راه‌های شناخت دشمن و بصیرت افزایی
کد خبر: 3955973
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۹

راه‌های شناخت دشمن و بصیرت افزایی

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: بهترین راهکار برای افزایش بصیرت رجوع به تاریخ، آیات قرآن و روایات است که در این زمینه باید سیره اهل‌بیت و ائمه مدنظر قرار گیرد.

موضوع دشمن‌شناسی در اسلام از اهميت بسیاری برخوردار است، از همين رو واژه عدو و اعداء در قرآن بارها تكرار شده و آيات متعدد، چهره دشمنان اسلام و راه‌های مقابله با شيوه‌های نفوذ آن‌ها را به خوبی تبيين کرده است، آموزه‌های قرآنی هم دشمنان ما و هم شيوه‌های مبارزه با آن‌ها را به ما می‌شناساند.

به طور طبيعی، بدون بصيرت، هوشياری و دشمن‌شناسی، نمی‌توان بر توطئه‌های دشمنان پيروز شد، متأسفانه برخی از افراد به ظاهر روشنفكر ادعا می‌كنند كه جامعه ما دشمن ندارد و وجود دشمن توهمی بيش نيست، آن‌ها با خيال خام خود گفتمان دشمن‌شناسی را به جوامع غيرمتمدن نسبت می‌دهند که چنين افرادی آگاهانه و مغرضانه برای ايجاد زمينه‌های نفوذ فرهنگی دشمن و تسلط آن‌ها تلاش می‌كنند.

همچنین سخنان دروغ خود را در قالب‌های روشنفكری ارائه می‌دهند، تاريخ صدر اسلام و همچنين تاريخ معاصر ايران و ديگر كشورهای تحت ستم نشان می‌دهد كه مستكبران هميشه درصدد نابودی يا استعمار كشورهای ضعيف و چپاول منابع طبيعی و استثمار آن‌ها بوده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین صغیرا، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال وبختیاری اظهار کرد: از زمانی که پیامبر اکرم(ص) به پیامبری مبعوث شدند تا زمان رحلت ایشان، دشمنان بسیاری در مکه و مدینه داشتند، به طوری که 13 سالی که در مکه بودند با انواع و اقسام کارشکنی‌ها، دشمنی‌ها، مشکلات و ناهماهنگی‌ها مواجه بودند، در این میان برخی افراد به ظاهر همراه و همگام با پیامبر(ص) بودند اما در اصل با حضرت نبودند، که این دشمنی آشکاری بود که در مکه آغاز شد.

وی ادامه داد: حتی زمانی که پیامبر اکرم(ص) به مدینه هجرت کردند، دشمنی‌ها به گونه‌ای دیگر رقم خورد، به طوری که اگر در مکه با کفار و مشکران مقابله می‌کردند در مدینه علاوه بر مشرکان و کفار، منافقان نیز حضور داشتند و از پشت به حضرت خنجر می‌زدند.

صغیرا گفت: اگر به سیره پیامبر اکرم(ص) توجه کنیم می‌بینیم، آن‌ها راه ما را مشخص کردند که بدانیم چگونه با دشمنان خود برخورد و مبارزه کنیم، گاهی دشمن از روبرو به انسان حمله می‌کند و متجاوزانه منافع انسان را زیر سؤال می‌برد و که این دشمن شناخته شده است و در اسلام بیان شده اگر دشمنی به شما جسارت کرد شما مقابله به مثل کنید و اگر حمله کرد شما نیز حمله کنید.

وی بیان کرد: انسان برای باید دفاع از خود به قوایی که نیاز دارد مسلط باشد، به طوری که در قرآن آمده است هر زمان به دفاع نیاز داشتید اول باید مسلط باشید و خودتان را به گونه‌ای تجهیز کنید که دشمنان به شما طمع نکنند و تحت فشار قرار ندهند، بنابراین جامعه‌ اسلامی باید خود را به تجهیزات روز مجهز کند، به طوری که اکنون مشاهده می‌شود شیوه دشمنی‌ها متفاوت شده است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: در حقیقت لازمه تجهیزات در اختیار ما، از نوع تجهیزات علمی است که بایستی از لحاظ علمی قوی شده و خود را به تجهیزات روز مجهز کنیم و به گونه‌ای نباشد که از دشمنان خود عقب بمانیم، از طرفی مقام معظم رهبری بارها تأکید کردند و فرمودند خودتان را قوی کنید، به این معنا که به روز باشید و سعی کنید با ابزاری که در اختیار دارید در برابر دشمن مقابله و مبارزه کنید.

تهاجم فرهنگی؛ دشمنی‌ آشکار در جامعه

وی با اشاره به اینکه دشمن فرهنگی یکی از دشمنی‌های آشکار و صریح در جامعه است، تصریح کرد: در واقع دشمن فرهنگی همان تهاجم فرهنگی است. باید از لحاظ فرهنگی خود را تقویت کنیم، به گونه‌‎ای نباشد که سواد رسانه‌ای نداشته باشیم و دشمنان به واسطه در اختیار داشتن وسایل پیشرفته‌ای که در اختیار دارند ما را تحت فشار قرار دهند و بر جوانان فشار وارد کنند که نتوانند از خود دفاع کنند.

صغیرا یادآور شد: نوع دیگر دشمنی که خداوند در قرآن کریم آن را معرفی کرده شیطان است که طبق فرموده خداوند متعال باید در مقابل چنین دشمنانی مقابله به مثل کرد و در برابر آن‌ها کوتاه نیاییم.

وی تأکید کرد: سخت‌ترین نوع دشمنی، آن است که از پشت به ما خنجر می‌زند و ناغافل به ما حمله می‌کند، اگر در هوشیاری و بصیرت به سر نبریم و دشمن به ما ضربه وارد کند در اینجا بحث بصیرت مطرح می‌شود.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد اضافه کرد: خداوند می‌‎فرماید طوری نباشید که شما در حالت خواب به سر ببرید و دشمنان به شما حمله کنند، یعنی انسان در مقابل دشمن زانو بزند، از طرفی دیگر بیان کرده در چنین جاهایی از خود بصیرت داشته باشید، بنابراین اگر بصیرت خود را در راستای شناسایی دشمنان به کار گیریم، یعنی با تامل و دقت دشمنان نامحسوس و نفوذی خود را بشناسیم، بر بسیاری از امور تسلط پیدا می‌کنیم، به طوری که در روایات نیز بیان شده دشمن‌ترین دشمنان شما نفس اماره شماست، یعنی زمانی که انسان نسبت به نفس اماره خود توجه بیشتری داشته باشد بصیرت و علم لازم را پیدا می‌کند.

وی بیان کرد: هنگامی که ایمان فرد تقویت شود و از درون به سلاح تقوا و ایمان مجهز باشد، قطعا در برابر دشمن نفسانی می‌تواند مقابله به مثل کند، از طرفی در بسیاری از مسائل جامعه از نفوذی‌ها و دشمنان نامحسوس خود بی‌خبر هستیم که رهبری دائما سفارش می‌کنند مراقب نفوذی‌ها باشید، بنابراین باید نسبت به این مسائل هوشیار و آگاه بوده و بصیرت داشته باشیم که بهترین راهکار برای افزایش بصیرت رجوع به تاریخ، آیات قرآن و روایات است که در این زمینه باید سیره اهل‌بیت و ائمه مدنظر قرار گیرد.

انتهای پیام
captcha