روند کاهشی سیر شیوع کرونا در چهارمحال‌وبختیاری
کد خبر: 3938758
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۰
شیرانی خبر داد:

روند کاهشی سیر شیوع کرونا در چهارمحال‌وبختیاری

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: سیر شیوع بیماری نسبت به دو هفته گذشته در استان روند کاهشی پیدا کرده است، همچنین سیر بیماران سرپایی، بستری و موارد فوتی نزدیک به ۲۵ درصد کاهش داشته است.

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، مجید شیرانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، امروز ۱۲ آذرماه، در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا با اشاره به محدودیت‌های اجرا شده از ابتدای آذرماه در استان، اظهار کرد: سیر شیوع بیماری نسبت به دو هفته گذشته روند کاهشی پیدا کرده و همچنین نسبت به دو هفته گذشته روند بیماران سرپایی، بستری و موارد فوتی، نزدیک به ۲۵ درصد کاهش داشته است.

وی ادامه داد: باتوجه به محدودیت‌های اجرا شده در دو هفته گذشته در حال حاضر شهرستان‌های شهرکرد، فارسان، بروجن، لردگان، خانمیرزا و اردل در وضعیت نارنجی، شهرستان‌های کوهرنگ و بن در وضعیت زرد و شهرستان‌های کیار و سامان در وضعیت قرمز قرار گرفتند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با بیان اینکه تاکنون ۶۳۸ بیمار جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست دادند، گفت: تا روز گذشته از ۵۴ هزار و ۷۶۷ بیمار مشکوک به کرونا نمونه‌گیری انجام شد که از این تعداد ۲۰ هزار و ۴۰۴ بیمار مثبت شناسایی و ۳۵۲۳ نفر در مراکز درمانی بستری شدند.

شیرانی افزود: ۵۴.۹۲ درصد مبتلایان در رده سنی ۱۶ تا ۴۵ سال قرار دارند، طبق آمارها درصد موارد فوتی ناشی از کرونا در بین موارد بستری ۵.۱ درصد در کشور  و این عدد در استان سه درصد است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به اینکه ابزار لازم برای انجام تست سریع  کرونا وارد استان شده است، بیان کرد: از روز شنبه تست سریع در استان انجام می‌شود، از هفته آینده همچنین باید محدودیت‌ها خاص و هدفمند باشد. در گام اول، بیماران شناسایی شده ایزوله و افرادی که با بیمار تماس نزدیک داشته‌اند قرنطینه شوند.

وی با بیان اینکه از ورود افراد مبتلا به بیماری کرونا به تجمعات باید جلوگیری شود، تصریح کرد: از روز شنبه می‌توانیم اطلاعات بیماران کرونایی را در اختیار دستگاه‌های اجرایی و ارگان‌ها قرار دهیم تا با استفاده از کدملی از ورود آن‌ها به این مکان‌ها جلوگیری شود، این مسئله در ۱۵ اداره بزرگ استان اجباری است و سایر دستگاه‌ها نیز می‌توانند داوطلبانه این کار را انجام دهند.

شیرانی گفت: باید ورود همراه برای بیماران در بخش‌های کرونایی ممنوع باشد، اما زیرساخت لازم برای این کار وجود نداشت، خوشبختانه گروه‌های جهادی و گروه‌های دواطلب دانشجویی برای این کار ساماندهی شده‌اند، اما باید بحث بیمه این افراد حل شود، می‌توان از کمک‌های مردمی دانشگاه علوم پزشکی و یا سایر محل‌ها اقدام کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به اینکه اخبار مربوط به واکسن در کشور و جهان امیدبخش است، بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود در ابتدای سال ۱۴۰۰ واکسن کرونا وارد کشور شود.

تیم‌های سلامت در ۱۴۵ محله فعال شده‌اند

در ادامه، جلسه سیدراشد جزایری، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به اینکه ۳۴ تیم نظارتی برای نظارت بر مصوبات و محدودیت‌های ستاد کرونا در استان سازماندهی شد، اظهار کرد: در همین راستا در دو هفته گذشته ۲۵ هزار بازدید مشترک از سوی تیم‌های نظارتی صورت گرفت، ۹۵ پرونده قضایی تشکیل و ۴۷ مورد پلمب در شهرستان‌های شهرکرد، کیار، بروجن و فارسان انجام شد.

وی با بیان اینکه ۴۳۰ محله در طرح شهید سلیمانی در استان شناسایی شده، اما امکان افزایش تعداد محلات به ۴۵۰ محله وجود دارد، افزود: تیم‌های سلامت در ۱۴۵ محله فعال شده‌اند و تا پایان آذرماه مابقی تیم‌ها نیز فعال شدند.

جزایری ادامه داد: تیم‌های حمایتی، نظارتی و مراقبتی در طرح شهید سلیمانی تا ۹۰ درصد ساماندهی شده‌اند، در اجرای این طرح نیازمند تامین منابع مالی و تجهیزات هستیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گفت: میزان رعایت محدودیت‌ها در ادارات 98 درصد، در بخش تجاری، بازرگانی و خدماتی 95 درصد، در بخش آموزشی 75 درصد، بخش فرهنگی و اجتماعی 90 درصد و در ترددها 75 درصد بوده است.

وضعیت بیماری کرونا شکننده است

همچنین در این جلسه فریدون رحمانی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به کاهش موارد بستری، سرپایی و فوتی ناشی از کرونا، اظهار کرد: از ابتدای شیوع بیماری کرونا ۹۶۰۰ بیمار مشکوک و مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان بستری شدند که پاسخ تست ۴۱۶۳ بیمار مثبت بود.

وی با بیان اینکه در اردیبهشت و مردادماه سال‌جاری نیز نمودار ابتلا به کرونا سیر نزولی داشت اما مجدد این سیر صعودی شد، گفت: وضعیت شیوع کرونا شکننده است، اگر مردم محدودیت‌ها را جدی نگیرند، امکان افزایش موارد بیماری وجود دارد، تصمیمات ستاد کرونا نیز در وضعیت آینده تأثیرگذار است.

انتهای پیام
captcha