شخصیتی که درک و فهم آن برای هر کسی آسان نیست
کد خبر: 3956162
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۷

شخصیتی که درک و فهم آن برای هر کسی آسان نیست

دبیر کانون‌های خدمت رضوی چهارمحال و بختیاری گفت:شخصیت حضرت امیرالمؤمنین(ع) آن‌قدر وسیع، بزرگ و همه‌جانبه است که درک و فهم آن برای هرکسی آسان نیست

حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم حجت‌پناه، کارشناس مذهبی و دبیر کانون‌های خدمت رضوی چهارمحال و بختیاری در گفت‌و‌گو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه باید نسبت به وجود حضرت علی(ع) شناخت و معرفت داشته باشیم، اظهار کرد: در مقابل عظمت خدا و عظمت هنرمندی خداوند متعال به دلیل خلقت وجود بزرگوار حضرت علی(ع) چیزی نمی‌توان گفت، شخصیتی بی‌نظیر و بی‌بدیل که دارای کرامات و فضائل بی‌نظیر است.

وی افزود: شخصیت بی‌نظیری که در خانه امن خدا یعنی کعبه متولد شد و در مسجد به شهادت رسیدند، در فاصله میان ولادت تا شهادت ایشان نباید دنبال شخصیت و عظمت این امام بزرگوار باشیم، زیرا امیرالمومنین نوری است که پیش از خلقت عالم، خلق شد و ملائکه نیز در حیرت بودند که به چه ذکری مشغول شوند.

حجت‌پناه گفت: این حضرت، نه فقط محدود به بازه زمانی ولادت تا شهادت، بلکه وجودی نورانی است که حتی بعد از شهادت هم منورتر و درخشان‌تر شد و امروزه نور وجود این امام عالم را فراگرفته است، از طرفی دوست و دشمن در مقابل وجود با عظمت حضرت علی(ع) اظهار عجز و حقارت می‌کند.

دبیر کانون‌های خدمت رضوی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: شخصیت حضرت امیرالمؤمنین(ع) آن‌قدر وسیع، بزرگ و همه‌جانبه است که درک و فهم آن برای هرکسی آسان نیست، حتی برخی از بزرگان که درباره آن حضرت مطالعات عمیق و گسترده‌ای انجام داده‌اند، معتقدند که شناخت حضرت علی(ع) به‌آسانی امکان‌پذیر نیست.

وی یادآور شد: در کتاب مخزن‌المعالی ۷۰ فضیلت در باب این امام بزرگوار نقل شده که یکی از آن‌ها این است که این حضرت با زور و بازوی خود کار کردند و با عرق جبین و زحمات طاقت‌فرسای شبانه‌روزی، خودشان از درآمد حاصله هزار برده خریدند و آزاد کردند که هیچ پیغمبری این فضائل را نداشته است.

حجت‌پناه اضافه کرد: این شخصیت باعظمت، در قیامت مهم‌ترین نقش را برعهده دارند، زیرا ایشان تقسم‌کننده بهشت و جهنم هستند.

وی بیان کرد: سیره امیرالمومنین علی(ع) سیره فوق‌العاده‌ای است و شخصیتی بزرگوار، که در هر جایگاهی قرار می‌گرفت بهترین بود، شاید هیچ موقع انسان نتواند وجود باعظمت این امام بزرگوار را آن‌گونه که شایسته است به خوبی بشناسد، اما در هر بعد، وجه و جایگاهی که قرار گرفت بهترین بود.

دبیر کانون‌های خدمت رضوی چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: وجود حضرت علی(ع) آنقدر با عظمت، بی‌نظیر و ارزشمند بوده که تنها جایگاهی که خداوند برای این حضرت قرار داده در کنار پیامبر است.

وی افزود: پدر بودن این حضرت الگویی نمونه است که در روایات بیان شده اگر می‌خواهی انسانی آزاده و آزادمردی باشی الگو و سرمشق تو علی(ع) است، بنابراین امیرالمومنین الگوی بی‌نظیر برای مردان جامعه است.

وی تاکید کرد: الگوگيری از سيره حضرت علی(ع) در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی، شيوه حكومت‌داری و مردم‌داری، ارتباط بين حكومت و مردم، حق متقابل حاكم و مردم و ... از مسائل مهمی است كه همه ما می‌توانيم به روش و سنت حضرت علی(ع) تمسک پيدا كنيم.

دبیر کانون‌های خدمت رضوی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: در جامعه ما به عنوان يک جامعه شيعی و منتسب به حضرت علی(ع)، بايد ایشان نقشه راه و الگوی كامل برای ما باشد.

حجت‌پناه بیان کرد: شخصیتی بزرگ که پیش از ورود به منزل تمام خستگی‌ها، دل‌شکستگی‌ها، ظلم‌ها، محرومیت‌ها و جنگیدن را پشت در می‌گذاشت و سپس وارد منزل می‌شد، با احترام همسر و فرزندان را خطاب می‌کرد، با تمام مشغله‌ در امور منزل حضرت فاطمه(س) را یاری می‌کرد، بنابراین لازم است مردان جامعه همچون حضرت علی(ع) رفتار کنند و از ایشان الگو بگیرند چرا که الگوگیری از این حضرت می‌تواند بسیاری از فضائل ایشان را در مردان جامعه نهادینه کند.

انتهای پیام
captcha