آیا کرونا به یاری خدا ما را شکست خواهد داد
کد خبر: 3936533
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۸

آیا کرونا به یاری خدا ما را شکست خواهد داد

به باور حسن رحیم‌پور، اشیا و پدیده‌ها نیستند که متصف به دینی و سکولار می‌شوند. این‌ها صفت رویکرد بشر به اشیا و پدیده‌هاست، نه صفت خود آنها. با این توصیف، وقتی قوانین طبیعی و فراطبیعی به یک اندازه، الاهی است، چرا خدا را تنها در اتفاقات خاص باید جست؟

به گزارش ایکنا؛ حسن رحیم‌پور ازغدی در یادداشتی به این پرسش پاسخ داده است که آیا کرونا به یاری خدا ما را شکست خواهد داد. متن یادداشت از نظر می‌گذرد؛

«خداباوری‌های غیرتوحیدی، وقتی اوضاع بشر درهم می‌ریزد، اشتباها وارد یک بورس رقابت معنوی! با قواعد هستی می‌شوند، گویی قواعدی هست که از بالا به خدای خیر دیکته شده و دست او را بسته است. در غوغای پرستش زندگی، وقتی آمار مردگان میلیونی شود و ترس ناعلاجی مرگ، شادی‌های کور و غم‌های کر را عقیم کند، همه کم‌کم به لحظات ملکوتی «غلط کردیم» نزدیک می‌شوند و صدای «امن یجیب المضطر؟» به ۱۲۰ زبان زنده دنیا شنیده خواهد شد. اما دوقطبی «خشم خدا یا کار میکروب» در الاهیاتی که اساساً به شر مطلق و فاعل مستقلی قائل نیست، بی‌معناست.

دوستان، شاید آدم‌ها کم کم مجبور شوند روزهایشان را بشمارند و شب‌ها، شاد از اینکه یک روز دیگر زنده مانده‌اند. فرشته مرگ بدون تبعیض، لبخند می‌زند و پرسش از الاهیات بیماری، فلسفه رنج و غایت لذت، باعث خارش ذهن‌هایی می‌شود که عادت به اندیشیدن نداشته‌اند. آنان‌که برای زندگی، هدفی جز زندگی و کمی بیشتر ماندن، به رسمیت نمی‌شناسند، کلافه خواهند شد.

در ماه‌های پساکرونا کسانی از سر جد یا هزل گفتند این ویروس، مذهبی بود و بر ابتهال و تضرع بشر افزود. لامذهب هم می‌تواند گفته باشد این خدا کجاست و چرا معجزه نمی‌کند؟! هر دو یک خطا کردند. اشیا و پدیده‌ها نیستند که متصف به دینی و سکولار می‌شوند. این‌ها صفت رویکرد بشر به اشیا و پدیده‌هاست، نه صفت خود آنها.

وقتی قوانین طبیعی و فراطبیعی به یک اندازه الاهی است، چرا خدا را تنها در اتفاقات خاص باید جست؟ خاصه آنکه محمد(ص) می‌فرمود فرشتگان صدای آنانکه همواره خدای را می‌خوانند از آنانکه تنها اضطرارا او را صدا می‌زنند، دقیقا تشخیص می‌دهند.»

انتهای پیام
captcha