هدایت کمک‌ خیران به سمت ساخت مسکن معلولان در چهارمحال‌وبختیاری
کد خبر: 3938733
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۳

هدایت کمک‌ خیران به سمت ساخت مسکن معلولان در چهارمحال‌وبختیاری

مدیرکل بهزیستی چهارمحال‌وبختیاری گفت: پیگیری برای مشکلات مسکن جامعه معلولان استان در تعامل و تفاهم‌نامه با بسیج سازندگی، بنیاد مسکن و قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) وجود دارد و تلاش می‌شود کمک‌های خیران به سمت ساخت مسکن معلولان سوق داده شود.

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، نرگس عسگری چالشتری، مدیرکل بهزیستی استان،  امروز 12 آذرماه، در آستانه روز جهانی معلولان، در نشست خبری با اصحاب رسانه استان با اشاره به دوران کرونا و در پیش داشتن دوران پساکرونا، اظهار کرد: با توجه به شرایط امروز جوامع بشری، امسال شعار روز جهانی معلولان «ساخت جهان پس از کرونا برای افراد معلول به‌شیوه فراگیر، دسترس‌پذیر و پایدار» انتخاب شده است که امیدواریم دوران پساکرونا خیلی زود فرا برسد و بهزیستی نیز بتواند با پایبندی به این اصول دنیای بهتری  برای جامعه هدف و معلولین فراهم آورد.

وی با بیان اینکه برخی قوانین حمایت از معلولان باید در دستگاه‌های مختلف اجرا شود، افزود: بر این اساس، همه دستگاه‌ها مکلف هستند که ساعات کاری شاغلان دارای معلولیتِ شدید و غیرشدید را به مدت ۱۰ ساعت در هفته کاهش دهند، این امکان برای مادران و همسران افراد دارای معلولیت که در دستگاه‌ها مشغول کار هستند نیز با میزان ساعات کمتری، صادق است که متأسفانه بسیاری از مدیران از این قانون حمایتی آگاه نیستند و می‌طلبد که در هفته معلولان به این مبحث پرداخته شود.

تشریح قالب‌های خدمت‌رسانی به معلولان

عسگری در تشریح قالب‌های خدمت‌رسانی به معلولان، گفت: نخست مؤسسات زیر مجموعه بهزیستی هستند که خدماتشان در قالب کار درمانی و گفتار درمانی و نیز پرداخت مستمری‌ها صورت می‌گیرد؛ بخش دیگر خدمات در قالب فعالیت‌های بین‌بخشی به معلولان ارائه می‌شود که مهم‌ترین مصداق آن در حوزه مناسب‌سازی معابر عمومی و مبلمان شهری است که از طریق کمیته مناسب‌سازی با مسئولیت استاندار و مشارکت نهادهایی مانند شهرداری‌ها و غیره و با نظارت سازمان بهزیستی پیگیری می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان، بیان کرد: یکی دیگر از خدمات بین‌بخشی بهزیستی امور سالمندان است که به دلیل اهمیت موضوع مسئولیت آن بر عهده استانداری است؛ همچنین تشکل‌هایی مانند جامعه معلولان، جامعه نابینایان، جامعه ناشنوایان و ... مشغول فعالیت هستند که امور صنفی را پیگیری می‌کنند.

عسگری با ذکر اینکه معلولان نیز شهروند این جامعه و از حقوق شهروندی برخوردار هستند، افزود: بنابراین ساختارها و زیرساخت‌های جامعه باید به‌گونه‌ای باشد که معلولان بتوانند از تمامی حقوق شهروندی بهره‌مند شود و معلولیت سبب محرومیت از حقوق شهروندی نباشد.

۳۰ درصد معابر استان مناسب‌سازی شده‌اند

وی با بیان اینکه حدود ۳۰ درصد معابر استان برای معلولان مناسب‌سازی شده است، ادامه داد: باوجود کسب رتبه نخست کشوری در مبحث مناسب‌سازی در سال ۹۸، منکر کم‌ وکاستی‌ها نیستیم و هنوز ۷۰ درصد معابر نیاز به مناسب‌سازی دارند؛ تنوع معلولیت افراد جامعه هدف سبب کندی کار می‌شود چرا که باید بتوان بر حسب شرایط تمامی معلولان مناسب‌سازی را محقق کرد که برای این مهم تلاش می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان با بیان اینکه خوشبختانه شمار زیادی از معلولان استان چهره‌های موفقی در زمینه‌های گوناگون قرآنی، هنری، ورزشی، علمی و ... هستند، تصریح کرد: از جمله می‌توان از چهره‌های متعدد مدال‌آور پارا اُلمپیکی، حافظان کل قرآن کریم، قهرمانان ورزشی، اساتید دانشگاه و هنرمندان فراوانی نام برد که در حوزه خود افراد موفقی هستند و بهزیستی نیز با اختصاص حمایت‌ها، تأمین تجهیزات، اهدای جوایز و تشویق و تکریم از این افراد حمایت می‌کند.

عسگری با اشاره به پیشرفت علم در امکان تشخیص معلولیت نوزاد پیش از تولد، بیان کرد: تشخیص معلولیت پیش از تولد از چند سال قبل امکان‌پذیر است و در اختلالات واضح کروموزومی امکان تشخیص معلولیت پیش از تولد تا حدود زیادی وجود دارد اما معلولیت‌های ژنتیکی خود را نشان نمی‌دهند لذا این آزمایشات درباره اختلالات ژنتیکی کاربرد ندارد.

راه‌های انتقال مطالبات معلولان به مسئولان

مدیرکل بهزیستی استان در پاسخ به این پرسش خبرنگار ایکنا که آیا امکان تعامل بهزیستی با معلولان و فرصت بیان مشکلات و مطالبه‌گری برای این قشر وجود دارد یا خیر، گفت: بخشی از معلولان استان در بخش‌های مختلف بهزیستی یا دیگر نهادها مشغول به کار هستند و طبیعتاً این افراد نمایندگان معلولان و انتقال‌دهنده مشکلات به مسئولان هستند؛ از دیگر سو تشکل‌های گوناگونی در قالب جامعه نابینایان، جامعه ناشنوایان و ... به‌صورت پویا و فعال مشغول فعالیت هستند که از این طریق نیز ارتباط جامعه معلولین با مسئولان امکان‌پذیر است.

عسگری ادامه داد: همچنین بنده در طی ماه‌های اخیر دیدارهای جداگانه‌ای با گروه‌های گوناگون معلولین استان داشته و مطالبات و مشکلات آنان شنیده شده است و امکان بیان مطالبات به‌صورت مستقیم با مدیرکل وجود دارد و بخش عمده‌ای از مراجعان بهزیستی افراد دارای معلولیت هستند که تا حد توان شنونده و پیگیر مطالبات آنان هستیم.

وی با اشاره به پیگیری جدی قانون سهمیه سه‌درصدی استخدام معلولان تحصیل‌کرده و توانمند در ادارات، تصریح کرد: در همین راستا طی ماه‌های اخیر، دیدارهای متعددی با مدیران کل دستگاه‌های گوناگون و نیز دیداری با استاندار انجام و بر این مهم تأکید شده است‌. همچنین برای پیگیری تسهیلات گوناگون مسکن، اشتغال و ... معلولان با بانک‌های عامل تعاملاتی انجام شده است.

پیشنهاد حذف شرط سنی استخدام معلولان

عسگری گفت: در سال ۹۹، پیش‌بینی ایجاد اشتغال برای ۱۳۵۹ نفر بود که اعتبار ۵۰ میلیارد تومان به این امر اختصاص یافت و ۴۲ میلیارد تومان محقق شد که تاکنون یک‌هزار صد مورد اشتغال ایجاد شده است.

مدیرکل بهزیستی استان با اشاره به وضعیت نامطلوب اشتغال در استان، گفت: مشکل بیکاری در استان برای معلولان بیش از افراد بدون معلولیت مشهود است و معلولانی که از تحصیلات عالی نیز برخوردار هستند، شرایط کاری خوبی در استان برایشان مهیا نیست و در بسیاری از موارد، پس از پایان تحصیلات، شرایط سنی استخدام از آنان سلب می‌شود لذا در نظر داریم در سفر پیش روی رئیس مجلس به استان پیشنهاد حذف شرط سنی استخدام برای معلولان را مطرح کنیم.

وی با یادآور شدن مسکن و اشتغال به‌عنوان دو مشکل عمده معلولین، بیان کرد: پیگیری برای مشکلات مسکن جامعه هدف نیز طی تعامل و تفاهم‌نامه با بسیج سازندگی، بنیاد مسکن و قرارگاه خاتم‌الانبیا وجود دارد و تلاش می‌شود که کمک‌های خیری به سمت ساخت مسکن معلولان سوق داده شود.

انتهای پیام
captcha