تحکیم فرهنگ برگرفته از قرآن؛ رسالت مشترک حوزه و دانشگاه
کد خبر: 3941962
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۷

تحکیم فرهنگ برگرفته از قرآن؛ رسالت مشترک حوزه و دانشگاه

نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال‌وبختیاری با تأکید بر اینکه حوزه و دانشگاه باید در پی تحکیم فرهنگ برگرفته از قرآن و اسلام و معارف الهی باشند، افزود: نباید به بهانه نگاه جهانی و بین‌المللی یا نگاه روز، فرهنگ بیگانه را که در تضاد با معارف قرآن است، تقویت کنیم و راه نفوذ را باز کنیم.

تحکیم فرهنگ برگرفته از قرآن؛ رسالت مشترک حوزه و دانشگاه

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، همایش مجازی «حوزه و دانشگاه» و افتتاح «رویداد گفتمان حوزه و دانشگاه»، امروز ۲۹ آذرماه، به همت سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی استان و با حمایت و مشارکت مرکز فرهنگی - دانشجویی امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی جهاد دانشگاهی، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه استان و با حضور روسای دانشگاه‌ها و مدیران حوزه علمیه سراسر استان در دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در استان و به صورت همزمان در شهرستان‌های استان برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام، نماینده ولی‌فقیه در استان در این همایش با اشاره به اینکه مفهوم وحدت حوزه و دانشگاه آن‌گونه که باید و شاید در اذهان حوزویان و دانشگاهیان نهادینه نشده است، اظهار کرد: اگرچه سال‌ها از لزوم توجه به وحدت حوزه و دانشگاه می‌گذرد و تعاریف خوبی که غالباً اصول‌مند و نزدیک به مقصد هستند، ارائه می‌شود اما هنوز تا رسیدن به اهداف وحدت حوزه و دانشگاه فاصله زیادی وجود دارد و خلأ این موضوع احساس می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از راهکارهای تحقق وحدت حوزه و دانشگاه این است که جمع‌هایی از دو نهاد در سطوح استانی و ملی شکل گیرد که در کنار هم بنشینند و با تبادل تعاریف و راهکارها، برنامه‌های عملی را در این باره در دستور کار قرار دهند، البته نهادهایی مانند شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در این مسیر گام‌هایی برداشته‌اند اما تحقق وحدت حوزه و دانشگاه باید از طریق یک مجموعه متولی مستقل با اختیارات و ظرفیت‌ها و چهره‌های نخبگانی شکل گیرد تا بتوان به اهداف دست یافت.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان، گفت: در استان ما، این جمع را می‌توان با دبیری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان شکل داد تا نظریات و راهکارها را بررسی کنند و دیدگاه‌های گوناگون را از زوایای مختلف تبادل کنند و بتوانیم تا سال آینده خروجی‌های عملی خوبی از این اقدام شاهد باشیم.

نکونام افزود: همچنان که مقام معظم رهبری نیز همواره تأکید دارند، همه باید به دنبال تقویت ایمان باشند، به‌ویژه مجموعه‌های فعال فرهنگی و علمی باید بتوانند جامعه را بر مدار ایمان قرار دهند تا بتوان با تربیت نسل جوان ایمانی و انقلابی مسئولیت جامعه‌سازی را در آینده به آنان سپرد، بنابراین این نهادها باید برای تقویت ایمان در جامعه برنامه جدی داشته باشند.

وی اسلام ارائه شده با رهبری امام خمینی(ره) و جانفشانی شهدا را نشأت گرفته از وحی دانست و توضیح داد: اسلامی غیر از این اسلام، سکولار است و نمی‌تواند جامعه‌ساز ایمانی باشد، هر اسلامی بجز اسلام ارائه شده از سوی انقلاب اسلامی عین تفرقه است و سبب جدایی دین از علم می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان، گفت: لبه تیز برنامه‌های حوزه و دانشگاه باید تحکیم پایه‌های نظام اسلامی باشد، بنابراین توجه به ارزش‌ها و محتوای نظام اسلامی یعنی ولایت‌فقیه، ارزش‌های ناب دینی و اخلاقی باید مد نظر این دو نهاد علمی و فرهنگی باشد.

نکونام با تأکید بر اینکه حوزه و دانشگاه باید در پی تحکیم فرهنگ برگرفته از قرآن و اسلام و معارف الهی باشند، افزود: نباید به بهانه نگاه جهانی و بین‌المللی یا نگاه روز، فرهنگ بیگانه را که در تضاد با معارف قرآن است، تقویت و راه نفوذ را باز کنیم، با فرهنگ بیگانه به هر شکل ممکن باید ستیزه کرد.

امام جمعه شهرکرد با بیان اینکه مکتب اسلام هیچ کمبودی در زمینه فرهنگ و آداب ندارد، ادامه داد: نباید با داشتن این فرهنگ جامع و غنی، به فرهنگ بیگانه چشم بدوزیم بلکه باید در پی تحکیم پایه‌های فرهنگ برگرفته از قرآن و معارف الهی باشیم.

نکونام وظیفه حوزه و دانشگاه را دامن گشودن به روی جوانان دانست و تصریح کرد: امروز ما چه از سوی افکار مسموم داخلی و چه از جانب دشمنان، با امواج گسترده تبلیغات علیه حوزه و روحانیت و نهادهای حوزوی روبرو هستیم، امروز نگاه به جوانان یک مسئله راهبردی و کلیدی است که دانشگاه و حوزه این رسالت را بر عهده دارند، شهید مفتح نیز اهمیت این موضوع را درک کرد و توانست برای جوانان در آن مقطع ظلمانی پناه در حوزه و دانشگاه باشد.

یادآور می‌شود، در پایان این جلسه مقرر شد در راستای تمرکز عملی بر وحدت حوزویان و دانشگاهیان استان، دبیرخانه وحدت حوزه دانشگاه با مسئولیت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و نظارت دفتر ولی‌فقیه در استان تشکیل شود.

انتهای پیام
captcha