جنگ‌های هیبریدی؛ راهبرد جدید دشمن / الزامات سواد مجازی و رسانه‌ای
کد خبر: 3956949
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۲
در گفت‌و‌گو با ایکنا مطرح شد؛

جنگ‌های هیبریدی؛ راهبرد جدید دشمن / الزامات سواد مجازی و رسانه‌ای

رئیس سازمان فضای مجازی سراج واحد چهارمحال‌ و بختیاری گفت: راهبرد جدید دشمن جنگ‌های هیبریدی یا ترکیبی است که قطعا این راهبرد، با تقویت مبانی دینی و اعتقادی ما خنثی خواهد شد.

یزدان یگانگی، رئیس سازمان فضای مجازی سراج واحد چهارمحال‌ و بختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری با اشاره به لزوم اصلاح نگاه به مقوله فضای مجازی، اظهار کرد: متأسفانه در سال‌های اخیر گسترش فضای مجازی در جامعه از سوی گروه‌های مختلف سنی، موجب شده که نگاه به این فضا نگاهی سلبی باشد که این امر شکاف‌های مختلف بین نسل‌ها را ایجاد کرده است. بنابراین، اگر این نگاه اصلاح شود آن زمان می‌توانیم در برابر هجمه‌ها و آسیب‌های این فضا نظراتی را ارائه دهیم.

وی افزود: اگر نگاه ما به فضای مجازی نگاهی تهدیدمحور باشد شاید نتوان نسخه واحد برای مقابله با آسیب‌ها و تهاجم دشمن در این فضا پیچانده شود، در کلام مقام معظم رهبری به‌طور صریح بیان شده که امروز آرایش دشمن در فضای مجازی، آرایش جنگی است. اکنون روز به روز در حال تهاجمات مختلف فرهنگی به اشکال مختلف از سوی دشمن هستیم، بنابراین لازم است نگاه به این فضا فرصت‌محور و تقویت در جهت استفاده از این فضا صورت گیرد.

یگانگی با اشاره به اینکه فضای مجازی ابزاری است که به آن احتیاج داریم، گفت: دشمن برای انواع و اقسام تهاجمات از جمله مسائل روحی و روانی، اجتماعی، فرهنگی و مسائلی که می‌تواند جامعه دینی مسلمان شیعه را مورد تهاجم قرار دهد، برنامه‌ریزی کرده است.

رئیس سازمان فضای مجازی سراج واحد چهارمحال‌ و بختیاری ادامه داد: یکی از تهاجمات اصلی دشمن در فضای مجازی سست کردن اعتقادات نسبت به دین اسلام است، از طرفی یکی از تکنیک‌های دشمنان در فضای مجازی این است که آن‌ها به این نتیجه دست پیدا کرده‌اند که در جنگ سخت نمی‌توانند بر ما فائق آیند و این تجربه در جنگ هشت ساله دفاع مقدس مشاهده شده است؛ به همین دلیل یکی از کارهای اصلی که دشمن امروزه در حال انجام است و به شدت بر روی آن کالر می‌کند، سست کردن اعتقادات، روحیه خودباوری، اعتماد به نفس و امید به آینده و تهدید نسل جوان است.

وی تأکید کرد: مقام معظم رهبری به‌طور مکرر از امید و تقویت آن در جامعه صحبت می‌کنند؛ امید به جوانان همواره مطرح بوده و جزو مسائلی است که بسیار از آن‌‌ نام برده شده است. بنابراین، در این میان باید همت ویژه‌ای برای ساخت کشور انجام شود، زیرا این امر در مقابله با تهاجم دشمن به شدت کارساز است.

آموزش لازمه سواد رسانه‌ای است

یگانگی یادآور شد: باید فضای مجازی را شناخت و یکی از الزامات سواد مجازی و رسانه‌ای شناخت نسبت به آن است، یعنی به راحتی می‌توان تکنیک‌های عملیات روانی و اغنایی که امروز دشمن از آن‌ها استفاده می‌‎کند را بشناسیم، از طرفی با پخش اخبار از سوی رسانه‌های معاند، برخی بیان می‎کنند که گفته‌های آن‌ها صحیح است، البته باید گفت آن‌ها از تکنیک‌هایی استفاده می‌کنند که بتوانند حرف‌‎های دروغ خود را لابه‌لای اخبار درست القا و با سیا‌ه‌نمایی اوضاع کشور را نابسامان جلوه دهند تا مردم امید خود را از دست بدهند و ناامیدی را گسترش دهند، قطعا زمانی که ناامیدی در میان مردم رواج پیدا کند ذهنیت مردم نسبت به کشور خراب می‌شود، بنابراین لازم است مردم با سواد رسانه‌ای آشنا شوند.

رئیس سازمان فضای مجازی سراج واحد چهارمحال‌ و بختیاری با تأکید بر اینکه لازمه داشتن سواد رسانه‌ای آموزش است، بیان کرد: بستر فراگیری آموزش این سواد خانواده، مدرسه و رسانه است که باید آموزش در هر یک از زمینه‌ها براساس چارچوب آن‌ها انجام شود. قطعا در خانواده باید فضای مجازی مدیریت شود، زیرا این فضا بسیار جذاب است و اگر پدر و مادر خود فضای مجازی را کنترل نکنند قطعا فرزندان نمی‌توانند این خواسته آن‌ها را عملی کنند. همچنین رسانه‌ها موظف به ارائه آموزش در زمینه تکنیک‌های اغنایی، تفکرات خلاق و سواد دیجیتال هستند، مدرسه نیز در سطوح مختلف آموزشی باید سواد رسانه‌ای را آموزش دهد، مثلا در کتاب‌های درسی سبک زندگی فضای مجازی آموزش داده شود که کسب این سواد با گذر زمان اتفاق می‌افتد.

راهبرد جدید دشمن چیست؟

وی با بیان اینکه نباید از هر منبع اخبار پیگیری شود، تصریح کرد: امروز دشمن از منابع مختلف ما را مورد حمله قرار می‌دهد که لازم است برای مقابله با تهاجمات، برای رصد اخبار آشنایی و اعتماد نسبت به منبع خبر وجود داشته باشد.

یگانگی در خصوص تقویت معنویات، اعتقادات و مبانی دینی در جامعه، یادآور شد: راهبرد جدید دشمن جنگ‌های هیبریدی یا ترکیبی است که قطعا این راهبرد، با تقویت مبانی دینی و اعتقادی ما خنثی خواهد شد.

رئیس سازمان فضای مجازی سراج واحد چهارمحال‌ و بختیاری در پایان گفت: برای آبادی کشور خون‌های بسیاری نثار انقلاب اسلامی شده است. باید با انجام کار جهادی، انقلابی و اراده محکم نقشه‌های شوم دشمنان نقش برآب شوند تا مقدمه و زمینه برای حکومت اسلامی مهیا شود.

انتهای پیام
captcha