از ایجاد 3 وقف قرآنی تا وجود 3500 رقبه کشاورزی در بیرجند و درمیان
کد خبر: 3930753
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰

از ایجاد 3 وقف قرآنی تا وجود 3500 رقبه کشاورزی در بیرجند و درمیان

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بیرجند از ایجاد ۳ وقف جدید قرآنی خبر داد و گفت: در حال حاضر ۳ هزار و ۵۰۰ رقبه کشاورزی در شهرستان‌های بیرجند و درمیان وجود دارد.

از ایجاد 3 وقف قرآنی تا وجود 3500 رقبه کشاورزی در بیرجند و درمیانبه گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، حجت الاسلام والمسلمین دادخدا خدایی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بیرجند، امروز یکم آبان در دیدار با فرماندار بیرجند به اهم فعالیت‌های انجام شده اوقاف بیرجند و درمیان طی یک سال اخیر اشاره و اظهار کرد: در حوزه اوقاف بیرجند 2710 موقوفه، ۶ هزار و ۲۳۸ رقبه، ۸۴۸ اماکن متبرکه مذهبی و ۱۸ بقعه متبرکه وجود دارد.

وی افزود: همچنین ۴۴ هزار و ۱۴۴ نیت با عناوین(حفظ و نگهداری عین، نیات مذهبی، نیات خیریه، نیات اجتماعی و ....) در بیرجند و درمیان وجود دارد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بیرجند به حوزه اوقافی، اجارات، ثبتی و حقوقی اشاره کرد و بیان کرد: تعداد مستاجرین موقوفات؛ حدود ۶ هزار نفر مستأجر هستند.

خدایی از انجام ۹۰۰ بازدید میدانی از رقبات خبر داد و تصریح کرد: شناسایی و تنظیم اسناد اجاره‌ای ۴۰ رقبه و تجدید و تمدید اجاره‌ای یک هزار و ۹۰۰ فقره انجام شده است.

وی از انجام ۹۰ دهگردشی، ۶۵۰ Gis و 280 مستغلات تجاری و مسکونی خبر داد و خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۳ هزار و ۵۰۰ رقبه کشاورزی در شهرستان‌های بیرجند و درمیان وجود دارد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بیرجند با بیان اینکه تعداد اخذ اسناد مالکیت موقوفات ۴۲۲ فقره به ارزش بیش از 20 میلیارد تومان است، یادآور شد: همچنین تعداد تخصیص شناسه ملی مساجد و حسینیه‌ها حدود 150 مورد است.

خدایی تعداد احکام صادره به نفع موقوفات را 23 حکم عنوان و اظهار کرد: صدور مفاصات حساب یک هزار و ۷۲۸ موقوفه متصرفی و غیرمتصرفی و رسیدگی به اسناد مالی و تسویه ۲ هزار سند انجام شده است.

وی جذب ۲ میلیارد تومان اعتبار تملک(مساجد و بقاع متبرکه)، تعمیر، مرمت و بازسازی یک هزار و ۵۰۰ مترمربع از اماکن متبرکه، تعمیر، مرمت و بازسازی یک هزار مترمربع موقوفات عرصه و اعیان وقف، احداث و تکمیل ۲ هزار مترمربع از پروژه‌های ساختمانی موقوفات عرصه و اعیان وقف و‌ احیاء، مرمت و بازسازی 10 هزار مترمربع از باغ موقوفات را از جمله اقدامات انجام شده طی یک سال اخیر عنوان کرد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بیرجند یادآور شد: همچنین طی یک سال اخیر طراحی و تصویب ۲ طرح جامع بقاع متبرکه، احیاء و مرمت ۵۰۰ متر از قنوات موقوفات، نصب پنل خورشیدی امامزادگان باقریه با هزینه کرد ۳۵۰ میلیون تومان، تکمیل و تجهیز سقاخانه معصومیه و علی آباد لوله با هزینه کرد ۲۰۰ میلیون تومان،  تکمیل ۶۰۰ متر از ساختمان تجاری خیابان منتظری، تکمیل ۲ هزار متر مربع از سوله مجتمع معاینه فنی ایران خودرو، احیاء و مرمت ۲۰۰ متر طول قنات علی آباد، اجرای ۳ هکتار از پایه های بتنی باغ انگوری شوکت آباد و مرمت ۵۰ متر طول قنات شوکت آباد انجام شده است.

خدایی از بازسازی و مرمت یک هزار مترمربع از موقوفات عرصه و اعیان وقف در سطح شهر بیرجند، احداث ۲۰۰ متر مربع از سوله نگهداری دام در شوکت آباد، کاشت و برداشت جو، گندم، علوفه و ذرت در ۱۵ هکتار از مزارع شوکت آباد، احداث ۴۰۰ متر مربع رواق در امام زادگان باقریه، خرید ضریح طلا برای بقعه ساقی به همت هیأت امنا با هزینه ۱۰۰ میلیون تومان، تکمیل ۶۰۰ مترمربع زیربنا ساختمان شبستان بقعه ساقی و تکمیل ۷۰۰ مترمربع از ساختمان شبستان و کاشی کاری گنبد بقعه سیدان در طی یک سال اخیر خبر داد.

وی به برنامه های فرهنگی، اجتماعی، قرآنی و موسسات خیریه اشاره و خاطرنشان کرد: در بحث اجرای نیات مذهبی یک میلیارد و 900 میلیون تومان، اجرای نیات خیریه یک میلیارد و 650 میلیون تومان، اجرای نیات اجتماعی یک میلیارد و 300 میلیون تومان، اجرای نیات مدارس علوم دینی، 717 میلیون تومان، اجرای نیات مساجد، ۳۰ میلیون تومان و اجرای نیات بقاع امام زادگان 3 میلیون تومان هزینه شده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بیرجند از وجود 15 فقره وقف جدید به ارزش 3 میلیارد تومان خبر داد و یادآور شد: در بحث ویژه برنامه‌ها (طرح آرامش، ضیافت، محرم و ...) 16 برنامه اجرا شده است.

خدایی از برگزاری ۱۷۰ برنامه فرهنگی و مذهبی، اعزام ۶۵ مبلغ بومی و اعزامی، برگزاری شش دوره سبک زندگی اسلامی، اجرای طرح شمیم خدمت، کمک به هیئات مذهبی، برگزاری نماز جماعت در تمام بقاع، اجرای برنامه بصیرتی ویژه کارکنان و خانواده آنان، به منظور تکریم و ارتقاء سطح بصیرتی افراد و پشتیبانی از مواکب امامزادگان و موقوفات در موسم اربعین و میقات الرضا خبر داد.

وی با اشاره به کمک 500 میلیون تومانی مردم به بقاع متبرکه طی یک سال اخیر، بیان کرد: همچنین در این مدت ساماندهی منابع انسانی و صدور احکام ۲۱۰ نفر از هیئت امنا بقاع و مساجد و برگزاری سه نشست هم‌افزایی با خیرین و متولیان جهت توسعه موقوفات قرآنی انجام شده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بیرجند از ایجاد ۳ وقف جدید قرآنی خبر داد و اظهار کرد: در بحث حمایت از تربیت حافظان قرآن کریم، آموزش غیر حضوری ۴۵۰ قرآن آموز و ۳۹ مربی صورت گرفته است.

خدایی، استقرار مدرسه حفظ در حسینیه امام رضا(ع)، تربیت ۲۵ حافظ قرآن طی سال گذشته و ۲۳ حافظ در سال جاری، برگزاری ۱۳ محفل انس با قرآن کریم با حضور قاریان ممتاز، برگزاری مسابقات قرآنی شهرستانی(با شرکت ۵۲۰ نفر) و استانی، کمک به ۶ موسسه خیریه در قالب تهیه جهیزیه، دارو و درمان و غیره را از دیگر اقدامات انجام شده در این حوزه عنوان کرد.

وی به توزیع بسته‌های غذایی در بین نیازمندان اشاره کرد و یادآور شد: ۲ هزار و ۲۷۰ بسته غذایی به ارزش 567 میلیون تومان بین نیازمندان توزیع شده است.

انتهای پیام
captcha