تشریح طرح «قاری شهید محسن حاجی‌حسنی» در چهارمحال‌وبختیاری
کد خبر: 3937802
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۳

تشریح طرح «قاری شهید محسن حاجی‌حسنی» در چهارمحال‌وبختیاری

سرپرست اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری گفت: طرح «قاری شهید محسن حاجی‌حسنی» از حدود دو ماه قبل در راستای احصای مسائل و مشکلات حوزه قرآن و فعالیت‌های قرآنی در شهرها و روستاهای استان آغاز شد و سه اقدام اساسی در این‌باره در دستور کار قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوذر کارگر، سرپرست اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری، در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، در تشریح طرح «قاری شهید محسن حاجی‌حسنی»، اظهار کرد: این طرح از حدود دو ماه قبل در راستای احصای مسائل و مشکلات حوزه قرآن و فعالیت‌های قرآنی در شهرها و روستاهای استان آغاز شد و سه اقدام اساسی در این خصوص در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: اقدام اول، حضور در مراکز قرآنی و بازدید از مراکز و گفت‌وگو با مسئولان مؤسسات و خانه‌های قرآن شهری و روستایی بود که از تمام شهرستان‌های ده‌گانه در مدت دوماه بازدید به عمل آمد و موفق شدیم 45 مرکز قرآنی را از نزدیک ببینیم و با مدیران و مربیان این مراکز به گفت‌وگو بنشینیم.

وی با اشاره به اقدام دوم در راستای این طرح بیان کرد: اقدام دوم در طرح شهید محسن حاجی‌حسنی، گفت‌وگو و تبادل نظر با مجموعه شخصیت‌ها و فعالان قرآنی شاخص شهرستان‌ها بود، در این جلسات انتقادات، ضعف و قوت‌ها و توصیه‌ها و پیشنهادات قرآنیان شهرستان‌ها مطرح شد و با جمع‌بندی نظرات، خروجی خوبی داشت.

رنگ‌بندی 227 مؤسسه و خانه‌ قرآن استان

حجت‌الاسلام کارگر اقدام سوم طرح مذکور را گروه‌بندی مؤسسات و خانه‌های قرآن شهری و روستایی استان اعلام و  افزود: در مجموع، 227 مرکز قرآنی در استان دارای مجوز هستند که با توجه به وسعت و جمعیت استان رقم پایینی است اما متأسفانه همین تعداد مراکز نیز فعال نیستند و شمار قابل توجهی از آن‌ها فعالیت کمرنگی دارند و یا غیرفعال هستند که بر این اساس، مراکز قرآنی استان به سه گروه فعال، نیمه‌فعال و غیرفعال تقسیم و رنگ‌بندی شدند و برای هر گروه از این مراکز برنامه‌ها و نقشه راهی تعریف شد.

وی گفت: مؤسسات و مراکز فعال با رنگ سبز با تعداد 53 مرکز قرآنی در این گروه قرار دارند، این مراکز با شیوع کرونا و تعطیلی آموزش‌های حضوری از حجم فعالیت‌های خود نکاسته‌اند و در بستر فضای مجازی با قدرت تمام مشغول کار هستند و قرآن‌آموزان خود را حفظ کرده‌اند. تخصیص برنامه‌ها و طرح‌های ارتقایی و دوره‌های توانمدسازی برای مدیران و مربیان برای تقویت این مراکز در دستور کار قرار گرفته است. این مراکز می‌توانند بازوان اداره امور قرآنی و محور کار در شهرستان‌ها قرار بگیرند تا بتوان با همراهی و همفکری آنان، طرح‌ها وبرنامه‌های قرآنی را در مناطق مختلف استان اجرایی کرد.

حجت‌الاسلام کارگر گروه دوم را شامل مؤسسات و خانه‌های قرآن نیمه‌فعال با رنگ زرد دانست و گفت: این مراکز نیاز به حمایت و همراهی دارند و باید با دادن برنامه مشخص این مراکز را در صحنه قرآنی نگه داشت، اگر این مراکز به حال خود رها شوند بی‌انگیزه شده و از ادامه راه باز می‌مانند؛ بیش از 120 مؤسسه و خانه قرآن شهری و روستایی در این گروه قرار دارند؛ اختصاص طرح و برنامه به این مراکز برای ایجاد تحرک و پویایی در این مراکز در دستور کار قرار دارد، همچنین دوره‌های آموزشی برای مدیران و مربیان این مراکز نیز در دست اقدام است.

وی بیان کرد: گروه سوم شامل مؤسسات و مراکز قرآنی کاملاً غیرفعال است که با رنگ زرد شناخته می‌شوند و تعطیل هستند. به این گروه از مراکز قرآنی اعلام می‌شود که در گروه قرمز قرار دارند و تا یک ماه آینده باید وضعیت خود را مشخص کنند چرا که در صورت تداوم وضعیت فعلی و غیرفعال ماندن، از ابتدای سال 1400 به‌عنوان مرکز قرآنی شناخته نمی‌شوند و مجوزشان باطل خواهد شد؛ بررسی مجوز و ارائه یک گزارش کار از فعالیت مرکز قرآنی از ابتدای سال تا کنون، یکی از خواسته‌های اداره امور قرآنی از مراکز قرآنی قرمز است. تمام حمایت‌های لازم از این مؤسسات و خانه‌های قرآنی برای ماندن در عرصه فعالیت‌های قرآنی انجام خواهد شد.

سرپرست اداره امور قرآنی استان گفت: جلسات و نشست‌های قرآنی با فعالان و شخصیت‌های قرآنی شهرستان‌ها در قالب طرح شهید محسن حاجی‌حسنی با بهبود شرایط کرونایی و به‌شیوه موضوع‌محوری ادامه خواهد داشت چرا که اطلاع از دغدغه‌های قرآنیان و دلسوزان قرآنی استان سبب ارتقای برنامه‌های قرآنی و چابک شدن کارها می‌شود.

انتهای پیام
captcha