تحریم و محکومیت؛ دستاورد اظهارات اسلام‌ستیزانه فرانسه
کد خبر: 3931078
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۹

تحریم و محکومیت؛ دستاورد اظهارات اسلام‌ستیزانه فرانسه

به دنبال حادثه قتل معلم فرانسوی، بسیاری از سیاستمداران فرانسوی، بار دیگر با اظهارات اسلام‌ستیزانه و اهانت‌آمیز، واکنش بسیاری از محافل سیاسی مسلمانان و نیز کاربران شبکه‌های اجتماعی عربی ـ اسلامی را برانگیختند.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری آناتولی ترکیه؛ چهارشنبه در مراسم یادبود ساموئل پاتی، معلم فرانسوی که با حضور رئیس جمهور فرانسه برگزار شد، ماکرون به صراحت گفت: کشور فرانسه پرچم لائیک را بالا می‌کشد. و افزود: «ما از کاریکاتور کشیدن دست‌بردار نیستیم حتی اگر این موضوع باعث دلخوری بعضی‌ها شود».

صحبت‌های ماکرون از ادامه دادن کاریکاتورهای توهین‌آمیز به اسلام، موجی از خشم را در شبکه‌های اجتماعی کاربران مسلمان جهان در پی داشت؛ و بسیاری از کشورهای عربی به گونه‌ای خشم خود را نشان دادند. در قطر شرکت بزرگ «المیرة» که از بزرگترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای این کشور است، روز جمعه، دوم آبان لغو و ممنوعیت خرید محصولات فرانسوی را اعمال کرد. شرکت دولتی المیره طی بیانیه‌ای در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: «از غیرت و نظرات خوب شما که همیشه روشنگر راهمان است، قدردانی و تا اطلاع ثانوی از فروش تمام کالاهای فرانسوی در تمامی شعب خودداری می‌کنیم».

این شرکت قطری در ادامه بیانیه نوشت: «ما به عنوان یک شرکت ملی، براساس ارزش‌هایی کار می‌کنیم که در راستای دین حنیفمان و آداب و سنن اصیل ما قرار دارد و در خدمت به کشور و عقاید اسلامی ما و پاسخگوی آرمان کارگران ماست».

 همچنین هم‌زمان با خواسته مردم برای توجه به این موضوع، چندین فروشگاه مواد غذایی و فروش لوازم خانگی ممنوعیت محصولات فرانسوی را اعلام کردند.

در طول روزهای اخیر و به دنبال این اتفاق ننگین، سازمان‌های اسلامی جامعه مدنی، فرانسه را تحت فشار و اخطار قرار دادند.

لازم به ذکر است که مجله فرانسوی شارلی ابدو در سال 2006، 12 کاریکاتور توهین‌آمیز به ساحت مقدس پیامبر اکرم(ص) منتشر کرده بود که موجی از خشم و خروش مسلمانان دنیا را در پی داشت.

فعالان چندین کشور عربی و اسلامی، خشم خود را در  فعالیت‌های گسترده اینترنتی شروع کردند و خواستار تحریم فرانسه و کالاهای فرانسوی در جهان عرب و اسلام شدند و برای اعلام مخالفت با فرانسه، هشتگهای (#تحریم#محصولات فرانسوی#ماکرون به پیامبر توهین می‌کند# الا رسول الله# پیامبر ما -خط قرمز) را در شبکه‌های مجازی منتشر کردند.

تحریم و محکومیت؛ دستاورد اظهارات اسلام‌ستیزانه فرانسه

روز جمعه، سازمان همکاری‌های اسلامی، ادامه حملات توهین‌آمیز فرانسه به مقدسات دینی مسلمانان را محکوم کرد. دبیرکل این سازمان با اظهار تعجب از این اقدام توهین‌آمیز سران فرانسوی، آن را عاملی در تغذیه احساسات نفرت‌آمیز دانست.

وزارت خارجه کویت ضمن محکومیت این موضوع، نسبت به عواقب حمایت از این توهین‌ها و استمرار این اهانت‌ها در سخنرانی‌های رسمی سیاسی هشدار داد و اعلام کرد که این اقدام روح نفرت، دشمنی و خشونت را در جان آدمی شعله‌ور می‌سازد و تمام تلاش‌های جامعه بین‌المللی را در نشر فرهنگ دوستی و صلح بین ملت‌های جهان به هدر می‌دهد.

همچنین وزارت خارجه کویت از سرانجام استمرار در حمایت از این اهانت‌ها و سیاست‌های تبعیض‌آمیز که اسلام را تروریسم می‌داند و دست به تحریف واقعیت می‌زند و برای مبارزه با تروریسم، به آموزه‌های مقدس دینی ما حمله‌ور می‌شود، آن را توهین به احساسات مسلمانان جهان دانست.

وزیر امور خارجه کویت در گفت‌وگویی مطبوعاتی از مرزوق الغانم، رئیس پارلمان کویت خواستار اقدامی عملی در فضای دیپلماسی کشورش شد تا از توهین به تمام اعتقادات دینی در سراسر جهان ممانعت شود.

جنبش قانون اساسی کویت نیز تصریحات ماکرون را در خصوص کاریکاتورهای توهین‌آمیز به رسول خدا محکوم کرد و از سازمان همکاری اسلامی و از دولت کویت خواستار حمایت از پیامبر خدا(ص) و مقدسات دینی شد.

دانشگاه قطر نیز در واکنش به بیانات ماکرون و اهانت به اسلام و مقدسات آن، فعالیت فرهنگی هفتگی فرانسه را به زمان دیگری موکول کرد. دانشگاه قطر در حساب توئیتر خود نوشت: برای همدردی با اتفاقات اخیر اهانت به اسلام و مقدسات آن، ریاست دانشگاه قطر، فعالیت فرهنگی هفتگی فرانسه را لغو کرد و افزود: هرگونه تجاوز به اعتقادات و مقدسات اسلام، پذیرفتنی نیست. این توهین‌ها به ارزش‌های انسانی و اصول اخلاقی والا که جوامع معاصر بر آن تأکید می‌کند، آسیب می‌رساند.

دارالافتای لبنان نیز اهانت ماکرون را سبب هرچه شعله‌ور شدن نفرت در میان مردم دانست. امین الکردی، دبیرکل دارالافتای لبنان گفت: مفهوم آزادی بیان را که بعضی در حق رسول خدا(ص) روا می‌دانند و ماکرون از آن چشم برمی‌دارد، منجر به شعله‌ور شدن آتش نفرت و درگیری و اختلافات دینی خواهد شد و محکومیت قتل استاد فرانسوی بدون محکوم کردن عامل آن، منصفانه نیست.

انتهای پیام
captcha