داشتن علاقه؛ راز و رمز موفقیت در حفظ قرآن
کد خبر: 3937230
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۲

داشتن علاقه؛ راز و رمز موفقیت در حفظ قرآن

یک حافظ کل قرآن کریم که آموزش حفظ را با حوصله و در مدتی طولانی به پایان رسانده، داشتن علاقه و پشتکار را راز و رمز موفقیت در این عرصه می‌داند.

محدثه پازوکی، در حالی که 18 سال دارد، توانسته حافظ کل قرآن کریم شود. او که در نزدیکی حرم حضرت عبدالعظیم ساکن و در دوره‌های حفظ این آستان، شرکت کرده است، درباره آغاز حفظ قرآنش می‌گوید: با لطف خدا و کمک مادرم که حافظ کل است، به این افتخار نائل شدم. از زمانی که پیش‌دبستانی می‌رفتم، آموزش حفظم نیز آغاز شد که جسته و گریخته بود، اما از مقطع راهنمایی تمام تابستان‌ها را به کلاس حفظ می‌رفتم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره دشواری حفظ قرآن در  کودکی، پاسخ می‌دهد: مادرم طوری قرآن را آموزش می‌داد که بسیار لذت می‌بردم و هیچ‌گاه حفظ قرآن مانع شیطنت‌های ایام کودکی‌ نبود.

محدثه درباره روند حفظ قرآن، بیان می‌کند: روزی یک خط یا روزی یک آیه حفظ می‌کردم و با تقسیم‌بندی که مادرم انجام داده بود، در یک ماه محفوظاتم به‌طور کامل مرور می‌شد. بعد از شروع یادگیری در مرکز حفظ حرم، به صورت جدی‌تری کار حفظ را ادامه دادم.  

وی که تقریباً مدتی طولانی را به آموزش حفظ قرآن پرداخته، داشتن علاقه و پشتکار را راز و رمز موفقیت در این عرصه می‌داند.

این حافظ کل که با معدل 18 در رشته ریاضی تحصیل می‌کند، درباره همزمانی تحصیل و حفظ قرآن، می‌گوید: حفظ باعث افزایش یادگیری می‌شود، اگر در حالت عادی یک مطلب برای به ذهن سپاری باید چند بار خوانده شود، وقتی که حفظ قرآن را نیز انجام می‌دهید، به مراتب نیاز به خواندن دفعات کمتری برای یادگیری دارید.

محدثه درباره برنامه آینده‌اش، بیان می‌کند: می‌خواهم در راه قرآن مفید واقع شوم و در رشته مهندسی برق نیز ادامه تحصیل دهم.

وی حفظ قرآن را عاملی برای کمک به ارتقای معنویت انسان می‌داند و تصریح می‌کند: حفظ قرآن اصلاً کار سختی نیست و از سوی دیگر منافع بی‌شماری برای انسان دارد و در مواقع لغزش‌ها، نجات‌دهنده انسان می‌شود. اوایل شاید کمی سخت باشد، اما با عادت به روال آموزش و افزایش سرعت حفظ، بسیار لحظات شیرینی تجربه می‌شود و دیگر سختی اولیه وجود ندارد.

ارسالی//داشتن علاقه؛ راز و رمز موفقیت در حفظ قرآن

وی درباره نگاه همسالان و اطرافیان، می‌گوید: اطرافیان وقتی متوجه می‌شوند که حافظ کل هستم، بسیار تشویق می‌کنند، چون واقعاً حافظ کل شدن یک سعادت است و حتی بعضی از نگاه‌ها تغییر می‌کنند. دوستانم خوشحال می‌شوند و برای حافظ شدن کمک می‌خواهند و در مورد تنظیم برنامه دوره‌ای حفظ سؤال می‌پرسند.

آیه 13 سوره رعد، «أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ؛ آگاه باش كه با ياد خدا دل‌ها آرامش مى‏‌يابد»، آیه‌ای است که محدثه آن را در مواقع سختی و گرفتاری زمزمه می‌کند و می‌گوید که این آیه را بسیار دوست دارد.

وی از مسئولان می‌خواهد که با در نظر گرفتن برنامه‌های تشویقی، افراد بیشتری را به حفظ قرآن ترغیب کنند و ادامه می‌دهد: تصور می‌کنیم که حفظ قرآن کار مشکلی است و فقط تعداد محدودی از افراد می‌توانند از عهده آن بربیایند، اما در حقیقت اینگونه نیست. با داشتن برنامه‌های تشویقی و تبلیغات بیشتر حافظان بیشتری در جامعه به ثمر خواهند نشست.

از افتخاراتی که تاکنون محدثه کسب کرده، می‌توان به رتبه سوم مسابقات امام علی(ع) در رشته حفظ 5 جزء، رتبه دوم و سوم در مسابقات قرآن اوقاف و رتبه اول و سوم استانی در مسابقات قرآن آموزش و پرورش اشاره کرد. اولین معلم محدثه، مادرش، زهره کریم کاشانی بوده؛ اما در راه حفظ اساتید دیگری نظیر ذاکری، رحمانی، گلفام، صلاحی و ملکی نیز او را یاری رسانده‌اند.

وی با بیان اینکه امیدوارم بتوانم در مسیر قرآن بمانم و عامل به آن باشم، بیان می‌کند: امیدوارم برای جامعه مفید واقع شوم و تعداد زیادی قرآن‌آموز تربیت کنم، دوست دارم شاگردان زیادی پرورش دهم.

انتهای پیام
captcha