دیوان محاسبات دیده‌بان مردم در صف بیت‌المال است
کد خبر: 3947764
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۶

دیوان محاسبات دیده‌بان مردم در صف بیت‌المال است

دادستان دیوان محاسبات کشور با بیان اینکه دیوان محاسبات دیده‌بان مردم در صف بیت‌المال است، گفت: بخش‌های نظارتی و اجرایی در یک جبهه هستند و تنها، سنگر متفاوت است. تقویت نظارت، تقویت خودمان است و باعث ارتقای نظام جمهوری اسلامی می‌شود.

به گزارش ایکنا از چهارمحال و بختیاری، علی کامیار دادستان دیوان محاسبات کشور ۲۵ دی‌ماه در شورای اداری چهارمحال و بختیاری، با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی از دو بازوی نظارتی و وضع قوانین برخوردار است‌، اظهار کرد: در بحث قانون‌گذاری عملکرد خوبی صورت گرفت، اما مجلس در گذشته در بحث نظارت عملکرد قوی نداشته است‌ و باید این مسئله بیش‌تر از گذشته مورد توجه قرار بگیرد، نظام جمهوری اسلامی روند تکاملی خود را با وجود تحریم‌ها و فشارهای دشمنان طی می‌کند.

دادستان دیوان محاسبات کشور افزود: در شرایط کرونایی نیز شاهد پیشرفت‌های جمهوری اسلامی در تمامی حوزه‌ها از جمله پزشکی هستیم‌، ایران به تکنولوژی ساخت واکسن دست پیدا کرد و دشمنان و شبکه‌های معاند درصدد تخریب این موفقیت هستند.

وی با بیان اینکه می‌توانستیم در گذشته عملکرد بهتری داشته باشیم و نواقص را برطرف کنیم، گفت: این جلسات و نشست‌ها می‌تواند مشکلات را بررسی و برای رفع آن‌ها چاره‌اندیشی کند.

کامیار با بیان اینکه امروز سواستفاده‌ها و تخلفات یکی از دغدغه‌های مردم است، عنوان کرد: مردم از این مسئله ناراحت هستند، دیوان محاسبات از بدو انقلاب وظیفه نظارت دارد، اما متاسفانه رشد لازم را در این خصوص شاهد نیستیم و این مسئله نشان‌دهنده ضعف است.

دادستان دیوان محاسبات کشور تاکید کرد: هر اندازه قدرت دیوان محاسبات بالا برود، اعتماد مردم نیز افزایش پیدا می‌کند و اعتماد عمومی یک سرمایه بزرگ است.

وی با بیان اینکه دیوان محاسبات دیده‌بان مردم در صف بیت‌المال است، یادآور شد: بخش‌های نظارتی و اجرایی در یک جبهه هستند و تنها سنگر متفاوت است، تقویت نظارت، تقویت خودمان است و باعث ارتقای نظام جمهوری اسلامی می‌شود.

کامیار با تاکید بر اینکه مردم‌ پایه بودن دیوان محاسبات یکی از مسائل مهم است، بیان کرد: باید به استقبال نظارت برویم تا بتوانیم روز به روز اعتماد مردمی را بالا ببریم و نظام جمهوری اسلامی نیز به همین واسطه رشد کند.

دادستان دیوان محاسبات کشور با اشاره به اینکه معمولا مسئولانی که کار بیش‌تری انجام می‌دهند در دیوان محاسبات پرونده بیش‌تری دارند، خاطرنشان کرد: نباید بحث نظارت ریسک‌پذیری را از مدیران بگیرد، دیوان محاسبات بازوی حمایتی از دستگاه‌های اجرایی است.

وی ادامه داد: دیوان محاسبات مزاحم نیست، بلکه یک نهاد مشاور و دلسوز است که می‌تواند به جذب بودجه بیشتر کمک و همراهی کند.

کامیار گفت‌: این مسئله قابل قبول نیست که در چهارمحال و بختیاری با وجود ظرفیت‌های بسیار بالا در تمامی حوزه‌ها رتبه بالای بیکاری را به خود اختصاص دهد و در طی دو سال گذشته هیچ سرمایه‌گذاری در استان صورت نگرفته است.

دادستان دیوان محاسبات با اشاره به اینکه دستگاه‌های نظارتی چهارمحال و بختیاری با هم هماهنگ هستند، گفت: بحث شفاف‌سازی از شعارهای دیوان محاسبات است، کتمان کردن هزینه‌ها مشکلی را حل نمی‌کنند، مردم  تمایل دارند بدانند دستگاه‌های اجرایی درآمد خود را از چه راهی به‌دست می‌آورند و در کجا هزینه می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه شفاف‌سازی اعتماد عمومی را افزایش می‌دهد، خاطرنشان کرد: دستگاه‌ها باید برای تحقق شعار دیوان فناورانه و مردم‌پایه کمک کنند تا سرمایه‌گذاری در این حوزه صورت بگیرد تا تمامی دستگاه‌ها بتوانند اطلاعات را در سامانه وارد و متصل شوند.

کامیار با اشاره به اینکه استفاده از فناوری‌ها یکی از برنامه‌های دیوان محاسبات است، بیان کرد: تاکنون مبالغ قابل توجهی برای سامانه‌ها هزینه شده است، اما بهره‌برداری‌ها و بهره‌وری‌ها در حد انتظار نبوده است و باید به این سمت حرکت کنیم.

دادستان دیوان محاسبات کشور با اشاره به اینکه اگر  می‌خواهیم شاهد ارتقای سلامت و انضباط مالی در ادارات باشیم و فساد کاهش پیدا کند، لازم است برنامه‌های دیوان محاسبات اجرایی شود، تصریح کرد: همچنین برای اینکه بودجه جذب شود و به خزانه برگشت داده نشود، نیازمند همکاری بین دستگاه‌های اجرایی و دیوان محاسبات هستیم.

وی با بیان اینکه به طور میانگین سالانه حدود ۱۲۰۰ پرونده از تفریق بودجه به دادسرا ارسال می‌شود، یادآور شد: معمولا صحت و سقم پرونده‌های ارسالی و تعلل‌های صورت گرفته توسط دیوان مورد رسیدگی واقع می‌شود، اگر تخلف قابل حل در دیوان نبود این پرونده‌ها توسط هیات‌های مستشاری رسیدگی می‌شود که معمولا حدود ۸۰ درصد پرونده‌ها با توجه به اصلاحات حل می‌شود و تنها ۲۰ درصد به هیات‌های مستشاری ارجاع داده می‌شود.

کامیار افزود: رویکرد جدید رسیدگی به ترک فعل مسئولان در کشور است، متاسفانه در گذشته این مساله مورد توجه قرار نمی‌گرفت و عمدتا تمرکز بر عملکردها بود، در حالی‌که دیوان محاسبات باید بحث ترک فعل را نیز مورد رسیدگی قرار دهد.

رئیس دیوان محاسبات کشور با تاکید بر اینکه شفاف‌سازی در هزینه‌ها و درآمدها یک موضوع بسیار مهم است، تصریح کرد: در عملکرد مدیران باید بحث تحریم و ناکارآمدی به صورت جداگانه مورد بررسی قرار بگیرد، تمام ناکارآمدی‌ها مربوط به تحریم نیست.

وی با اشاره به اینکه فساد در دستگاه‌های اداری کم است، گفت: اما همین فساد کم موجب ناراحتی و گلایه مردم است و باید با همکاری دستگاه‌های اجرایی و دیوان محاسبات فساد را از بین ببریم و اعتماد را به مردم برگردانیم، دیوان محاسبات به عنوان یک دیده‌بان بر این مساله نظارت می‌کند و نظارت مردمی در این مساله نیز دارای اهمیت است.

کامیار در پایان گفت: امسال گزارشات نقاط ضعف و قوت بودجه سال گذشته از سوی دیوان محاسبات زودتر از موعد به مجلس ارسال شد که این مسئله برای تصمیم‌گیری در لایحه بودجه ۱۴۰۰ موثر است.

انتهای پیام
captcha