لزوم شناسایی ظرفیت‌های جدید برای تعالی تعلیم و تربیت
کد خبر: 3947655
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۱

لزوم شناسایی ظرفیت‌های جدید برای تعالی تعلیم و تربیت

مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه نگاه به مسئله تعلیم و تربیت باید آینده‌نگرانه باشد، گفت: برای تعالی دستگاه تعلیم و تربیت باید ظرفیت‌های جدید را پیدا کنیم و از این ظرفیت‌ها در راستای توسعه بهره‌مند شویم.

به گزارش ایکنا از چهارمحال و بختیاری، فرحناز قائدامینی، مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری بختیاری ۲۴ دی‌ماه در جلسه شورای آموزش و پرورش استان به‌مناسبت بزرگداشت شوراهای آموزش و پرورش در کشور با حضور معاون اول رئیس‌جمهور به‌صورت ویدئو کنفرانس، با اشاره به اینکه آموزش و پرورش  یک نهاد فرابخشی و فراگیر است، اظهار کرد: مقدرات این دستگاه بدون همکاری و مساعدت دیگر نهادها و سازمان‌های مسئول محقق نمی‌شود، وجود ساختار شوراهای آموزش و پرورش با حضور مدیران ارشد استانی موجب می‌شود مشارکت فکری و امکانات محلی برای حل مشکلات به‌کار گرفته شود.

مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری افزود: اگر مدیران کل به این باور برسند که نهاد تعلیم و تربیت پویا و موثر در کیفیت کار تخصصی آن‌ها است، قطعاً مرزی بین دستگاه اجرایی خود و دستگاه تعلیم و تربیت قائل نمی‌شوند.

وی با بیان اینکه نگاه به مسئله تعلیم و تربیت باید آینده‌نگرانه باشد، گفت: برای تعالی دستگاه تعلیم و تربیت باید ظرفیت‌های جدید را پیدا کنیم و از این ظرفیت‌ها در راستای توسعه بهره‌مند شویم، اگر قائل به ارزش‌های پایدار فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی باشیم، حتما تلقی مهمی از آموزش و پرورش خواهیم داشت.

قائدامینی تاکید کرد: درمان دردهای اقتصادی نظام تعلیم و تربیت نیازمند تزریق اعتبار است و باید این اعتبارات بهینه مورد استفاده قرار بگیرد، خوشبختانه مردم نسبت به دستگاه تعلیم و تربیت اعتماد خوبی دارند و این مسئله بسیار راهگشا است.

مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه قوانین مربوط به شوراهای آموزش و پرورش در استان‌ها باوجود ضمائم و پیوست‌های متعدد نیازمند یک بازنگری جامع است، اظهار کرد: برخی موارد قانونی در این شوراها با قوانین برنامه توسعه پنج ساله کشور مغایرت دارد.

وی افزود: به‌طور مثال برای ساماندهی و بهینه‌سازی بخشی املاک آموزشی و تربیتی به وزارت آموزش و پرورش اجازه داده شده در این راستا بنا بر مصوبه عالی شهرسازی اقدام کند، اما امکان تغییر کاربری این املاک وجود ندارد و این مسئله مغایر با مصوبات عالی شهرسازی است.

قائدامینی در خصوص رهن و اجاره املاک مازاد آموزش و پرورش به موسسان مدارس غیردولتی، عنوان کرد: ۹۰ درصد مالکان این مدارس فرهنگیان هستند و طبق قانون منع مداخله کارکنان دولت، امکان واگذاری به این اشخاص وجود ندارد، بنابراین نیاز است فرهنگیان از این بخش که مرتبط با فعالیت تخصصی آن‌ها است، مستثنی شوند.

مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری تأکید کرد: برای وصول برخی درآمدها به ادارات آموزش و پرورش استان‌ها اجازه داده شده است که اماکن و مکان‌های آموزشی خود را در زمان‌هایی که استفاده نمی‌کنند جهت بهره‌برداری آموزشی به‌صورت موقت اجاره دهند، نیاز است این قید فعالیت‌های آموزشی برداشته شود تا بتوان از این مصوبه استفاده بهینه‌تری کرد.

وی در خصوص بازگشایی مدارس در مناطق زرد و آبی، گفت: فعالیت کادر آموزشی در ایام کرونا در مدارس براساس بخشنامه‌های اداری و استخدامی صورت می‌گرفت، از ابتدای بهمن مدارس در مناطق زرد و آبی بازگشایی می‌شوند.

قائدامینی بیان کرد: دانش‌آموزان پایه اول و دوم ابتدایی با رعایت پروتکل‌ها و حداکثر ظرفیت هر کلاس ۱۰ نفر در مدارس حضور پیدا می‌کنند و مابقی دانش‌آموزان نیز طبق برنامه‌ریزی شورای مدرسه در مدارس حضور پیدا می‌کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری توضیح داد: دانش‌آموزان هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش در کلاس‌های کارورزی و مهارتی به‌صورت حضوری شرکت می‌کنند، در ایام شیوع کرونا در مناطق محروم که امکان برگزاری کلاس به‌صورت مجازی وجود نداشت، کلاس‌ها حضوری برگزار شد.

وی بیان کرد: همچنین یک اطلس از وضعیت زیرساخت‌های آموزشی در چهارمحال و بختیاری تهیه شده است و در این اطلس مشخص شده است که کدامیک از دانش‌آموزان به چه روشی برای آموزش در ایام کرونا دسترسی دارند.

انتهای پیام
captcha