ویژگی‌های حوزه انقلابی کدام است
کد خبر: 3930817
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۰
آیت‌الله اعرافی پاسخ داد/

ویژگی‌های حوزه انقلابی کدام است

مدیر حوزه‌های علمیه به ویژگی‌های حوزه انقلابی، مترقی، دلیر و شجاع اشاره کرد و افزود: اولین ویژگی یک حوزه عمیق و انقلابی آن است که دانش‌بنیان و در پی تولید علم، فکر و اندیشه باشد.

به گزارش ایكنا از فارس، آیت‌الله علی‌رضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه كشور، شامگاه پنج‌شنبه، اول آبان‌ماه در دومین همایش ملی «حوزه انقلابی، حوزه منتظر» كه به‌مناسبت بزرگداشت مرحوم آیت‌الله ایمانی، امام جمعه فقید شیراز، در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برگزار شد، به تعریفی از حوزه انقلابی پرداخت و گفت: هر گاه كه سخن از حوزه انقلابی به میان می‌آید، می‌توان دو معنا برای آن تصور كرد، زیرا حوزه انقلابی یک معنای عام تاریخی و یک معنای خاص روزگار دارد، مگر می‌شود حوزه به‌عنوان مدافع مردم و اندیشه‌های الهی از روحیه فداکاری، ایثار و دور اندیشی تهی باشد.

وی با بیان اینكه در مسیر تاریخی حوزه این خط مستقیم در گذر تاریخ با اخلاص و شجاعت و نترسیدن، مجاهدت در راه خدا آمیخته و عجین بوده است، تصریح کرد: در عصر ما با طلوع انقلاب اسلامی، انقلابی بودن معانی خاصی پیدا کرده است و مقام معظم رهبری می‌فرمایند حوزه عصر انزوا و حوزه عصر انقلاب، از این‌رو ذات حوزه انقلابی است.

آیت‌الله اعرافی در ادامه سخنان و سیره بنیانگذار كبیر انقلاب اسلامی را یادآور شد و گفت: امام اسطوره شجاعت در قرن‌های متمادی است و مانند ایشان پیدا نمی‌شود؛ روح شجاع امام همه مخاطره‌ها را پشت سر می‌گذاشت و حوزه انقلابی باید این درس را از امام بیاموزد. در عصر انقلاب اسلامی، حوزه باید همه آن ممیزات پیشین را صیانت کند، اما باید بر پرونده خود شاخص‌های جدیدی بیفزاید.

وی همچنین به ویژگی‌های حوزه انقلابی، حوزه مترقی، دلیر و شجاع اشاره کرد و افزود: اولین ویژگی یک حوزه عمیق و انقلابی آن است که دانش‌بنیان و در پی تولید علم، فکر و اندیشه است. قبل از یک صد سال اخیر که دانشگاه شکل گرفت، مدارس دینی ما پایگاه همه علوم و دانشگاه بشری بودند و علامه حلی‌ها، خدمات بسیاری را به بشریت ارائه دادند، لذا طلاب باید به خود افتخار کنند، چراکه در مرکزی تحصیل می‌کنند که نه فقط به شیعه، بلکه به کل عالم خدمت علمی کرده است.

مدیر حوزه‌های علمیه با تأكید بر اینكه حوزه انقلابی باید مجد و عظمت تاریخی، عینی و دانشی خود را صیانت کند، گفت: در مراكز حوزوی نباید به‌صورت تحصیل کرده‌های سطحی تربیت شویم و این امر امروز ما را تهدید می‌کند. حوزه انقلابی باید بداند که توقف در فرایندهای علمی گذشته کافی است، گرچه با همه وجود از فقه سنتی و  اجتهاد اصیل دفاع می‌کنم، اما مبادا فکر کنیم توقف در گذشته کافی است.

آیت‌الله اعرافی بیان کرد: حوزه انقلابی حوزه‌ای است که هم از اصالت کهن می‌کند و هم در سکوهای نو حضور به هم می‌رساند؛ حوزه‌ای که شهید مطهری، شهید صدر و چهره‌هایی از این دست وارد قلمروهای نو می‌شوند و حرف‌های جدید می‌آورند و از منابع کتاب و سنت به نیازها پاسخ می‌دهند.

مدیر حوزه‌های علمیه همچنین اخلاقی و معنوی بودن را یکی دیگر از ویژگی‌های حوزه انقلابی برشمرد و گفت: حوزه انقلابی اخلاق منهای اجتماعی ندارد، بلکه اخلاص، ایثار و تقوا را دارد.

وی در ادامه سخنان خود سبقه فعالیت مراكز حوزوی را یادآور شد و گفت: بیش از هزار سال است كه چراغ حوزه‌های علمیه خاموش نشده است و همچنان در حال فعالیت و تكاپو هستند. حوزه‌های علمیه طی این سال‌ها فراز و فرودهای مختلفی را تجربه كرده است اما استان فارس از قرن دوم تاكنون گام به گام با علم و دانش پیش رفته است و همواره مهد حوزه بوده است و در مقاطعی شیراز به قله‌های بلند علمی و معرفتی و حوزی رسیده است و از درون این مدارس نورانی و حوزه‌های علمیه چهره‌هایی در قله‌های علم، حکمت و تفسیر و فقاهت الهی رسیده‌اند که سند بزرگ افتخار برای حوزه شیراز و مردم آن است.

آیت‌الله اعرافی، مردم شیراز را پشتیبان كاروان علم، اندیشه، ادب، حكمت و هنر توصیف كرد و افزود:‌ در دوره‌های اخیر نیز شاهد درخشش مراكز علمی و دانشگاهی در شیراز هستیم كه بر رونق علمی این كلان‌شهر و استان افزوده است و ما نیز به‌عنوان حوزه‌های علمیه قدر دانشگاه را می‌دانیم و آن را به‌عنوان یک بال ذی‌قیمت علم و دانش كشور دانسته و برای آن ارزش قائل هستیم.

مدیر حوزه‌های علمیه كشور ابراز امیدواری كرد كه دو بال حوزه و دانشگاه در راستای تعالی كشور و گفتمان انقلاب اسلامی به حركت درآمده و با همبستگی آنان شاهد پیشرفت در امورات مختلف كشور باشیم.

انتهای پیام
captcha