نبض ذائقه‌سازی در دست طراحان مدهای غربی / بازاری که کنترل نمی‌شود
کد خبر: 3947798
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۳

نبض ذائقه‌سازی در دست طراحان مدهای غربی / بازاری که کنترل نمی‌شود

دغدغه لباس ایرانی ـ اسلامی، یکی از اساسی‌ترین موضوعاتی است که باید در کشور ما مدنظر قرار گیرد. هزینه‌های طراحی و تولید لباس در ایران، در حد و حدود معینی است اما با این حال ارائه طرح نو نیازمند پشتیبانی و میدانی برای عرضه در بازاری است که هر روز مدهای گوناگون وارداتی را تجربه می‌کند.

نبود حمایت از طراح و تولیدكنندگان داخلی در بازاری كه در قبضه پوشاک نامتعارف خارجی است و بعضاً به شكل قاچاق وارد مرزهای ما می‌شود، لازم است به عنوان اقدامی ایجابی، مدنظر دولتمردان و متولیان حوزه پوشاک قرار گیرد، اگر این حمایت‌ها در بازار صورت گیرد قطعاً مردم با توجه به فهم و درک عمیقی به سوی استفاده از پوشاک ایرانی اسلامی گرایش پیدا می‌كنند.

ابتدا باید با در دست گرفتن نبض ذائقه‌ها نسبت به ذائقه‌‌سازی اقدام کنیم، درست شبیه به کاری که طراحان مدهای غربی در بازارهای گوناگون دنیا انجام می‌دهند. طبیعی است که اگر بتوان، پوشاک طراحی تولید داخل را با فاکتورهای ایرانی ـ اسلامی طراحی و تولید کنیم مورد اقبال عامه مردم قرار می‌گیرد.

معصومه سلیمیان، مدیر گروه رشته طراحی دوخت آموزشکده فنی و حرفه‌ای دختران شهرکرد در گفت‌و‌گو‌ با ایکنا از چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: مردم معمولاً خواستار استفاده از لباسی هستند که متناسب با استفاده روزمره و مناسب با محیط زندگی‌شان باشد، این در حالی است که لباس‌های موجود در بازار، با معیارهای برخی افراد هماهنگی ندارد و ناچارند لباس‌های موجود در بازار را خریداری کنند.

وی افزود: نسل‌های گذشته، همچنان پای‌ بند به شئونات اسلامی و عرفی هستند، ولی متأسفانه نسل جدید که کمتر از ۲۰ سال دارند، تحت تأثیر شرایط موجود از جمله شبکه‌های اجتماعی و ماهواره قرار گرفته‌اند، به این معنا که فرهنگ غرب بر این افراد تأثیر بسیاری گذاشته است. علی‌رغم گذشت بیش از ۴۰ سال از انقلاب اسلامی که بر ترویج آموزش ایرانی ـ اسلامی در همه زمینه‌ها تأکید می‌شود، اما موفقیتی چندانی در این زمینه حاصل نشده است و نتوانستیم با شرایط و فرهنگ اسلامی انس بگیریم، به طوری که روز به روز تحت تأثیر فرهنگ غربی قرار می‌گیریم.

سلیمیان با اشاره به ضعف آموزش در حیطه فرهنگ، تصریح کرد: متأسفانه محیط بازار در دست افرادی است که اجازه تولید پوشاک داخل را نمی‌دهند و با وجود لباس‌های مختلف به سبک غربی، انتظار در این زمینه وجود ندارد.

مدیرگروه رشته طراحی دوخت آموزشکده فنی‌وحرفه‌ای دختران شهرکرد در ادامه با تأکید بر اینکه سالیان سال جشنواره تولید و طراحی لباس برگزار می‌شود، بیان کرد: فقط به برگزاری جشنواره اکتفا می‌شود و خروجی مطلوبی را در پی ندارد تا از این طریق اشتیاقی نصیب تولیدکننده لباس و ملزومات آن شود، از طرفی مسئولان اقدامات و حمایت لازم را برای تولید لباس ایرانی ـ اسلامی انجام نمی‌دهند. لازم است بسیاری از مسئولان و دست‌اندرکاران مربوطه، دست به دست هم داده تا پوشش ایرانی ـ اسلامی در جامعه فرهنگ‌سازی، تولید و مورد اسقبال واقع شود.

سلیمیان ادامه داد: وزارتخانه‌های مربوطه، نباید اجازه دهند، بیش از این بازار در دست مافیای پوشاک بیفتد، یکی از دلایلی که پوشاک در بسیاری از کشورها برای بانوان، ارزان قیمت و با طول عمر پایین وارد می‌شود این است که به دلیل بی‌کیفیت بودن، سریعاً برای خرید اجناس جدید تشویق شوند، که این امر با یک سیستم خاص برطرف نمی‌شود و حمایت تمامی دستگاه‌ها را می‌طلبد.

وی آموزش صحیح، کنترل بازار و حمایت از تولیدکننده را از راهکارهای موجود در استفاده از پوشش اسلامی ایرانی برشمرد.

سلیمیان تأکید کرد: آموزش‌ها نه فقط به صورت تخصصی در رشته طراحی دوخت و لباس باید بهینه‌تر شود، بلکه لازم است بر روی آموزش‌های فرهنگی و دینی کار شود، از طرفی صدا و سیما و سینما فارغ از شبکه‌های اجتماعی و ماهواره، بسیاری از موارد را رعایت نمی‌کنند و عمدتاً پوشش آن‌ها به سبک کشورهای غربی است که در این راستا باید متناسب با فرهنگ کشور لباس‌ها را تولید کرد.

نبود حمایت دولت از تولیدکنندگان داخلی

همچنین صنم عبدالهی، استاد رشته طراحی دوخت آموزشکده فنی و حرفه‌ای دختران شهرکرد و خیاط در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری، در ادامه با توجه به اینکه لباس‌های موجود در بازار سلیقه تمام افراد نیست، گفت: تقریباً ۸۰ درصد مشتری‌ها خواستار دوخت لباس‌های پوشیده، شیک و به‌روز هستند، به طوری که مشاهده می‌شود، افرادی که طالب لباس‌های موجود در بازار هستند، با مشاهده لباس‌های پوشیده و انتخاب طرح دلخواه خود، برای دوخت از سوی تولیدکننده اقدام می‌کنند.

وی گفت: اگر طراحان لباس، متناسب با ذائقه و سلیقه مردم بتوانند ایده‌های به‌روزی ارائه دهند، قطعاً زمانی‌ که لباس ایرانی اسلامی در بازار موجود باشد، با توجه به شیک و به روز بودن آن، مورد استقبال بسیاری از افراد همچون جوانان قرار می‌گیرد.

عبدالهی در پاسخ به این سؤال که آیا به دلیل گران بودن پارچه، دوخت لباس ایرانی اسلامی هزینه‌ بالایی را می‌طلبد، توضیح داد: از طرفی لباس ایرانی اسلامی کاملاً به صرفه‌تر از لباس‌های موجود در بازار بوده که دارای کیفیت نامرغوب و گاهی با قیمت ارزان در اختیار مردم قرار می‌گیرند، ولی این امر نیازمند حمایت است، زیرا پارچه ارزان‌قیمت در بازار وجود دارد که می‌توان انواع لباس‌های شیک و به سبک ایرانی اسلامی و کاملاً باکیفیت را تهیه کرد.

وی در خصوص نبود حمایت دولت از تولیدکننده اظهار کرد: اگر برای طرح‌های ایرانی، حمایت لازم از تولیدکننده صورت گیرد استفاده از این نوع لباس، در میان اقشار مختلف رواج پیدا می‌کند و فرهنگ‌سازی می‌شود، مطمئناً ارائه طرحی نو، موجب سوق پیدا کردن افراد به سمت لباس‌های ایرانی اسلامی خواهد شد.

ضرورت اختصاص تسهیلات ارزان‌قیمت به تولیدکنندگان

در ادامه حجت‌الاسلام‌ والمسلمین ابوالفضل احمدی، معاون اجتماعی و مطالبه‌گری ستاد امر به معروف و نهی از منکر چهارمحال‌وبختیاری، در گفت‌وگو با ایکنا، در خصوص تولید لباس ایرانی اسلامی و شناسایی افراد توانمند در عرصه تولید این نوع لباس، تصریح کرد: در استان افراد توانمندی هستند که می‌توانند این نوع لباس را تولید کنند، به این معنا که این ظرفیت در استان وجود دارد، ولی حمایتی از تولیدکننده صورت نمی‌گیرد.

وی افزود: لازم است برای ترویج استفاده از لباس ایرانی اسلامی، فرهنگ‌سازی صورت گیرد که باید نهادهای متولی فرهنگ، به این عرصه ورود و آسیب‌ها و ولنگاری‌های موجود در جامعه را برای مردم تبیین کنند، از طرفی لازم است حوزه‌های علمیه در این زمینه ورود کنند.

احمدی دلیل گرایش مردم به لباس‌ها به سبک غربی را ارزان بودن آن‌ها با جنس فاقد کیفیت برشمرد و بیان کرد: طبیعی است که گرایش مردم به سمت لباس با قیمت مناسب است، اگرچه امروزه در فضای مجازی تبلیغات گسترده‌ای برای پوشش دختران و بانوان انجام می‌شود و افراد سعی دارند همان نوع لباس را در بازار پیدا کنند.

وی ادامه داد: اگر سلیقه مشتری در لباس ایرانی اسلامی در سطح بازار به وفور یافت شود، قطعاً گرایش افراد تغییر خواهد کرد و به نوعی از بدحجابی‌هایی که در سطح جامعه وجود دارد، کاسته می‌شود، از طرفی فکر برخی از افراد از تولید لباس ایرانی اسلامی ممکن است نادرست باشد و تصور کنند با پوشیدن این نوع لباس محدود می‌شوند و آزاد نیستند، در صورتی که تنوع در لباس‌های ایرانی اسلامی بسیار بالاست و متناسب با ذائقه مردم تولید می‌شود.

احمدی در ادامه با اشاره به اینکه معیار انتخاب زنان در انتخاب لباس، زیبا و جذاب بودن است، گفت: اگر لباس ایرانی اسلامی با قیمت ارزان و باکیفیت در اختیار مردم قرار گیرد، قطعاً به سمت استفاده از این نوع لباس می‌روند، بنابراین لازم است تبلیغات گسترده در خصوص استفاده از این لباس انجام شود.

وی بیان کرد: لازم است آموزش‌های لازم به تولیدکنندگان حرفه‌ای به منظور تولید پوشش ایرانی اسلامی داده شود، از طرفی تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت و مکان مناسب در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد تا از پرداخت هزینه‌های اضافی فاصله بگیرند و دغدغه‌ای نداشته باشند.

معاون اجتماعی و مطالبه‌گری ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان برگزاری نمایشگاه‌ عرضه لباس ایرانی اسلامی در نقاط پرتردد شهر، حمایت، بسترسازی و تبلیغات گسترده توسط نهادهای دولتی و حکومتی، برچیده شدن لباس‌های نامناسب موجود در بازار و بیان مضرات آن‌ها و جایگزینی لباس ایرانی اسلامی به جای لباس‌های کوتاه، تنگ و بدن‌نما به سبک غربی را از دیگر راهکارهای ترویج لباس ایرانی اسلامی بیان کرد.

وی در پایان تأکید کرد: مطمئناً با توجه به اینکه ذائقه مردم زیباپسندی و مدپسندی است، اگر این موضوعات محقق و تمام مراحل طی شود، استقبال بسیار خوبی از سوی اقشار مختلف مردم صورت می‌گیرد.

انتهای پیام
captcha