مقایسه بورس و بازار فارکس
کد خبر: 3933433
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۳

مقایسه بورس و بازار فارکس

امروزه افراد بسیاری در داخل کشور ما به مقوله سرمایه گذاری علاقه پیدا کرده‌اند و می‌خواهند از این راه به سودهای بیشتری دست پیدا کنند. به همین دلیل امروزه بسیاری از مردم به بازار بورس وارد شده و در آن سرمایه گذاری کرده‌اند.

به گزارش ایکنا، برای سرمایه‌گذاری روش‌های مختلفی وجود دارد، که بورس یکی از آنهاست. برخی دیگر ترجیح می‌دهند برای سرمایه‌گذاری به سراغ فارکس بروند. به همین دلیل به مقایسه بورس و بازار فارکس می‌پردازیم.

در ماه‌های گذشته باتوجه به سودآوری نسبتاً خوبی که در بازار بورس وجود داشته، مردم استقبال خوبی نسبت به این روش سرمایه‌گذاری داشته‌اند. از سوی دیگر، قیمت ارزهای خارجی نیز در کشور ما به شکلی سریع و تصاعدی افزایش یافته است. این روند افزایش قیمت ارزهای خارجی، به خصوص دلار، موجب شده تا بسیاری به فکر درآمد ارزی و سرمایه‌گذاری در بازارهای خارجی بیفتند. به همین دلیل امروزه علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در فارکس به شکل قابل توجهی بیش از پیش شده است.

مقایسه بورس و بازار فارکس

بازار فارکس، بازاری بین‌المللی برای مبادلات ارزها است. در این بازار مالی، به جای آن که سهام شرکت‌های مختلف مورد معامله قرار بگیرد، ارزهای کشورهای مختلف به صورت دو به دو در برابر یکدیگر مبادله می‌شوند. اساس این معامله‌ها، نرخ برابری میان دو ارز است. نرخ برابری مشخص می‌کند یک ارز نسبت به دیگری چه ارزشی دارد. در فارکس نوسانات نرخ برابری باعث می‌شود تا بتوان به سود رسید.

امروزه بازار بورس از یک سو و بازار فارکس از سویی دیگر به دو حوزه مهم برای سرمایه‌گذاری مالی تبدیل شده‌اند. از یک سو بورس با سوددهی‌های قابل توجه همراه بوده و از سوی دیگر، بازار فارکس جایی برای کسب درآمد ارزی شده است. به همین دلیل انتخاب این که کدام یک از این دو بازار مالی برای سرمایه‌گذاری مناسب‌ترند به یک چالش جدی برای بسیاری از افراد تبدیل شده است.

ما در ادامه این مطلب به بررسی و مقایسه هر یک از بازارهای بورس و فارکس می‌پردازیم. توجه داشته باشید که ما قصد نداریم در پایان به این نتیجه برسیم که بورس برای سرمایه‌گذاری بهتر است یا فارکس؛ تنها می‌خواهیم با مقایسه بورس و فارکس تفاوت‌ها و شباهت‌های آن‌ها را زیر ذره‌بین قرار داده و تصویر روشنی از هر دو ارائه کنیم. این که کدام یک از این دو بازار مالی برای سرمایه‌گذاری مناسب‌تر است، انتخابی است که به شما بستگی دارد.

مهم ترین شباهت‌ها و تفاوت‌ها میان بورس و فارکس

هم بورس و هم فارکس دو بازار مالی مناسب برای سرمایه‌گذاری به حساب می‌آیند. اما مهم‌ترین تفاوت میان آن‌ها این است که بورس برای خرید و فروش سهام شرکت‌هاست و فارکس بازاری برای مبادلات ارزی و در آن سهام خرید و فروش نمی‌شود. علاوه بر این، بورس و فارکس در این ویژگی‌ها نیز با یکدیگر تفاوت دارند: زمان‌بندی معاملات، وجود اهرم، حق مالکیت و میزان نوسانات.

1- زمان بندی معاملات:

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌ها میان بازار بورس و فارکس، زمان‌بندی معاملات آن‌هاست. بورس ایران بین ساعات 9 صبح تا 12:30 فعال است و تنها در این بازه زمانی می‌توان به خرید و فروش سهام شرکت‌های مختلف پرداخت. روزهای کاری بورس هم بین شنبه تا چهارشنبه است.

اما برای فارکس محدودیت زمانی در ساعات معامله تعریف نشده است. همان طور که گفته شد، فارکس بازاری بین‌المللی است و از همه نقاط دنیا، تریدرهایی در آن مشغول مبادله و معامله هستند. بنابراین در همه ساعات شبانه روز می‌توان در فارکس معامله کرد. روزهای کاری فارکس بین دوشنبه تا جمعه ساعت 24 است. این که در چه ساعاتی از شبانه روز در فارکس فعالیت کنید، بستگی به استراتژی فعالیت شما در فارکس دارد.

2- وجود اهرم:

یکی دیگر از تفاوت‌های مهم میان بورس و فارکس، وجود مفهومی به نام اهرم است. اهرم در بازار فارکس وجود دارد اما در بورس چنین چیزی تعریف نشده است. اهرم معاملاتی یکی از مهمترین ابزارها در معاملات فارکسی به حساب می‌آید که با استفاده از آن می‌توانید با مقدار کمی سرمایه، معاملات ارزی بزرگی انجام بدهید که از نظر کارگزاری فارکسر حداکثر استفاده از ضریب اهرمی که خطرجدی برای از دست دادن سرمایه در بازار فارکس نداشته باشد ضریب اهرمی 10 است، اما امروزه متأسفانه کارگزاران فارکس بر سر ارائه هر چه بیشتر ضریب اهرمی رقابت می‌کنند که این امرخود باعث تشویق به استفاده بالاتر ضریب اهرمی می‌شود، کارگزاری فارکسر تمام تلاش خود را جهت آگاه سازی با روش‌های مختلف همانند انتشار مطالب در مورد بازار فارکس و خطرات ضریب اهرمی و تهیه فایل‌های صوتی و تصویری در مورد ضریب اهرمی و آگاه‌سازی با آزمون ضریب اهرمی اقدام افتتاح حساب می‌کند.

به عنوان مثال اگر سرمایه شما در بازار فارکس 500 دلار باشد و کارگزاری مورد استفاده شما اهرم 1:100 به شما ارائه کند، شما می‌توانید تا 50000 دلار معامله در فارکس به انجام برسانید؛ یعنی سرمایه شما در ضریب اهرم ضرب می‌شود و به این ترتیب شما با مقدار اندکی سرمایه قادر به انجام معاملات بسیار بزرگ‌تری خواهید بود. لازم به ذکر است استفاده از اهرم، سرمایه واقعی شما که 500 دلار بوده را تغییر نداده بلکه توان معاملاتی شما را چندین برابر افزایش می‌دهد که از نظر کارگزاری فارکسر بالا رفتن توان انجام معاملات بزرگتر با پول کم با استفاده از ضریب اهرمی، مانند چاقو دو لبه است که هم می‌تواند منجر به ضرر کلان شود و هم می‌تواند با استفاده صحیح از آن بهره برد. کارگزاری فارکسر پیشنهاد می‌کند قبل از ورود به بازار فارکس حتماً راجب ضریب اهرمی مطالعه و آموزش‌ها لازم را ببینید.

3- حق مالکیت:

در بازار بورس، شما می‌توانید سهام یک شرکت را خریداری کرده و به اندازه همان سهام، مالکیت بخشی از شرکت و سود آن نیز به شما تعلق می‌یابد. حتی اگر بتوانید با سرمایه‌ای کلان بخش عمده‌ای از سهام یک شرکت را بخرید، به عنوان سهامدار عمده آن شرکت می‌توانید در تصمیم‌گیری‌های آن هم مشارکت کنید.

در فارکس چنین مفهومی وجود ندارد. در فارکس شما در بستری مجازی برای خرید و فروش جفت ارزها اقدام می‌کنید و در همان زمان، مالکیت مجازی آن جفت ارز برای شماست. در واقع در بازار فارکس یک جنس واقعی یا سهام یک شرکت به شما تعلق پیدا نمی‌کند.

4- میزان نوسانات

تفاوت مهم دیگر میان بورس و فارکس در میزان نوسانات این دو بازار است. نوسان به معنی تغییرات قیمت و بالا یا پایین رفتن آن در بازه زمانی مشخصی است. در بازار فارکس میزان نوسانات بسیار شدید بوده و نوسانات به شکلی سریع روی می‌دهد. کارگزاری فارکسر نوسانات شدید در بازار فارکس را به‌منزله موقیعت برای کسب درآمد می‌بیند اما این موقعیت بی‌خطر نیست و کارگزاری فارکسر انجام معاملات در بازار پر نوسان را به همه مردم پیشنهاد نمی‌کند، اما در بورس شدت میزان نوسانات کمتر از فارکس است.

برخی از افراد به نوسان‌گیری علاقه داشته و از این طریق مایلند در مدتی کوتاه به سود دست پیدا کنند. برخی دیگر به سرمایه گذاری بلند مدت، فارغ از نوسانات کوتاه مدت علاقه دارند و با خرید و نگهداری سهام به کسب سود می‌پردازند. دسته اول معمولا به بازار فارکس علاقه بیشتری نشان می‌دهند و دسته دوم بیشتر مایل به سرمایه‌گذاری در بورس هستند.

 

انتهای پیام
captcha