اسلامی شدن دانشگاه‌ها با ترسیم پایه‌های علمی امکان‌پذیر است
کد خبر: 3954956
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۵:۴۷

اسلامی شدن دانشگاه‌ها با ترسیم پایه‌های علمی امکان‌پذیر است

معاون دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های چهارمحال و بختیاری گفت: اولین مؤلفه‌ای که در اسلامی شدن دانشگاه تأثیر دارد این است که پایه‌های علمی آن براساس مبانی ارزشی و دینی ترسیم شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مالک حسنی، معاون دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های چهارمحال و بختیاری، در گفت‌و‌گو با ایکنا از چهارمحال‌و‌بختیاری اظهار کرد: سند دانشگاه اسلامی یکی از اسناد بالادستی نظام آموزشی کشور است که در سال ۹۲ به وزارتخانه‌ها و دانشگاه‌ها به صورت رسمی ابلاغ شد.

وی افزود: چشم‌انداز این سند، گام برداشتن مراجع آموزش عالی و دانشگاهی به سمت پارامترها و معیارهای اسلامی در سطح دانشگاهی است که بعد از مقدمه سند، چهار بخش از راهبردها و اصولی که دانشگاه‌ها باید به سمت اسلامی شدن طی کنند ترسیم کرده است.

حسنی ادامه داد: این بخش‌ها شامل بخش آموزش، پژوهش، فرهنگ و مدیریت دانشگاه است، یعنی سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها در این چهار بخش، راهبردهای متعددی را ترسیم کرده که باید دانشگاه‌ها به آن سمت گام بردارند.

معاون دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های چهارمحال و بختیاری گفت: اولین مؤلفه‌ای که در اسلامی شدن دانشگاه تأثیر دارد این است که پایه‌های علمی آن براساس مبانی ارزشی و دینی ترسیم شود، یعنی در نگاه اسلامی دانش، علم و پیشرفت، براساس مبانی الهی رقم بخورد.

وی تأکید کرد: زمانی که می‌خواهیم دانشگاهی را بنا کنیم باید براساس مبانی دینی یعنی اصل خداباوری، توحید و نظم هستی و آرمان‌های دینی از جمله عدالت، آزادی و پیشرفت مادی و معنوی آن دانشگاه بنا شود، از طرفی وقتی می‌خواهیم ببینیم چه اندازه یک دانشگاه به سمت اسلامی شدن نزدیک شده، باید رفتارها، کنش‌ها و عکس‌العمل‌ها که برخاسته از مبانی ارزشی و دینی بوده در نظر گرفته شود، مثلاً دانشگاهی که پیشرفت مادی را لحاظ می‌کند و موجب می‌شود که خدامحوری و خودباوری در زندگی افراد کمتر شود، این دانشگاه اسلامی نیست.

حسنی ادامه داد: این به معنای آن نیست که اسلام نگاه به پیشرفت مادی ندارد، بلکه اسلام پیشرفت مادی و معنوی را توامان با یکدیگر لحاظ می‌کند، بنابراین دانشگاه اسلامی دانشگاهی است که کمال انسانی و پیشرفت مادی و معنوی را با هم لحاظ کند.

معاون دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های چهارمحال و بختیاری یادآور شد: آرمان‌ها و ارزش‌های دینی، پیشرفت اقتصادی یا پیشرفت نظامی را قبول نخواهد کرد و توامان نیاز به پیشرفت مادی و معنوی دارد، زیرا یکی از محرک‌های اصلی امروز در جامعه، دانشگاه‌ها هستند، یعنی دانشگاه‌ها با توجه به اینکه مدیران آینده کشور را تربیت می‌کنند، در حقیقت نرم‌افزار فکری در ذهن دانشجو جای گذاری می‌کنند.

وی با بیان اینکه اگر پیشرفت علمی دانشگاه صرفاً به این معنا باشد که فقط مباحث دانشجو در آن لحاظ شود و با معنویت گره نخورد، تصریح کرد: این امر قطعا با آرمان‌ها و مبانی ارزشی فاصله دارد، پس دانشگاهی را اسلامی می‌دانیم که در رفتارها، عکس‌العمل‌ها، رویکردها، آیین‌نامه‌ها و قوانینی که در آن اجرا می‌شود، براساس مبانی ارزشی دینی باشد.

حسنی در ادامه با اشاره به اینکه اگرچه بعد از انقلاب اسلامی، دستاوردهای بسیار خوبی در دانشگاه کسب و گام‌های مطلوبی برداشته شده است، اضافه کرد: خوشبختانه از پیشرفت‌های خوبی در زمینه علم برخورداریم، اما این پیشرفت نباید موجب شود چشم خود را بر کاستی‌های موجود ببندیم.

وی بیان کرد: قبل از انقلاب اسلامی دانشگاه و مردم در تصمیم‌گیری‌ها نقشی نداشتند، اما بعد از انقلاب، فضای نشاط و پویایی در دانشگاه‌ها شکل گرفت و اکنون بالندگی فزاینده‌‌ای در دانشگاه مشاهده می‌شود، اما دانشگاه‌ها با اسلامی شدن فاصله دارند، بنابراین باید اساتید، دانشجویان، مسئولان دانشگاهی و نظام عالی کشور تلاش‌های مضاعف و فزاینده‌ای در این راستا داشته باشند تا بتوان، به آرمان‌های مدنظر دست یافت.

معاون دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های چهارمحال و بختیاری تأکید کرد: لازم است دانشگاه محیطی سرشار از معنویت، رشد و تلاش و دانشجویان آن با انگیزه، بانشاط، دارای اعتماد به نفس و هویت ایرانی اسلامی باشد، از طرفی دانشگاه برای یک دانشجوی مؤمن، متدین، پرتلاش، اهل پیشرفت علمی همراه با تکاپو و به سمت موفقیت، قله‌های ترقی و کمال دائم گام بردارد.

وظیفه دانشگاه و دانشجو

وی با اشاره به اینکه اسلام دینی گوشه‌گیر و عزلت‌نشین نیست، بلکه دینی عملگرا و کارکردگر است، عنوان کرد: دانشجویی که جامعه‌محور نبوده، در متن و بطن جامعه حضور نداشته باشد و نتواند به نیازهای مردم پاسخ دهد با مولفه‌های اسلامی بودن فاصله دارد، بنابراین مهم این است که دانشگاه و دانشجو به سمتی پیش روند که پایان‌نامه‌ها و مسیر علمی، رفع معضلات عمومی مردم و نیازهای کشور باشد تا جامعه به سمت ترقی مادی و معنوی پیش رود.

حسنی با اشاره به مباحث علوم اسلامی و انسانی در دانشگاه، تصریح کرد: لازم است در دانشگاه اسلامی کار جدی انجام شود و پایه‌های علمی انسانی‌اسلامی را تألیف و ترسیم کرد، زیرا در بسیاری از علوم همچون روانشناسی، مدیریت، جامعه‌شناسی و اقتصاد نیاز به پژوهشکده‌های متفاوت، اساتید و نخبگان است تا بتوانند علم انسانی‌اسلامی را در این زمینه کشف کنند.

معیارهایی که در دانشگاه تدریس می‌شود برگرفته از کشورهای غربی است

معاون دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های چهارمحال و بختیاری گفت: متاسفانه پارامترها و معیارهایی که در دانشگاه تدریس می‌شود برگرفته از کشورهای غربی است، در حقیقت در دوره دارالفنون با جهش دانشجویی در کشور مواجه و در آن دوران وارد کننده دانش بودیم، از طرفی از ذخیره علمی دانشجویی استفاده نکردیم و به دست فراموشی سپرده شد.

وی ادامه داد: نیاز است برگشت به سرمایه‌ها صورت گیرد و آن سرمایه‌ها متناسب با اقلیم اسلامی ایرانی ترسیم شوند، نمی‌توان با ساختاری که با فرهنگ‌ها، ارزش‌ها و مبانی دینی متفاوت است، جامعه را به آنچه مدنظر بوده، برسانیم، بنابراین لازم است تلاش‌های متعددی انجام شود و به طور جد در این زمینه ورود کرد.

حسنی با بیان اینکه تعلیم و تربیت امری آنی و لحظه‌ای نیست بلکه امر فرایندی، دامنه‌دار و طولانی است، خاطرنشان کرد: باید در این مسیر تلاش کرد، گرچه در ابتدای پله‌‌های موفقیت قرار داریم امید است با صبر، حوصله و تلاش فزاینده پله‌‌های ترقی یکی پس از دیگری طی و به مسیری که خدا و دین برایمان ترسیم کرده، دست یابیم.

انتهای پیام
captcha