ترور دانشمندان مصداق فتنه‌گری دشمن است / بصیرت؛ نیاز امروز جامعه
کد خبر: 3937955
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۱

ترور دانشمندان مصداق فتنه‌گری دشمن است / بصیرت؛ نیاز امروز جامعه

مسئول نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال‌وبختیاری ترور دانشمندان را مصداق فتنه‌گری دشمن دانست و گفت: دشمن کسانی را از قبیل علما و دانشمندان هدف قرار می‌دهد و با از بین بردن آنان تلاش می‌کند که زیرساخت‌های جامعه را از پایه و اساس دچار اختلال کند و این امر مصداق فتنه‌گری است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین صغیرا، مسئول نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال‌وبختیاری، در گفت‌وگو با ایکنا‌‌ از چهارمحال‌وبختیاری، با اشاره به اینکه قتل در آموزه‌های قرآنی به‌ صورت مبنایی طرد شده است، اظهار کرد: اسلام اجازه توهین و ناسزا و کشتن افراد بی‌گناه را چه در شرایط عادی و چه در جنگ نمی‌دهد و در آیه ۱۹۰ سوره مبارکه بقره «وَلَا تَعْتَدُوا ۚ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ» مسلمانان را از تعدی و تجاوز بازمی‌دارد.

وی ادامه داد: ترور در اسلام به‌عنوان فعالیتی مجرمانه شناخته می‌شود چرا که ناهنجاری فردی و اجتماعی را به دنبال دارد؛ در واقع کسی که اقدام به ترور می‌کند در وهله اول خودش دچار ناهنجاری‌های فردی می‌شود و از سوی دیگر ترور، جامعه را مختل و از شرایط عادی خارج می‌کند. افراد جامعه مانند زنجیری به هم پیوسته در کنار هم زندگی می‌کنند و اگر برای یکی از حلقه‌های زنجیر مشکلی پیش بیاید وجه اجتماعی این زنجیره به چالش کشیده می‌شود.

صغیرا با ذکر اینکه ترور از حیث حقوقی نیز یک فعالیت مجرمانه به‌شمار می‌رود، تصریح کرد: این بدان معناست که قوانین و عواقبی بر مجرمان جاری است تا نتوانند آزادانه در جامعه رفت و آمد کنند. در اسلام دین رحمت و مهربانی، هیچگاه به ترور افراد به معنای امروزی آن، توصیه نشده است؛ البته خداوند برای ادب کردن کسانی که غده سرطانی هستند و جوامع را با زیر پا گذاشتن حدود الهی به سمت ناهنجاری سوق می‌دهند، دستوراتی داده است که در فقه نیز مشخص است. قرآن کریم نیز در چندین آیه مسلمانان را از تعدی به حدود الهی برحذر داشته است.

ضرورت همسو شدن جامعه در مقابله با تعدی به حدود الهی

صغیرا گفت: اگر ترور در جامعه اسلامی اتفاق افتاد، آحاد مردم جامعه باید به‌صورت همسو این اقدام را محکوم کنند چرا که در جامعه اسلامی تعدی و تجاوز به احکام اسلامی پذیرفته نیست و باید در مقابل کارهایی که جامعه را مختل می‌کند و به سمت ناهنجاری پیش می‌برد، ایستادگی کرد.

وی با اشاره به حادثه تلخ ترور دانشمند ایرانی شهید محسن فخری‌زاده، افزود: در چنین شرایطی، علاوه بر مردم که باید برای محکومیت این تجاوز آشکار صف بکشند، دولتمردان نیز باید در وهله نخست در مقابل این ناهنجاری علنی بایستند و آن‌ را نهی و محکوم کنند، سپس افراد دخیل را شناسایی و حدود الهی را در مورد آنان اجرا کنند. همچنان که مقام معظم رهبری نیز در پیام تسلیتشان به مناسبت شهادت شهید فخری‌زاده، بر «مجازات قطعی عاملان و آمران این جنایت» تأکید دارند.

مسئول نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه علوم پزشکی گفت: مسئولان و مدیران هر جامعه‌ای اعم از اسلامی و غیر اسلامی وظیفه دارند که از سوق یافتن جامعه به سمت ناهنجاری جلوگیری کنند و اگر کشوری ترور را محکوم کرد و چه بسا برای کمک به جامعه آسیب‌دیده تلاش کرد، پیداست که این کشور در جهت اهداف انسانی جوامع پیش می‌رود. اما کشورهایی که منافع خود را در این دست جنایات جستجو می‌کنند طبعاً از رخ دادن چنین اقداماتی متأثر نمی‌شوند.

صغیرا با بیان اینکه کشور ما کشوری اسلامی و تابع آموزه‌های قرآنی و مکتب اهل‌بیت(ع) است، افزود: در چنین جامعه‌ای مسئولان و مردم وظیفه دارند هر اتفاقی را که منجر به دور شدن از اسلامیت جامعه می‌شود محکوم و با آن مقابله کنند و جامعه را به سمت وفاق و اتحاد سوق دهند.

مقابله با دشمن در گرو رعايت حدود الهى است

وی گفت: جامعه‌ای که حدود الهی را رعایت و اجرا می‌کند، اجازه بی باک شدن را به دشمن نمی‌دهد، طبعاً اگر در مقابله با جنایات گذشته و ترور شخصیت‌های دانشمند اقدامات اساسی انجام و جدی‌تر و قوی‌تر برخورد می‌شد، شاید امروز دشمن جرئت و جسارت پا پیش گذاشتن و شهادت یک دانشمند و مهره ارزشمند دیگر را پیدا نمی‌کرد.

این مدرس حوزه و دانشگاه در استان با بیان اینکه اجرای احکام الهی در همه شئون و عرصه‌های جامعه ضروری است‌، ادامه داد: نه تنها در موضوع ترور شخصیت‌ها بلکه در تمامی حوزه‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و ... اگر تعدی به حدود الهی صورت بگیرد احکام باید اعمال شود؛ اگر نقض اجرای قوانین را که منبعث از آموزه‌های دین است، به مدد مدیریت قدرتمندانه نیروهای بازدارنده شاهد نباشیم، قطعاً جامعه مسیر صحیح را می‌یابد و اجازه تعدی و ناهنجاری به بیگانه نیز داده نمی‌شود.

صغیرا با استناد به آیه ۳۶ سوره توبه «قَاتِلُوا الْمُشْرِكِينَ كَافَّةً كَمَا يُقَاتِلُونَكُمْ كَافَّةً»، گفت: دستور قرآن کریم این است که نباید در برابر تعدی مشرکان کوتاهی صورت بگیرد چرا که هر گونه سکوت و کوتاهی سبب جری‌تر شدن دشمن می‌شود، علت اقدام دشمن به چنین جنایتی را باید در عکس‌العمل‌های قبلی خودمان در قبال این دست اقدامات جنایتکارانه جستجو کنیم، باید دید چه کاری را انجام ندادیم و چه سستی‌های در اجرای احکام الهی صورت گرفت که اجازه جسارت مجدد به دشمن داده شد.

فتنه‌گری دشمن‌ با ضربه به زیرساخت‌ها

مسئول نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه علوم پزشکی استان در تبیین مبحث فتنه‌گری دشمن‌، بیان کرد: در آیات ۲۱۷ و ۱۹۱ سوره مبارکه بقره، فتنه با دو تعبیر «أَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ» و «أَكْبَرُ مِنَ الْقَتْلِ» توصیف و محکوم شده که باید به هر طریق ممکن جلوی بروز آن گرفته شود، علت  زشت دانستن فتنه این است که قتل سبب سلب حیات از یک شخص می‌شود اما فتنه شرایط را برای ایجاد اقدامات مجرمانه بعدی مهیا و مطلوب می‌کند، درواقع دشمن از طریق فتنه، اوضاع جامعه را به سمت ناهنجاری پیش می‌برد و زیرساخت‌های فکری و فنی جامعه را از بین می‌برد تا به اهداف بعدی خود برسد.

صغیرا ترور دانشمندان را مصداق فتنه‌گری دشمن دانست و توضیح داد: دشمن کسانی را از قبیل علما و دانشمندان هدف قرار می‌دهد که با محو آنان از جامعه زیر ساخت‌های عظیمی را دچار اختلال کند و بخشی از فعالیت پیش‌رونده و موثر جامعه از حرکت بازایستد و چه بسا رو به زوال برود، به این ترتیب دشمن تلاش می‌کند زیرساخت‌های جامعه را از پایه و اساس دچار اختلال کند و این مصداق فتنه‌گری است.

این مدرس حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه باید در برابر فتنه‌ها با بصیرت عمل کرد، اضافه کرد: هر بخشی از جامعه از مسئولان گرفته تا مردم، در حد وظایف و توان خود باید در مقابل فتنه دشمن در داخل کشور مبارزه کنند که این مبارزه شامل شناسایی فتنه و علل و عوامل آن، راهکارهای خشکاندن ریشه‌های فتنه، اعلام انزجار و محکومیت این دست اقدامات جنایتکارانه و ... می‌شود؛ نباید دست روی دست گذاشت و منفعلانه عمل کرد.

صغیرا با بیان اینکه این دست جنایت‌های دشمن به همین موارد ختم نمی‌شود، بیان کرد: دشمن زیرساخت فکری ما را نشانه رفته است همچنان که در اوایل انقلاب نیز با به شهادت رساندن مطهری‌ها و بهشتی‌ها در پی مختل کردن حرکت فکری جامعه بود، امروز نیز با به شهادت رساندن دانشمندان ما در صدد مختل کردن حرکت علمی جامعه اسلامی هستند. شهید فخری‌زاده نیز از جهادگران علمی کشور بودند که به همراه تیمشان به‌ویژه در جبهه علمی مقابله با کرونا به دستاوردهای خوبی دست یافته بودند و شهادت این شخصیت علمی و فرهنگی با هدف مختل کردن حرکت و ضربه زدن به پایه‌های علمی جامعه صورت گرفت.

انتهای پیام
captcha