خدمات اجتماعی انجام شده است، ضمن اینکه مستندات ایشان هم به خصوص در قالب 500 قطعه عکس و تقریرات خطی و خاطرات ایشان به صورت تصویری و مکتوب جمع شده است که به صورت تولیدات چندرسانه‌ای نشر خواهد یافت.

انتهای پیام
captcha