اجرای پویش تلاوت فاطمی و آغاز ساماندهی داوران مسابقات قرآن
کد خبر: 3947749
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
مروری بر اهم رویدادهای قرآنی هفته /

اجرای پویش تلاوت فاطمی و آغاز ساماندهی داوران مسابقات قرآن

در این هفته‌، پویش تلاوت فاطمی به مناسب ایام سوگواری حضرت فاطمه(س) آغاز شد و در ادامه شاهد اجرای یکی از مهم‌ترین طر‌ح‌های مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در زمینه ساماندهی داوری مسابقات قرآن بودیم، مهلت ثبت نام در این طرح، به مدت یک ماه ادامه دارد.

اجرای پویش تلاوت فاطمی و آغاز ساماندهی داوران مسابقات قرآن

به گزارش ایکنا، در هفته جاری (۲۰ تا ۲۶ دی‌ماه)، دومین محفل کاروان قرآنی انقلاب در منزل سردار شهید قاسم سلیمانی در کرمان برگزار و در کنار آن پویش تلاوت فاطمی در فضای مجازی راه‌اندازی شد. برپایی جشنواره قرآنی دانشگاه پیام نور، آغاز طرح ملی ساماندهی داوران مسابقات قرآن، برگزاری جلسات شورای سیاستگذاری پایتخت نهج‌البلاغه و انتخاب روستای قرآنی کشور از زمره مهم‌ترین رویدادهای این هفته به شمار می‌رود. در ادامه، نگاهی گذرا به رویدادها خواهیم داشت.

ادامه ثبت نام آزمون سراسری قرآن

در هفته جاری، ثبت‌نام برای حضور در نوزدهمین دوره آزمون سراسری قرآن و عترت که از روز دهم دی‌ماه آغاز شده بود، ادامه یافت. در این هفته تعداد موسساتی که قرآن‌آموزان خود را در آزمون ثبت کرده بودند از هزار مؤسسه فراتر رفت. ثبت نام برای حضور در این آزمون که تا پایان دی‌ماه ادامه دارد از طریق سامانه quranedu.ir امکانپذیر است. آزمون نوزدهم قرآن و عترت امسال در سه گروه و ۱۴ رشته برگزار می‌شود. همچنین با توجه به شرایط کرونایی کشور برای اولین بار تمام فرایند آزمون به صورت مجازی انجام می‌شود. این آزمون نیمه اول اسفندماه برگزار خواهد شد.

تولید محصول چندرسانه‌ای در جشنواره تلاوت‌های مجلسی

دبیر پانزدهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی با اشاره به تولید اولین اثر ملی این جشنواره در قالب یک محصول چندرسانه‌ای گفت: این اثر فاخر که از سوی شرکت‌کنندگان و در شرایط حاد بیماری کرونا و در ابعاد گسترده و بعد مسافت ضبط شده است، یکی از اسناد موفقیت‌آمیز و ماندگار این دوره از جشنواره خواهد بود. این اثر با عنوان «بیان وحی» تولید شده است‌.

معرفی نفرات برتر جشنواره تلاوت‌های مجلسی

خبر دیگر از جشنواره تلاوت مجلسی اینکه، نفرات برتر رشته قرائت تحقیق آقایان در مرحله فینال پانزدهمین جشنواره تلاوت مجلسی با در نظر گرفتن رأی فنی هیئت داوران متشکل از اساتید شهر‌های مختلف اعلام شد. بر این اساس آقایان سعید عبدی، سیدمحمد طا‌هایی، حسین شالچی، ابراهیم عقیلی، سیدجاسم موسوی و امین عبدی رتبه اول کشور را کسب کرد‌ند و باید در جشنواره فجر تلاوت در تاریخ سوم بهمن‌ماه به صورت حضوری به تلاوت بپردازند. الباقی شرکت‌کنندگان به اتفاق، به‌عنوان نفرات دوم جشنواره معرفی می‌شوند.

جزئیات بیشتر از سومین کاروان قرآنی انقلاب

مسئول کاروان قرآنی انقلاب در این هفته به تشریح جزئیات بیشتری از سومین دوره این کاروان پرداخت و با اشاره به پررنگ‌تر شدن مباحث مربوط به شهادت و مقاومت در این دوره، گفت: طی روزهای ۱۸ تا ۲۲ بهمن‌ماه، شش محفل قرآنی در مناطق مختلف کشور برگزار می‌شود. همچنین برای اینکه به هدف خودمان که تبیین گفتمان قرآنی انقلاب اسلامی است برسیم، پیوند مقاومت و شهادت را در کاروان سوم پررنگ‌تر‌ کرده‌ایم.‌ به عبارت دیگر سال گذشته آنچه محور قرار داشت سبک زندگی قرآنی بود، اما امسال پیوند قرآن با مقاومت و شهادت را مد نظر قرار داده‌ایم.

برگزاری دومین محفل کاروان قرآنی انقلاب در کرمان

کاروان قرآنی انقلاب چهارشنبه، ۲۴ دی‌ماه در دومین ایستگاه خود به کرمان، دیار کریمان رسید و ضمن ادای احترام به مقام شامخ شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی در گلزار شهدای کرمان، بر مزار نورانی ایشان به اهدای گل و نثار فاتحه پرداخت. کاروان قرآنی انقلاب سپس با حضور در بیت‌الزهرا(س) کرمان، منزل پدری شهیدسلیمانی و محل دفن شهید گمنام، به اجرای برنامه قرآنی پرداخت. در ابتدای این محفل که با پخش زنده از شبکه قرآن و معارف سیما، سیمای استان کرمان و رادیوقرآن همراه بود، احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی کشورمان به ارائه تلاوتی فنی و زیبا از سوره آل عمران پرداخت. همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی اخوان‌صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن‌ الکریم در این محفل در سخنانی اظهار کرد: باید بکوشیم با الگویی که اهل بیت(ع) ارائه می‌دهند، زندگانی قرآنی داشته باشیم. کاروان قرآنی انقلاب نیز گامی برای توسعه فرهنگ قرآنی و ترویج زندگانی قرآنی است. این محافل را مدیون شهدای مدافع حرم هستیم که به ما امنیت بخشیدند. آنان امنیتی برای ما ایجاد کردند که در بیت الزهرا(س) به یاد حاج قاسم تلاوت کنیم.

تفاهم سازمان تأمین اجتماعی و سازمان اوقاف

در این هفته نمایندگان سازمان تأمین اجتماعی در مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه حضور یافتند و در مورد همکاری‌های بیشتر این دو نهاد در عرصه فعالیت‌های قرآنی به بحث و تبادل نظر پرداختند. در پایان این جلسه مقرر شد سازمان تأمین اجتماعی به موازات درخواست صدور مجوز برای برگزاری مسابقات قرآن، نسبت به ارائه سوابق و اطلاعات فعالیت‌های قرآنی انجام شده در آن سازمان، جهت تدوین برنامه‌های جدید برای آینده با همکاری مرکز امور قرآنی، اقدام لازم را به عمل بیاورد.

شروع پایش از دستگاه‌های عضو ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن

محمدمهدی بحرالعلوم، مسئول دبیرخانه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم در این هفته طی گفت‌وگویی با اشاره به برگزاری جلسات دبیرخانه ستاد با مدیران دستگاه‌های عضو و مطرح کردن دو موضوع در این جلسات گفت: یکی از این مباحث، پایش اقدامات و فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه حفظ قرآن از سوی دستگاه‌های عضو ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن است. این رصد تا پایان سال ۹۹ از تمامی دستگاه‌های عضو صورت خواهد گرفت. وی درباره اهداف این پایش و تصمیماتی که پس از آن صورت می‌گیرد به تحلیلی بودن نتایج آن اشاره کرد و گفت:‌ به طور اجمالی از وضعیت اقدامات اطلاع داریم، این پایش به گونه‌ای طراحی شده است که در وهله اول متوجه اجرایی شدن یک اقدام خاص و نیز نتایج مثبت آن اقدام شویم؛ همچنین اگر اقدامی صورت نگرفته است، بتوانیم دلایل عدم انجام را تحلیل کنیم. اجرایی نشدن اقدامات می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، احتمال دارد آن اقدام از ابتدا خوب طراحی نشده و امکان اجرایی شدن نداشته است یا اینکه ممکن است، اقدام، صحیح بوده باشد، اما در ادامه مشکلاتی برای اجرای آن شکل گرفته باشد. بحث بی‌انگیزه بودن مدیران دستگاه‌ها برای اجرای اقدامات نیز می‌تواند دلیل دیگری باشد. هر کدام از این دلایل یک مسیر خاص خود را می‌طلبد.

برگزاری جلسه شورای سیاست‌گذاری پایتخت نهج‌البلاغه ایر ان

دومین جلسه شورای برنامه‌ریزی طرح ملی پایتخت نهج‌البلاغه ایران سه‌شنبه، ۲۳ دی‌ماه با حضور عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد و دیگر اعضای این شورا برگزار شد. دستور کار این جلسه بررسی برنامه‌های پیشنهادی دبیرخانه دائمی نهج‌البلاغه بود. فقهی‌زاده در سخنانی با اشاره به نهایی‌سازی اقدامات کلان اجرایی در حوزه فرهنگ نهج‌البلاغه و امیرالمؤمنین(ع) در دومین جلسه شورای برنامه‌ریزی طرح ملی پایتخت نهج‌البلاغه، گفت: این اقدامات بعد از تصویب، مبنای کار حوزه‌های گوناگون تا پایان سال ۱۴۰۰ قرار خواهد گرفت.

آغاز ساماندهی داوران مسابقات قرآن

فراخوان مرحله اول طرح ملی سامان‌دهی و ارتقای داوران مسابقات قرآن کریم (سنجش و ارزیابی) در دو بخش بانوان و آقایان از سوی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه سه‌شنبه، ۲۳ دی‌ماه منتشر شد. همچنین چهارشنبه، ۲۴ دی‌ماه و همزمان با شروع ثبت نام در این طرح، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه ضمن تشریح جزئیات طرح ملی ساماندهی داوران مسابقات قرآن و مهلت ثبت نام تا ۲۴ بهمن‌ماه گفت: این طرح سه مرحله شامل؛ آزمون کتبی، داوری شبیه‌سازی شده و مصاحبه حضوری(شفاهی) دارد و نتایج نهایی آن تیرماه سال آینده اعلام خواهد شد.

اجرای پویش قرآنی تلاوت فاطمی به همت ایکنا

همزمان با ایام سوگواری حضرت فاطمه زهرا(س) و به همت خبرگزاری ایکنا، پویش «تلاوت فاطمی» در دو رده سنی ویژه کودکان و نوجوانان (زیر ۱۶ سال) و جوانان (۱۶ تا ۳۲ سال) برگزار می‌شود. علاقه‌مندان برای شرکت در این پویش می‌توانند با مراجعه به نشانی iqna.ir و کلیک بر روی بنر پویش قرآنی تلاوت فاطمی، یکی از پنج تصویر درج شده را ذخیره کرده و در اینستاگرام خود، پست و صفحه ایکنا را تگ یا منشن کنند. همچنین مخاطبان می‌توانند تلاوت خود از سوره مبارکه کوثر را به دایرکت اینستاگرام به نشانی iqnanews@ یا به iqnanewsadmin@ در تلگرام ارسال کنند.

برگزاری جلسه شورای سیاست‌گذاری معرفی روستای قرآنی ایران

دومین جلسه شورای سیاست‌گذاری انتخاب و معرفی روستای قرآنی کشور ۲۳ دی‌ماه با بررسی شیوه‌نامه آن برگزار و طی آن مقرر شد تا در سال اول، این طرح محدود به انتخاب یک روستا نشده و ۱۰ روستا انتخاب شود. حجت‌الله غلامعلی، معاون فرهنگی ـ اجتماعی مرکز مطالعات برنامه‌ریزی شهری و روستایی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در این‌ جلسه با طرح یک پیشنهاد در خصوص انتخاب روستا‌های برتر قرآنی از میان ۱۰ روستای انتخاب شده به صورت سالانه گفت: باید تلاش کنیم در کنار جامعه روستایی به جامعه عشایری هم توجه شود و خالی از لطف نیست که به ظرفیت عظیم فرهنگی و اجتماعی‌ این قشر از جامعه هم در بُعد قرآنی توجه شود؛ لذا عشایر را هم می‌توان در این ساختار دید و طرح را با عنوان روستا‌ها و عشایر قرآنی مطرح کرد.

آیین اختتامیه نهمین جشنواره حدیث ارتش برگزار شد

آیین اختتامیه نهمین جشنواره حدیث ارتش جمهوری اسلامی ایران ویژه فرزندان زیر ۱۵ سال کارکنان، 24 دی‌ماه با حضور با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین عباس محمدحسنی، نماینده ولی‌فقیه و رئیس سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش، امیرسرتیپ خلبان عزیز نصیرزاده، فرمانده نهاجا و سایر رؤسای ادارات نیروی زمینی، دریایی، پدافند هوایی و ستاد آجا به میزبانی نهاجا برگزار شد.

برگزاری جشنواره قرآنی دانشگاه پیام نور

مرحله کشوری بیست‌وچهارمین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشگاه پیام نور از سه‌شنبه، ۲۳ دی‌ماه به دو شیوه ویدئوکنفرانسی و نیز پخش فایل ضبط شده اجرای شرکت‌کنندگان برای داوران، آغاز شد و پنجشنبه، ۲۵ دی‌ماه در یزد به کار خود پایان داد. بر همین اساس نخستین روز این جشنواره به رقابت شرکت‌کنندگان در بخش آقایان اختصاص یافته و دو روز دیگر‌ نیز در بخش بانوان دنبال شد. همچنین مراسم اختتامیه این جشنواره ۳۰ دی‌ماه به صورت ویدئوکنفرانسی در شهر یزد برگزار می‌شود.

رویکرد تطبیقی و تتبع وسیع منابع در دایرةالمعارف قرآن لایدن

نشست علمی نقد و بررسی کتاب «دایرةالمعارف قرآن» ۲۳ دی‌ماه، با حضور مجید معارف، استاد دانشگاه تهران؛ نصرت نیل‌ساز، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس و حسین خندق‌آبادی، عضو هیئت علمی دایرةالمعارف اسلامی، در خبرگزاری قرآن برگزار شد. در ابتدای این نشست، مجید معارف،‌ ناظر محتوایی اثر، اظهار کرد: در سال ۱۳۹۲ دوستان ما در انتشارات حکمت موفق شدند جلد اول این اثر را منتشر کنند. در آن زمان در مورد ترجمه این کتاب دو نگاه وجود داشت. یک ‌عده‌ای مخالف ترجمه منهای نقد این اثر بودند. در مقابل، یک نظر دیگر این بود که این اثر ترجمه شود، بدون آنکه بر مطالب کتاب صحه گذاشته شود؛ مطالبی که به وسیله نویسندگان غربی یا اسلامی که از تفکر غربی تأثیر پذیرفته‌اند، مثل نصر حامد ابوزید، نگارش یافته است. پس این دیدگاه با ترجمه بدون دخل و تصرف کتاب موافق بود؛ به ویژه با توجه به جامعه هدفش که محققان و دانشجویان ارشد و دکتری هستند و خیلی اثرپذیری منفی نخواهند داشت، علاوه بر اینکه فضایی هم برای نقد ایجاد می‌شود.

انتهای پیام
captcha