پایان‌نامه «مبانی قرآنی و روایی اصل عدالت در بیانیه گام دوم انقلاب» دفاع شد
کد خبر: 3957116
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۳

پایان‌نامه «مبانی قرآنی و روایی اصل عدالت در بیانیه گام دوم انقلاب» دفاع شد

جلسه دفاع از پایان‌نامه قرآنی در مقطع کارشناسی ارشد با موضوع «بررسی مبانی قرآنی و روایی اصل عدالت در بیانیه گام دوم انقلاب» در دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم برگزار شد.

ارسالی//پایان‌نامه «مبانی قرآنی و روایی اصل عدالت در بیانیه گام دوم انقلاب» دفاع شد
به گزارش ایکنا، جلسه دفاع از پایان‌نامه قرآنی «بررسی مبانی قرآنی و روایی اصل عدالت در بیانیه گام دوم انقلاب» با نگارش آسیه رحمن‌آبادی، دانشجوی رشته تحصیلی علوم قرآن مجید در مقطع کارشناسی ارشد با راهنمایی صمد اسمی قیه باشی و داوری مجید چهری با کسب درجه بسیار خوب در دانشکده علوم قرآنی کرمانشاه برگزار گردید.
 
در بخشی از این پایان‌نامه می‌خوانیم: عدالت در اسلام، رکنی مهم به شمار می‌آید. در قرآن کریم شرط دست یافتن به تقوا، عدالت بیان شده است. عدل از دیدگاه امامیه چندان مهم است که جزو اصول مذهب به شمار آمده است و معنای آن اقرار است به آنکه « خداوند هر چه فرموده و هر حق که برای هر کس نهاده براساس عدالت» است.
 
پیامبر گرامی اسلام(ص) خود نمونه فردی بود که در طول حیاتش به عدالت رفتار و دیگران را نیز به آن ترغیب می کرد. ائمه اطهار به ویژه حضرت علی (ع) نیز به تأسی از پیامبر اکرم (ص)، در سراسر زندگی همواره خود و دیگران را بر عدالت ورزی تشویق می کردند. به گونه‌ای که در سخنان و نامه‌های کوتاه امیرالمومنین(ع) بیشترین تأکید بر عدالت است. بر همین اساس، عدالت پروری و عدل گرایی به مثابه اصلی جدایی‌ناپذیر برای حکومت امیرمومنان (ع) به شمار آمد و بهترین معرف آن شد، و اینک سال‌هاست که بحث عدالت‌گرایی را مقام معظم رهبری در بیانات خود به تصویر کشیده‌اند؛ که آخرین آنها بیانیه گام دوم انقلاب است که در بهمن ماه سال ۱۳۹۷ بیان فرموده‌اند. «بیانیه گام دوم» راهکار تحقق عدالت و پیشرفت در همه عرصه‌ها است.
 
در این بیانیه به عدالت توجه ویژه‌ای شده است. از دیدگاه رهبری عواملی که برای عدالت خواهی بیان شده‌اند تنها در حیطه فردی خلاصه نمی‌شوند. بلکه جامعه هم از این امر مهم مستثنی نیست. بیداری مردم و آگاهی زمامداران نسبت به وظایف و حقوق، وضع قوانین عادلانه در جامعه و پایبندی به اجرای آنها، ایجاد انگيزه تعاون و همكاری اجتماعی، نفی روحیه اشرافیگری و تجمل پرستی، مقابله با انحصارگرايی و ویژه‌سازی امکانات برای عده‌ای قلیل و در ادامه تلاش برای رفع کمبودها و نواقص طبقه مستضعف جامعه و رساندن آنها به سطح متوسط جامعه از لحاظ اقتصادی، ایجاد وگسترش روحیه نظارت بر عملکرد مسئولین و آزادی انتقاد از عملکردها از جانب عموم مردم، توجه و بازبينی در رفتار عوامل اجرايی و شناسايی مهره‌های ناكار آمد در رأس حكومت، شایسته سالاری و ... همگی از راهکارهای تحقق عدالت در جامعه اسلامی است که در آیات و روایات مد نظر قرار گرفته است.
 
مهمترین سرفصل‌های این پایان‌نامه شامل مستندات قرآنی و روایی سه موضوع «عدالت فردی و خانوادگی»، «عدالت اجتماعی» و «اجرای عدالت» در بیانیه گام دوم انقلاب است.
انتهای پیام
captcha