یلدای مجازی با پیوست سلامت
کد خبر: 3940926
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۰۵:۵۸

یلدای مجازی با پیوست سلامت

برای یلدای امسال توصیه می‌شود که اعضای خانواده‌ها و دوستان با برپایی دورهمی‌های خانوادگی مجازی و ارتباط تصویری، یلدایی متفاوت را با حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی تجربه کنند.

یلدا سنتی دیرپا با قدمتی چهار هزارساله است که ایرانیان به پاسداشت طولانی‌ترین و تاریک‌ترین شب سال دور هم جمع می‌شوند و جشن و سرور و شعرخوانی و قصه‌گویی برپا می‌کنند. در سال‌های اخیر با گسترش و نفوذ فضای مجازی در روابط خانوادگی، روانشناسان و جامعه‌شناسان همواره توصیه می‌کنند که مردم لااقل برای ساعاتی در دورهمی‌های شب یلدا گوشی‌های خود را کنار بگذارند و از فرصت حضور در کنار یکدیگر لذت ببرند اما یلدای امسال ویروس منحوس کرونا که بسیاری از خانواده‌ها را داغدار و بسیاری دیگر را گرفتار مشکلات اقتصادی و بیکاری و تورم شدید کرده است، همچنان بی‌رحمانه می‌تازد و افقی نامعلوم را پیش روی ما گشوده است.

امسال برخلاف هر سال، استفاده از فضای مجازی به جای حضور فیزیکی و برپایی یلدای مجازی تنها راهکار مهار کرونا و پیشگیری از آغاز موج چهارم در شرایط حاد زمستانی است؛ کشور هنوز درگیر موج سوم این بیماری مرموز است و طبق اعلام مسئولان علوم پزشکی استان با طرح رنگ‌بندی شهرها و اعمال محدودیت‌های سه هفته اخیر در حال خروج از موج سوم هستیم.

در یلدای امسال گوشی‌های هوشمند کنار گذاشته شوند و توصیه می‌شود که اعضای خانواده‌ها و دوستان با برپایی دورهمی‌های خانوادگی مجازی و ارتباطات تصویری، یلدایی متفاوت را با پیوست سلامتی یعنی به دور از حضور در کنار هم و با فاصله‌گذاری اجتماعی تجربه کنند. مسئولان و کارشناسان بهداشت و درمان از ابتدای شیوع کرونا، برپایی مراسم و مهمانی‌های خانوادگی را یکی از عوامل اصلی افزایش تکثیر ویروس دانسته و پیوسته بر پرهیز از تشکیل این دست دورهمی‌ها تأکید کرده‌اند؛ با نزدیک شدن به آیین سنتی شب یلدا توجه مردم به این توصیه‌ها بیش از پیش ضروری است تا با همدلی و همراهی همگانی بتوانیم با یک‌جانشینی و عدم برگزاری تجمعات خانوادگی از گسترش زنجیره انتقال ویروس جلوگیری کنیم.

سیدراشد جزایری، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به آغاز محدودیت‌های کرونایی از ابتدای آذر ماه در استان، اظهار کرد: پس از سه هفته، شاهد نتایج مثبت و ملموس این محدودیت‌ها هستیم و موارد ابتلای سرپایی، بستری و فوتی ناشی از بیماری کووید۱۹ در استان کاهش یافته و حتی روز بدون فوتی نیز داشتیم. این تجربه نشان می‌دهد که کاهش تجمعات و خالی شدن معابر پرتردد از جمعیت و کاهش مراجعه مردم به بازار به میزان قابل توجهی در بهبود شرایط دشوار کرونایی تأثیرگذار است.

جزایری با ذکر اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید به یک رفتار در مردم تبدیل شود، تصریح کرد: با توجه به در پیش بودن شب یلدا از مردم درخواست می‌شود که برای تداوم این آمار مسرت‌بخش و کاهش افراد گرفتار کرونا، دورهمی‌های شب یلدا را حذف کنند و همچنان استفاده دائمی و صحیح از ماسک، حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی، پرهیز از تجمعات فیزیکی را مد نظر قرار بدهند. امسال مراسم شب یلدا را مجازی برگزار کنیم چرا که حضور در دورهمی‌ها احتمال شیوع بیماری را از افراد ناقل ویروس به افراد سالم جامعه به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با بیان اینکه در اعمال محدودیت‌های کرونایی از ابتدای آذرماه، ۹۶ درصد کسبه و بازاریان با این طرح همکاری کردند، ادامه داد: این رقم درباره اماکن مذهبی و فرهنگی ۸۰ درصد و آموزش و پرورش و حوزه‌های علمیه ۷۵ درصد بود؛ آمار بهبودیافته و نزولی شکننده است و هر لحظه امکان دارد با افزایش تعداد مراجعان و موارد ابتلا مواجه شویم.

وی همکاری مردم را در موقتی یا پایدار بودن وضعیت کاهنده ابتلا به کرونا شرط اصلی دانست و گفت: اگر حفظ ضوابط بهداشتی در پنج حیطه مشخص شده از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا یعنی حوزه‌های اداری، تجاری، آموزشی، فرهنگی - مذهبی و تردد، به‌ویژه با نزدیک شدن به شرایط حاد در زمستان رعایت شوند قطعاً باز روند نزولی آمار مبتلایان کرونا را شاهد خواهیم بود.

این بیت سعدی «با همه دردم امید درمانست/ که آخری بود آخر شبان یلدا را»، شاید نویددهنده پایان رنج‌ها پس از طولانی‌ترین شب سال باشد که قطعاً همراهی عمومی و درایت مردم برای پرهیز از دورهمی‌های این شب در تحقق این مهم نقشی اساسی ایفا خواهد کرد‌.

انتهای پیام
captcha