رسالت جهاددانشگاهی در حوزه دانشجویی؛ حذف شکاف بین فرهنگ رسمی و موجود
کد خبر: 3957191
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۳
عیسی علیزاده تأکید کرد؛

رسالت جهاددانشگاهی در حوزه دانشجویی؛ حذف شکاف بین فرهنگ رسمی و موجود

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در گردهمایی غیرحضوری معاونان فرهنگی این نهاد، گفت: اگر بخواهیم یک رسالت فرهنگی در حوزه دانشجویی تعریف کنیم، فعالیت فرهنگی جهاد باید بتواند شکاف بین فرهنگ رسمی و فرهنگ موجود را برطرف کند.

تأکید بر حذف شکاف بین فرهنگ رسمی و فرهنگ موجودبه گزارش ایکنا، هشتاد و ششمین گردهمایی مدیران فرهنگی جهاددانشگاهی، امروز 12 اسفندماه، با حضور سیدحمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی،‌ عیسی علیزاده، معاون فرهنگی این نهاد در دفتر مرکزی جهاددانشگاهی برگزار شد.

در ابتدای این نشست سیدحمیدرضا طیبی، ‌رئیس جهاددانشگاهی، ضمن تبیین رویکرد انتخاباتی این نهاد انقلابی به ویژه در حوزه رسانه‌ای تصریح کرد: در بحث انتخابات باید مثل دوره‌‌های قبل، استقلال جهاد حفظ شود و به هیچ وجه وارد مسائل سیاسی نشویم. شعار ما تبعیت از رهبری و حمایت از دولت‌های منتخب مردم است.


بیشتر بخوانید: 

در ادامه این نشست از سیدمحمد هاشمی تروجنی، رئیس مرکز فرهنگی دانشجویی امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی و سیدمحمد جاویدان از کارکنان حوزه ستاد معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی به سبب در آستانه بازنشستگی بودن تجلیل به عمل آمد.

تأکید بر حذف شکاف بین فرهنگ رسمی و فرهنگ موجود

در بخش دیگری از این نشست مهدی باصولی، معاون هماهنگی جهاددانشگاهی به بیان سخنانی پرداخت و گفت: از زمانی که کرونا شیوع پیدا کرد، تلاش شد تا فعالیت‌های فرهنگی متناسب با این دوران طراحی شود.

باصولی با تأکید بر اینکه ارتباط دانشگاه با جهاددانشگاهی ضعیف است، گفت: اگر حضور فیزیکی جهاددانشگاهی در دانشگاه‌ها میسر شود، بهتر خواهد بود؛ به خصوص اگر این حضور در دانشگاهی همچون علوم پزشکی باشد.

معاون هماهنگی جهاددانشگاهی اظهار کرد: درخواست من از معاونان فرهنگی و رؤسای سازمان‌های فرهنگی این است که با تقویت ارتباط خود با دانشگاه، آن دسته از خدمات فرهنگی که جهاد می‌تواند ارائه دهد را معرفی کنند،‌ مطمئناً وقتی دانشگاه‌ها توانمندی جهاد در عرصه فرهنگی را ببینند، استقبال می‌کنند.

باصولی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بر لزوم فرهنگ‌سازی برای نیروهای فرهنگی جهاد تأکید کرد و افزود: یکی از سؤال‌‌هایی که همیشه از جهاددانشگاهی می‌شود، تفاوت آموزش در جهاد نسبت به دستگاه‌های دیگر است. یعنی برای بسیاری از افراد این سوال وجود دارد که جهاددانشگاهی در آموزش‌های خود به چه نکاتی توجه می‌کند. یکی از تفاوت‌های آموزش در جهاددانشگاهی با دیگر دستگاه‌ها، مباحث فرهنگی است. در حال حاضر ده‌ها هزار نفر مخاطب مباحث فرهنگی و آموزش‌های فرهنگی هستند.

وی در ادامه به تدوین برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و افزود: سال آینده بحث تدوین برنامه توسعه هفتم را خواهیم داشت، در همین راستا سامانه‌ای را در حال تدوین داریم که مقرر شده بود تا پایان سال رونمایی شود اما با توجه به مشکلات به وجود آمده این رونمایی به اوایل سال 1400 موکول شد. ان‌شاءالله برنامه هفتم جامع‌تر، کامل‌تر و عملیاتی‌تر باشد و بتواند در خدمت اهداف متعالی جهاد قرار گیرد.

در بخش دیگری از این نشست عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: در سالی که شاهد شیوع ویروس کرونا بودیم، همکاران فرهنگی ما سختی‌های بسیاری را تحمل کردند که جای خدا قوت دارد.

وی افزود: اگر از من بپرسند در ایام کرونا وظیفه ما در حوزه فرهنگی چیست، شاید مهم‌ترین وظیفه را حفظ ارتباط و تعامل با دانشجویان از هر طریق ممکن معرفی کنم. ما در جهاد سرمایه و منابع زیادی نداریم که بگوییم با آنها کار را پیش می‌بریم. البته از ابتدای سال اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته و نسبت به داشته‌های خودمان، عدم آمادگی برای مواجهه با این شرایط و نسبت به منابع موجود، اقدامات خوبی صورت گرفته است.

وی افزود: یکی دیگر از اقدامات در خصوص ساختار، بحث چابک‌سازی بوده است. جلسات خوبی برگزار شد تا با این چابک‌سازی بِرَند سازمان یک بِرَند واحد باشد، یعنی با حفظ هویت، فعالیت موازی انجام نشود. موضوع دیگر مباحث مشارکتی است؛ مناظرات موضوع مهمی است و از این ظرفیت می‌توان برای ایام انتخابات در چارچوب‌های خودمان استفاده کنیم. به بحث گذاشته شدن به معنای جدل، چالش، تخریب و تمسخر نیست. ظرفیت مناظرات در ایام انتخابات می‌تواند نقش مهمی ایفا کند، گرچه در فضای مجازی با محدودیت‌هایی مواجه هستیم اما عمده کار فرهنگی، مخاطب‌محور است و نمی‌توان بدون مخاطب کاری انجام داد. بهتر است مناظرات تبدیل به کرسی آزاداندیشی شود؛ گرچه فاصله زیادی با آن داریم اما اگر همت به خرج داده شود می‌توانیم این کار را انجام دهیم.

علیزاده در ادامه سه دسته از فعالیت‌های فرهنگی جهاددانشگاهی را فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی، فعالیت‌های سرمایه‌ای و جذب نیروی انسانی دانست و گفت: عمده فعالیت‌های سازمان دانشجویان در بحث تبلیغی و ترویجی است. دو بخش دیگر ظرفیت کار اقتصادی دارد، اما هنوز از این ظرفیت استفاده نشده است. سازمان انتشارات و مرکز افکارسنجی دو مرکز با ظرفیت درآمدزایی هستند که هنوز از آنها استفاده نکرده‌ایم، البته این موضوع نیاز به سرمایه‌گذاری دارد.

وی با اشاره به اینکه فعالیت رسانه‌ای بخش عمده‌ای از فعالیت‌های جهاددانشگاهی است، افزود: ما می‌توانیم تبدیل به بزرگ‌ترین بنگاه رسانه‌ای کشور شویم، در این دوره تعاملات خوبی بین ایکنا، ایسنا و سینا به وجود آمده است.

تأکید بر حذف شکاف بین فرهنگ رسمی و فرهنگ موجود

علیزاده در بخش دیگری از سخنان خود در نشست غیرحضوری معاونان فرهنگی جهاددانشگاهی، گفت: اگر بخواهیم یک رسالت فرهنگی در حوزه دانشجویی تعریف کنیم، فعالیت فرهنگی جهاد باید بتواند شکاف بین فرهنگ رسمی و فرهنگ موجود را پر کند. احساس می‌شود فرهنگ رسمی با فرهنگ غیررسمی خیلی متفاوت است. نمی‌خواهیم بگوییم به فرهنگ غیررسمی نزدیک شویم اما می‌توانیم با ابزاری این فاصله را کمتر کنیم. یکی از این راه‌ها برندسازی، بازنگری برنامه‌ها و برنامه‌ریزی براساس نیازهای جدید است.


بیشتر ببینید: 

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در ادامه با انتقاد از طرح مباحثی همچون هزینه‌بر بودن حوزه فرهنگ، گفت: خانواده نیز یک حوزه هزینه‌بر است، اما آیا می‌توانیم بگوییم در بحث خانواده‌ هزینه‌ای انجام ندهیم. صرف هزینه‌بر بودن نباید به دلیلی برای عدم حمایت تبدیل شود. رؤسای واحدها باید بتوانند از ظرفیت خود استفاده کنند. براساس آخرین آمار، هشت واحد از واحدهای استانی در حال حاضر معاون فرهنگی ندارند و این قابل قبول نیست.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در پایان بخش اول صحبت‌های خود به سرفصل‌های پیش روی معاونت فرهنگی اشاره کرد و گفت: از جمله سرفصل‌هایی که در نظر گرفته شده است، توسعه مشارکت داوطلبانه اجتماعی، حمایت از کرسی‌های نقد و مناظره فرهنگی، توسعه مهارت‌آموزی فرهنگی و ... است.

براساس گزارش ایکنا، در ادامه این نشست، معاونان فرهنگی استان‌های بوشهر،‌ چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و کرمان به بیان برخی مشکلات و معضلات پیش روی خود پرداختند و پیشنهاداتی برای ارتقا فعالیت‌ها ارائه دادند.

تشریح جزئیات سامانه «رویتاب»، اجرای کارگاه آموزشی دو نفره با عنوان «فرهنگ کرونایی و کرونای فرهنگی»، بیان نکاتی در مورد رویکرد ایسنا در موضوع انتخابات از سوی علی متقیان، مدیرعامل ایسنا، گزارش رحیم یعقوب‌زاده، رئیس مرکز گردشگری دانشجویان جهاددانشگاهی در مورد فعالیت‌های این مرکز و بیان مشکلات و معضلات پیش روی مرکز افکارسنجی ایسپا از سوی مهدی رفیعی، رئیس این مرکز از دیگر مباحث مطرح شده در گردهمایی غیرحضوری معاونان فرهنگی جهاددانشگاهی بود.

براساس گزارش ایکنا، در پایان این نشست عیسی علیزاده، رئیس جهاددانشگاهی به ارائه جمع‌بندی از مطالب مطرح شده پرداخت و با تأکید بر اینکه کیفی‌سازی فعالیت‌ها در جهاد مورد توجه ریاست مجموعه نیز هست، به موضوع حضور یافتن جهاد در دانشگاه و مباحثی که در این زمینه مطرح شد،‌ اشاره و تأکید کرد: حضور در دانشگاه مهم است اما همه فرهنگ در دانشگاه نیست. ما باید تکلیف خودمان را مشخص کنیم که می‌خواهیم برای دانشجو کار کنیم یا برای دانشجو در دانشگاه کار کنیم. همیشه حضور فیزیکی داشتن در دانشگاه نمی‌تواند تضمین کننده موفقیت در اجرای برنامه فرهنگی باشد،‌ براساس آماری که موجود است، نهادهای دیگری که در دانشگاه حضور دارند، در حوزه فرهنگی موفق نبوده‌اند.

انتهای پیام
captcha