عواملی که ازدواج را به تأخیر می‌اندازد
کد خبر: 3949632
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۶

عواملی که ازدواج را به تأخیر می‌اندازد

کارشناس امور فرهنگی اداره‌ کل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت: فقر نباید، سد راه ازدواج شود و اين وسوسه‌ شيطان است؛ در حقیقت ترسیدن از اين وعده‌ شيطانى، سوء‌ظن نسبت به خداوند خواهد بود.

حجت‌الاسلام‌‌ والمسلمین حمید بهرامی، کارشناس امور فرهنگی اداره‌ کل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری، در گفت‌و‌گو با ایکنا از چهارمحال‌و‌بختیاری، اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های مبتلا به جامعه به ویژه خانواده‌ها و مسئولان فرهنگی در خصوص مقوله مقدس ازدواج است، بنابراین اسلام، با تأكيد فراوان به پدر، مادر و اجتماع امر مى‌كند كه دختران و پسرانتان را تزويج كنيد، همان‌گونه که در قرآن کریم آمده است «زنان بى‌شوهر و مردان بى‌زن و كنيزان و بندگان شايسته‌ خود را به ازدواج يكديگر درآوريد (تا ميان مؤمنان، مرد بى‌زن و زن بى‌شوهر باقى نماند و از فقر نترسيد كه) اگر زن و مردى فقير هستند، خداوند به لطف خود آن‌ها را بى‌نياز خواهد کرد و خداوند به حال بندگان آگاه و رحمتش وسيع و لايتناهى است».

وی افزود: باید به این نکته توجه کرد که فقر نباید، سد راه ازدواج شود كه اين وسوسه‌ شيطانى است، در حقیقت ترسیدن از اين وعده‌ شيطانى، سوءظن نسبت به خداوند است، از طرفی پروردگار عالم وعده داده است كه گره از كار كسانى كه فقيرند و ازدواج مى‌كنند بگشايید، زیرا خداوند از لطف خود آن‌ها را بى‌نياز خواهد کرد.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: همچنین پیامبر(ص) فرمودند: «تَناكَحُوا وَ تَناسَلوا فاِنِّي ابَاهِي بِكُمْ يَوْمَ القيامَةِ وَ لَو بالسِّقْطِ»، ازدواج کنید تا صاحب فرزند شوید و نسل شما زیاد شود، من در روز قیامت به زیادی افراد امتم (حتی به فرزند سقط شده) بر امت‌های دیگر مباهات می‌کنم.

کلید حل ازدواج آسان

بهرامی گفت: باید این باور را در خود تقویت کنیم که ازدواج و تشکیل خانواده، نه تنها موجب تنگی و سختی وضع معیشتی نمی‌‌شود، بلکه خداوند با این کار گشایش‌های بسیاری را بر بندگانش جاری می‌‌کند، گرچه باید دانست، این‌گونه تفکرات که ازدواج تنگی و سختی معیشت می‌آورد یا از ترس فقر و نداری نباید برای ازدواج پیش ‌‌قدم شد، القائاتی از سوی شیطان است، بنابراین کلید حل ازدواج آسان توکل، اعتقاد به خدا و اعتماد به نفس است.

وی بیان کرد: امام صادق (ع)می‌فرمایند: « الرِّزْقُ مَعَ النِّسَاءِ وَ الْعِيَالِ»، رزق، همراه زنان و خانواده است، همچنین در روایتی آمده است، جوانی بدون همسر، که به شدت فقیر بود، حضور پیامبر اکرم(ص) آمد و از فقر و تهیدستی، شکایت کرد و از آن حضرت راهنمایی خواست که: ای رسول خدا! چه کنم تا از حالت سخت نداری و پریشانی در آیم؟ حضرت فرمودند: تزوج، ازدواج کن! جوان، تعجب کرد و با خود گفت: من که مخارج خودم را نمی‌توانم تأمین کنم، چگونه ازدواج کنم و مخارج همسر و زندگی مشترک را به دوش گیرم!؟ اما چون به درستی فرموده‌ پیامبر(ص) ایمان داشت، اقدام به ازدواج کرد و کم‌کم در زندگی‌اش گشایش ایجاد شد و از تهیدستی به در آمد.

کارشناس امور فرهنگی اداره‌ کل تبلیغات اسلامی استان ادامه داد: توجه عمیق به نویدها و وعده‌های صادق، اطمینان به امدادهای خداوندی را در دل انسان به وجود می‌آورد و به انسان، شهامت و دلگرمی می‌بخشد تا با توکل به خداوند، به ازدواج اقدام کند و از مشکلات و موانع نهراسد، مسلماً هرگاه جوانی، برای رضای خداوند و اجرای دستور او، پاک ماندن از فسادها و بیماری‌های روحی و جسمی و برای رشد و تکامل و سعادت، اقدام به ازدواج کند، لطف و رحمت خداوند شامل حالش می‌شود و امدادهای الهی به کمک او خواهند آمد و او را در هدف مقدسش یاری خواهند کرد.

موانع ازدواج چیست

وی در ادامه با اشاره به اینکه موانع فرهنگی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین موانع ازدواج محسوب می‌شوند، تصریح کرد: در حال حاضر داشتن شغل و مسکن، اغلب به عنوان شرط لازم برای انجام ازدواج شمرده می‌شود و این شرط عملاً مانع ازدواج بسیاری از جوانان می‌شود، به گونه‌ای که اگر باعث منتفی شدن ازدواج نشود، حداقل آن را سال‌ها به تأخیر می‌اندازد.

بهرامی از عوامل دخیل در صورت نگرفتن ازدواج را رسومات مالی پر خرج دانست و گفت: گاهی رسم‌های پرخرج از قبیل خرید طلا، لباس، مهریه سنگین، جهیزیه گران و مراسم‌ها چندگانه، از یک‌سو و ابهام در میزان مخارج ضروری از سوی دیگر، طرفین را وادار می‌کند تا چند برابر مقدار لازم، هزینه کنند، به این معنا که این امور سهم بسزایی در تأخیر اقدام برای ازدواج دارند.

وی نبود اهتمام لازم از سوی خانواده‌ها نسبت به ازدواج فرزندان را از دیگر عوامل برشمرد و افزود: تصور عمومی بر این است که خانواده‌ها تنها به دلیل مشکلات مالی برای ازدواج فرزندان اقدام نمی‌کنند، در حالی که بسیاری از آن‌ها هزینه‌های فراوانی در موارد غیرضروری انجام می‌دهند که اهمیت هیچ یک از آن‌ها به اندازه ازدواج جوان نیست، این در حالی است که برای تهیه مقدمات آن نیز تلاش نمی‌کنند.

کارشناس امور فرهنگی اداره‌ کل تبلیغات اسلامی استان زود دانستن ازدواج برای جوانان، عدم اظهار نیاز به ازدواج از سوی جوانان و ضعف و عدم انگیزه برای ازدواج را از دیگر عوامل تأثیرگذار در دیر ازدواج کردن برشمرد و بیان کرد: متأسفانه یکی از موانع مهم ازدواج، ضعف یا از بین رفتن انگیزه ازدواج در جوانان است که موجب آلوده شدن به انحرافات جنسی، انعکاس شکست‌های دیگران، دیدن طلاق و کشمکش‌های خانوادگی میان اطرافیان، بالا رفتن سن، عدم توجه یا جهل جوان نسبت به ثمرات ازدواج می‌شود.

بهرامی یادآور شد: عده‌ای از جوانان که انگیزه برای ازدواج دارند، از اقدام به ازدواج به دلیل وجود هزینه‌های سنگین و تجملاتی، مشکلات مالی در زندگی، انتظارهای نابجا در زمان ازدواج و بعد از آن، احتمال انتخاب نادرست، امکان عدم تفاهم اخلاقی با همسر و تصور نبود توانایی در پذیرش مسئولیت خانواده، هراس دارند، از طرفی در جامعه اهمیت به تحصیل در مواردی به قیمت فدا شدن ازدواج تمام می‌شود.

وی اقدام فرهنگی مخصوصاً از طریق رسانه‌ها در جهت تغییر نگرش عمومی مبتنی بر توقعات نابجای اقتصادی، سوق دادن نگرش خانواده‌ها برای اهمیت فوق‌العاده به ازدواج فرزندان، اعطای بینش به جوانان در جهت تلاش برای رفع موانع فرهنگی ازدواج، توجه دادن به خانواده‌ها در مورد صلاحیت تازه جوان‌ها برای ازدواج، ممکن نشان دادن ازدواج آسان، ترغیب شخصیت‌ها و متمکنین به انجام ازدواج آسان، رفع ترس جوانان از ازدواج، توجه دادن به خانواده‌ها در خصوص آثار منفی مهریه سنگین، آشنا کردن مردم با نظر دین در مورد آسان‌گیری ازدواج و همچنین ارتقای سطح ایمان آن‌ها، بررسی سیره اهل بیت(ع) در مورد ازدواج آسان و بیان آن و اصلاح فرهنگ شغلی را از راهکارهای این امر برشمرد.

تأثیر مشکلات اقتصادی در ازدواج دیرهنگام

بهرامی در ادامه با اشاره به اینکه مشکلات اقتصادی منجر به دیر ازدواج کردن جوانان می‌شود، تصریح کرد: از جمله این عوامل کمبود شغل مناسب، نداشتن مسکن مناسب، عدم توان برای خریدهای سنگین و مراسم‌های پرهزینه و نداشتن جهیزیه مناسب با توجه به شرایط اقتصادی است.

وی از راهکارهای رفع این عوامل می‌توان به ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب برای جوانان و محدود شدن اشتغال دختران و حل مشکل مسکن جوانان از سوی دولت، کم کردن هزینه‌های مربوط به مراسمات و خریدهای ازدواج با اختصاص سالن و فروشگاه‌های مخصوص و ترغیب خیران برای کمک به ازدواج جوانان اشاره کرد.

کارشناس امور فرهنگی اداره‌ کل تبلیغات اسلامی استان تأکید کرد: ناگفته پیداست که راه‌های اقتصادی، توان حل کامل و به موقع مشکل ازدواج جوانان را ندارد و در نتیجه باید راهکارهای فرهنگی مورد توجه و عنایت ویژه قرار گیرد، چرا که در سایه تغییر فرهنگی، علاوه بر اینکه ازدواج، آسا‌نتر خواهد شد، از بسیاری خرج‌های بی‌مورد نیز جلوگیری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از موانع دیگر در ازدواج موانع اجتماعی است، تصریح کرد: پیدا نکردن مورد مناسب برای ازدواج، اشتغال دختران، تحصیلات دانشگاهی دختران، تحصیل دختران در رشته‌های نامتناسب با روحیات زنانه از جمله آن‌هاست.

بهرامی ساماندهی مشاوره ازدواج و همسریابی در جهت ایجاد امکان یافتن مورد مناسب برای ازدواج، لزوم محدود شدن اشتغال دختران، ایجاد سهمیه بیش‌تر در دانشگاه برای پسران و ممنوع شدن تحصیل دختران در رشته‌های مخالف با روحیات زنانه از راهکارهای رفع موانع اجتماعی ازدواج دانست.
 

انتهای پیام
captcha